Företag hittar rätt studenter i Grythyttan

Bra grundkunskaper i kombination med en serviceinriktad personlighet. Så ser företagens främsta önskemål ut när det kommer till att anställa nya medarbetare. I alla fall enligt flera av de företag som ställde ut på årets rekryteringsmässa på Restaurang- och hotellhögskolan i Grythyttan.

Företagen inom måltid, vistelse och värdskap har stora utmaningar framför sig. Bara inom hotell- och restaurangbranschen kommer cirka 50 000 fler medarbetare att behövas på tio år. Detta enligt den nya rapporten "Tillväxtvärk", som branschens gemensamma yrkesråd UHR nyligen har redovisat.

Därför är det inte konstigt att rekryteringsmässan i Grythyttan tilldrar sig intresse från många stora arbetsgivare. Rica Hotels, Scandic, Tallink Silja Line, Compass Group, Nobis och Systembolaget är några exempel på arbetsgivare som kom för att leta medarbetare bland cirka 300 studenter.

Drivkraft och personlighet

- Ska du söka jobb inom den här branschen är goda grundkunskaper naturligtvis en fördel, men de måste kombineras med en serviceinriktad och säljande personlighet. Och jag tror att många av dem som väljer att studera här på Restaurang- och hotellhögskolan i Grythyttan har den drivkraften och förmågan som behövs för att lyckas i sina kommande yrkesroller, säger Sören Polonius, chefsommelier på restauranggruppen Grupp F12.

Sören Polonius berättar att gruppen redan har flera personer på nyckelpersoner med bakgrund från Restaurang- och hotellhögskolan och att det därför är naturligt att leta nya medarbetare. Beteende smittar av sig till andra, därför är medarbetarnas inställning och personlighet så viktig. Vår uppgift är att ge gästerna en service som gör dem bekväma, jag tror därför att gästpsykologi och värdskap är ämnesområden som kommer att få allt större fokus framöver.

Kompetenshöjare

Ewa Toll är, tillsammans med kollegan Harriet Öholm, ägare och grundare av rekryteringsföretaget ServiceMinded. Hon ser Restaurang- och hotellhögskolan i Grythyttan som en "kompetenshöjare".

- Högre utbildning efterfrågas allt mer i rekryteringssammanhang. Som nyutexaminerad student får man inget chefsjobb, man behöver yrkeserfarenheten, men högre utbildning är utan tvekan meriterande inte minst när man skaffat sig yrkeserfarenhet och söker högre positioner.

Ewa Toll menar att branschen över lag inte har högutbildad personal i bemärkelsen högskole- och universitetsutbildning, men att det antagligen är något som kommer att förändras framöver. Restaurang- och hotellhögskolan bidrar i det sammanhanget som kompetenshöjare.

- Att vi dessutom för dialog med Restaurang- och hotellhögskolan här i Grythyttan ger också oss som rekryteringsföretag extrapoäng. Här hoppas jag hitta många namn till vår CV-bank, säger Ewa Toll.

Restaurang- och hotellhögskolan, campus Grythyttan, är en del av Örebro universitet. Här bedrivs framtidsorienterad utbildning och forskning med inriktning måltid vistelse och värdskap. Här kan studenterna utbilda sig inom: Hotell och värdskap, Kulinarisk kock och måltidskreatör, Sommelier och måltidskreatör, Måltidsekolog.