Högt tryck på rekordstor Campusmässa

Årets Campusmässan på Örebro universitet blev rekordstor. 107 företag och organisationer kom för att rekrytera, skapa kontakter och marknadsföra sig för studenterna.

- På det här sättet vill vi skapa en plattform för studenter och företag att hitta varandra och därmed underlätta matchning till jobb, säger Camilla Nicander på Örebro universitet.

Intresset för den årliga Campusmässan växer. När rekryteringsmässan anordnades för femtonde året på campusområdet i Örebro var förhoppningarna stora både bland utställare och studenter. Sigma var ett av många företag inom IT-branschen som ställde ut.

- Vi har ett nära samarbete med Örebro universitet och ställde under mässan också upp med en föreläsning i programmering (ASP.NET MVC), berättar Jenni Nordlund, IT-konsult på Sigma.

Bygga relationer

Redan inför mässan anordnade Sigma flera aktiviteter tillsammans med universitetet. I januari inbjöds studenter till en föreläsning i Business Intelligence. I februari bjöds studenterna in till en spelkväll på Sigma, som bland annat handlade om att Javascriptprogrammera dataanimerade robotar.

- Det här är ett sätt att bygga relationer med intresserade studenter. Vi hoppas naturligtvis på att kunna rekrytera och vill tala om att vi finns. Rekryteringsmässan har varit väldigt bra för oss.

Flera företag från Karlskoga hade en gemensam monter: BAE Systems, Cambrex, Dynasafe, Karlskoga kommun, Nobel Biocare och Saab. Bakom initiativet står bemannings- och rekryteringsföretaget Poolia. Försäljningschef Olle Öijen berättar:

- Det finns flera högt kvalificerade företag i Karlskoga med internationell bredd som är i behov av nya medarbetare inte minst inom det tekniska området. Vi bestämde oss för att tillsammans marknadsföra Karlskoga som en bra ort att jobba och leva i. Många studenter känner inte till att här finns många arbetsgivare som kan erbjuda mycket intressanta jobb. Det vill vi föra fram på rekryteringsmässan.

Olle Öijen påpekar också att behoven inte begränsas till tekniska yrken utan sträcker sig inom en vid bredd av yrkesområden.

Växande Ikea

En annan utställare, som vid det här laget deltagit under rekryteringsmässan flera gånger, är Ikea.

- Vi är supernöjda och tycker att det här är rätt forum för oss. Vi är ett företag som är i behov av människor i en vid bredd av erfarenhetsområden och känner sig trygga med att dela våra värderingar för att ge en bra service. Ikea växer och behöver nya medarbetare inte bara i Örebro utan över hela världen, säger personalchef Marcus Lindner, Ikea Örebro.