Louise Pålsson ny universitetsdirektör vid Örebro universitet

Louise Pålsson blir ny universitetsdirektör vid Örebro universitet. Hon tillträder den nya tjänsten den 15 september.

Louise Pålsson är för närvarande biträdande universitetsdirektör vid Karlstads universitet, en tjänst som hon tillträdde 2011. Hon är utbildad ekonom och har bland annat bakgrund som ekonomichef på Karlstads universitet.

- I huvudsak har jag arbetat mycket med planerings- och utvecklingsfrågor. Jag är en person som trivs bäst när det finns en bredd i arbetsuppgifterna något som tjänsten som universitetsdirektör på Örebro universitet kommer att ge, säger Louise Pålsson.

Varför Örebro universitet?

- Det är ett ungt och växande lärosäte, som har en tydlig vision om åt vilket håll verksamheten ska utvecklas. Det känns intressant och spännande, samtidigt som universitetsvärlden, med utbildning och forskning, har betydelsefulla och viktiga verksamheter för hela samhället, säger Louise Pålsson.

Valet av Louise Pålsson som ny universitetsdirektör fattade Örebro universitets rektor Jens Schollin efter en intensiv rekryteringsprocess.

– Jag är väldigt glad över att Louise Pålsson kommer till oss och är övertygad om att hon är rätt person på den här tjänsten, säger Jens Schollin, rektor vid Örebro universitet.

Louise Pålsson efterträder Susanne Wallmark, som går vidare till jobb som ny förvaltningschef vid Malmö Högskola.