Nya rekryteringar stärker Örebro universitets ledning

Örebro universitet stärker ledningen med två nya rekryteringar. I höst börjar Louise Pålsson, från Karlstads universitet, som ny universitetsdirektör. Sara Arvidson, tidigare chef på SVT Nyheter i Stockholm, blir ny kommunikationschef.

- Vi har en tydlig bild av hur vi vill utveckla Örebro universitet och vart vi ska i framtiden. Det här är två strategiskt viktiga rekryteringar i det arbetet, säger rektor Jens Schollin.

Louise Pålsson är utbildad ekonom och har en bakgrund som ekonomichef på Karlstads universitet där hon för närvarande är biträdande universitetsdirektör. Hon har bred erfarenhet av universitetssektorn då hon bland annat jobbat mycket med utvecklingsarbete.

- Örebro universitet är ett expansivt lärosäte med en tydlig vision om åt vilket håll verksamheten ska utvecklas. Det känns intressant och spännande att få vara med och bidra på den resan, säger Louise Pålsson.

Chef på SVT

Sara Arvidson är journalist i grunden och har en bakgrund från TV4 och Sveriges Television där hon varit programledare, redaktör, producent och strateg. 2011 blev hon chef på SVT Nyheters riksredaktion och var med om att genomföra en av de största organisationsförändringarna i SVT Nyheters historia.

- Jag är van vid förändringsledarskap och just nu förändras medielandskapet i rasande takt. Som kommunikationschef på ett stort universitet är det viktigt att förstå hur media fungerar för att kunna anpassa vårt budskap och vår avdelning till de krav som omgivningen ställer, säger Sara Arvidson.

Louise Pålsson tillträder sin tjänst den 15 september och Sara Arvidson, som sedan mitten av februari är kommunikationsstrateg på universitetet, tillträder den 1 augusti 2014.