Åsa Sjölander tvåa i Lily Bollinger Award

Grattis Åsa Sjölander, 25, studerande till sommelier och måltidskreatör vid Restaurang- och hotellhögskolan i Grythyttan, Örebro universitet. Du har precis erövrat en andraplats i sommeliertävlingen Lily Bollinger Award, hur känns det?

- Fantastiskt och jättekul. Det var en tuff tävling som jag har förberett mig mycket inför och som jag tror ger en bra hjälp i karriären.

Hur då?

- Lily Bollinger Award är en välorganiserad och välkänd tävling i branschen. Det är bra att synas i sammanhanget och ger en möjlighet till att marknadsföra sig själv. Dessutom är det ett sätt att höja statusen för yrket.

Varför väljer du att läsa till sommelier?

- Jag älskar vin och alla former av dryck. Det är ett ämne som intresserar mig. Jag har läst på programmet till Sommelier och måltidskreatör i två år nu och har precis påbörjat sista året.

Vad står närmast på programmet?

- Fortsätta plugga. Och så är det en ny tävling förstås, SM i spansk vinkunskap i oktober, där deltar jag tillsammans med två studiekamrater.

Tävlingen Lily Bollinger Award instiftades av champagnehuset Bollinger och den svenska importören Arvid Nordquist för 13 år sedan. Syftet är att hedra Lily Bollinger, en av de mest betydelsefulla personerna i champagnehusets historia, och uppmärksamma Sveriges duktiga, kvinnliga sommelierer – som precis som Madame Bollinger tävlar på en mansdominerad arena. Vinnare i årets upplaga blev Sofia Castensson, Gaston.