Brett och inspirerande musikutbud på Festivalen

Mycket musik och sång hördes på årets upplaga av Festivalen vid Örebro universitet. Det var nionde året som Musikhögskolans årliga kulturfestival arrangerades, den här gången med folkmusiksångerskan och riksspelmannen Lena Willemark som gästartist.

Med cirka 50 framträdanden på fem scener bjöd Musikhögskolans studenter på ett brett utbud när Festivalen anordnades den 29 maj. Under sju timmar fick publiken, cirka 500 personer, lyssna till musik i många olika genrer: rock, jazz, kammarmusik, storband, pop, visor, folkmusik, samba, soul, opera. Även teaterföreställningar fanns på programmet.

- Det här var som vanligt mycket lyckat. Festivalen betyder mycket för våra studenter och är också en del i mångas examensarbeten. Det märktes också att vår gästartist Lena Willemark medverkade till att lyfta stämningen och att alla tyckte att det var kul. Våra studenter var kompband under hennes framträdande, berättar Anders Nordquist, konsertsamordnare vid Musikhögskolan, Örebro universitet.

Lena Willemark räknas som en av Sveriges främsta folkmusiksångerskor. Hon är också en framstående spelman på fiol och härjedalspipa och är kompositör. Hon är bland annat medlem i grupperna Nordan, Enteli och Frifot. Bland annat har hon samarbetat med tonsättarna Karin Rehnqvist och Bo Hansson.

Festivalen arrangerades första gången 2006, då som en ren jazz- och rockfestival. Med åren har evenemanget kommit att utökas till att representera alla musikgenrer som finns i Musikhögskolans utbildningar.

- Jag slås alltid av mångfalden i utbudet och den kreativitet som våra studenter uppvisar. Det blir roligt att se mer av den varan vid nästa års Festivalen, då är det tioårsjubileum som kanske kommer att erbjuda något extra, säger universitetsadjunkt Anders Nordquist.