Grattis ÖUIF 50 år!

Tro det eller ej, men Örebro universitets idrottsförening fyller 50 i år. Och det firade föreningen i helgen med ett välfyllt program för alla träningsentusiaster.

Cirka 90 personer kom när ÖUIF fyllde 50 år. Workshop i lyftteknik, träningskonvent (dans, styrka, uthållighet, cykling, kondition, yoga och rörlighet) stod på programmet.

- Vi ville fira genom att bjuda in till en dag fullspäckad med det senaste inom träning och fitness och tillsammans med några av Sveriges bästa instruktörer erbjuda någonting för alla. Med proffsiga instruktörer och peppade deltagare så fick vi en toppendag med skön stämning och många kära återseenden och glada skratt, säger Marianne Hilltorp Johansson på ÖUIF.

Stor verksamhet

Örebro studenters idrottsförening bildades i oktober 1965 som en självständig, ideell idrottsförening. I samband med att högskolan i Örebro blev universitet 1999 bytte föreningen namn till nuvarande ÖUIF (Örebro universitets idrottsförening). 2003 satsade föreningen på ett nytt och större gym vilket invigdes 2004.

- Vi vill erbjuda en bredd av gruppträningsklasser av hög kvalité. En dialog har under många år förts med en sjukgymnast på Idrottsmottagningen i Örebro där vi har bollat olika typer av klasser och upplägg för att säkerställa detta.

Förutom gym och cirkelgym erbjuder föreningen idag drygt 50 klasser i veckan innehållande gruppträningar och bollspel och dessutom barn- och seniorjympa.

- Sedan 2007 driver vi också ett litet men välutrustat gym för studenterna i Campus Grythyttan. Där ger vi flera bollpass i veckan och har även ett bra utbud av gruppträningsklasser.