Nytt civilingenjörsprogram nyhet på dag för studievägledare

Örebro universitets nya civilingenjörsprogram, som startar till hösten 2016, var en av nyheterna som presenterades under årets studievägledar- och arbetsmarknadsdag. Cirka 80 studievägledare från gymnasieskolor och Komvux i länet och kranskommuner kom till informationsdagen i universitetets regi.

Till höstterminen 2016 kommer universitetet att erbjuda civilingenjörsprogrammet med två inriktningar, datateknik och industriell ekonomi. Det är ett femårigt program väl anpassat för att arbeta i framtidens industriföretag. Utbildningen har utvecklats i nära samarbete med näringslivet.

Det var alltså en av nyheterna under studievägledar- och arbetsmarknadsdagen vilken hade ett välfyllt program.

- Studievägledare och personer som arbetar med rådgivning inom utbildning är väldigt viktiga för oss som universitet och självklart också för de ungdomar och personer de hjälper. Därför vill vi på det här sättet ge information om de utbildningar och möjligheter vi som universitet har att ge, säger Anna Asplund vid Örebro universitet.

- I vår roll som studievägledare är det viktigt att hålla sig uppdaterad om vad som händer på utbildningsområdet och det här är ett sätt att hålla koll, säger Magnus Skråge från Alléskolan i Hallsberg och får medhåll från kollegorna Eva Liedner, Komvux Örebro, Evalena Sjögren, Virginska Gymnasiet och Ann Mathiessen, Karolinska gymnasiet.