Örebrodagen i strålande sol

Tävlingar, lekar, sång och musik. Årets studentdag i centrala Örebro blev en solig tillställning. Det är 17:e året som Örebro universitet tillsammans med Örebro kommun och Örebro studentkår anordnar den lekfulla tävlingsfesten på stadens gator och torg.

Målet är en trevlig gemenskap och samtidigt att närma allmänhet och studenter med varandra genom att anordna spel och lekar mitt i stadskärnan. Dessutom är dagen en del av introduktionsprogrammet där många nya studenter hälsas välkomna till sin nya studieort.

Många nya studenter

Omkring 3 500 nya studenter börjar på Örebro universitet den här höstterminen. Merparten kommer från andra delar av landet. För att ge möjlighet till en bra studiestart och att bekanta sig med miljön erbjuder Örebro universitet ett välmatat introduktionsprogram.

Programmet innehåller bland annat föreläsningar i studieteknik, guidningar, träffar för studenter som är föräldrar, prova-på-vecka på gymmet och mycket annat för att nya studenter ska lära känna universitetet och sin nya studieort. Dessutom ges tillfället till att träffa studiekamrater, nya vänner och kontakter.

Som en del i introduktionen anordnas Örebrodagen, som arrangeras gemensamt av Örebro universitet, Örebro studentkår och Örebro kommun. Fjorton lag ställde upp i sju tävlingsgrenar på lika många stationer.

- Cirka 150 studenter deltar i årets tävlingar och vi räknar med att ytterligare cirka 300 studenter följer med runt och hejar på sina lag, säger Anna Blomberg som är introduktionsansvarig vid Örebro universitet.