Spanska gymnasieelever på campusbesök

Spanska gymnasieelever har besökt Örebro universitet. En av dem var Pau Cano Ribé, elev från IES Egara, Terrassa i Spanien. Han fick ett positivt intryck av campusområdet.

– Det är bra att det är ett sammanhängande campus, det är något jag saknar på de universiteten som finns där vi bor. Där ligger universiteten mitt i städerna och det blir inte sammanhängande på samma sätt.

På frågan om Pau kan se sig själv studera vid universitetet svarade han att det vore kul att studera en utbytestermin här.

Studentambassadörerna Jennifer Jokinen och Johanna Oderstad tog med gymnasieeleverna på en campusvandring och berättade om både lokaler och aktiviteter vid Örebro universitet. Syftet med rundvandringen var att öka intresset bland gymnasieeleverna från Spanien för att återvända till Örebro. Rundvandringen var uppskattad och speciellt imponerade var de över universitetsgymmet.

Bakom besöket stod gymnasieskolan Karolinska skolan i Örebro, som har ett samarbete med gymnasieskolan IES Egara i Spanien. Samarbetet bygger på ett språkligt utbyte mellan skolorna. Temat för utbytet i år var sport och idrott.

Text och foto: Victoria Sohlén