Två fyllda seminarier med matchning och måltid i centrum

Strax efter lunchtid på måndagen fylldes lokalen på Wisby Strand i Visby med människor som kom för att lyssna på Örebro universitets två seminarier under Almedalsveckan. Ämnena som avhandlades var den högre utbildningens betydelse för jobb och tillväxt samt hur konsumenternas ökade krav på mat och livsmedel kan mötas med forskning och innovation.

Örebro universitet sågs på flera olika sätt under Almedalsveckan i Visby. Dels anordnar universitetet egna seminarier, dels medverkar universitetets forskare och sakkunniga i andra organisationers seminarier.

På måndagen den 29 juni anordnade universitetet centralt två seminarier ”Den högre utbildningens betydelse för jobb och tillväxt – behövs en förbättrad matchning?” belyser den viktiga frågan om samspelet mellan utbildningsutbudet och efterfrågan på arbetsmarknaden.

Det andra seminariet, ”Konsumenternas krav på maten – kan de mötas med forskning och innovation? Exemplet Grythyttan”, visade hur nya kunskaper och innovationer kan bidra till utvecklingen av maten i butiker, hotell och restauranger.

Läs mer om seminarierna och se bilderna här