Forskningsprojekt

Hasse & Tages äventyr - film som varumärke

Om projektet

Hasse & Tages äventyr - film som varumärke

Hans Alfredson och Tage Danielssons förkärlek för satir liksom deras vana vid produktion i skilda medier och genom olika distributionskanaler, deras otaliga gästframträdanden i nya och gamla roller i olika sammanhang samt deras geniala PR-grepp bidrar sammantaget till en känsla av att deras närvaro genomsyrade svensk populär media från tidigt 1960-tal till slutet av 1980. Det bidrar också till uppfattningen att en film producerad av Alfredsons och Danielssons bolag AB Svenska Ord förknippas med en uppsättning betydelser som görs tillgängliga via såväl intra- som extratextuella referenser och som kommer samman i varumärket 'Hasse & Tage ".

Projektet syftar till att förklara den exceptionella nationella framgången för AB Svenska Ords filmer genom att identifiera och analysera "Hasse & Tage" som varumärke i relation till hela AB Svenska Ords omfattande produktion. Projektet kommer att utvinna ny kunskap om vad som utmärker varumärkeskonstruktionen av ett litet men framgångsrikt företag inom kultursektorn.

 

Forskare

Ingen forskare är kopplad till projektet

Forskargrupp

Uppdaterad: 2013-11-01

Sidansvarig: Åsa Jernudd