Geocaching i skolan

Att det är lärorikt att geocacha kan eleverna i årskurs 4-6 och Marie Andersson lärare vid Eskelhems skola intyga. Tillsammans har de klurat, planerat, letat, stegat, bedömt, läst på, bloggat, fotat, samsas, diskuterat... Ja, listan kan göras lång på alla erfarenheter de fått genom sitt sätt att arbeta.

Geocahing öppnar upp för olika lärprocesser

Allt började med Maries intresse att kunna ta in geocachingen i skolan med förankring till läroplanen. På fritids har allt fler barn fått chansen att prova på företeelsen och vissa verksamheter har det som ett stående inslag i sin planering. Idag kan Marie med säkerhet beskriva hur geocahing öppnar upp för nyfikenhet, engagemang, kreativitet, kommunikation, samarbete och aktivt lärande. Begrepp som alla finns med i Lgr11. Ämnen som geografi, historia, svenska, matematik, engelska och bild kan tydligt kopplas till olika kunskapsmål.

För den som är nybörjare kan det känns omständigt att sätta sig in i hur en gps fungerar, planera upplägget av lektioner, förhandla om tillräcklig tid att gå ut med en mindre grupp elever osv. Marie menar ändå att det är fullt möjligt att lyckas med arbetsformen som "nybörjare" som hon själv var. Det går att lära sig parallellt med sina elever och tiden som investeras.

Tips som ger en bra grogrund för lärande genom geocaching

  • Låt eleverna arbeta i team med 3-4 elever. Tillräckligt små grupper krävs för att alla ska kunna vara aktiva i de olika momenten.

  • Börja på skolgården eller i närområdet med egna cacher innan ni ger er iväg på längre turer som kanske kräver transport. När alla förstått principen blir det lättare för eleverna att vara aktiva i planeringen innan och väl ute. Olika uppgifter och uppdrag kan läggas till efter hand så svårighetsgraden höjs gradvis. Att skapa egna cacher med tillhörande historia och föremål som kanske skapas på bild- eller slöjdlektionen är ett alternativ. Hur har andra skolor gjort? Välj ut "godbitarna" som verkar lärorika och lustfyllda.

  • Koppla ihop geocahingen med bloggande som är en annan givande lärprocess. Reflekterandet och skrivandet om vad de upplever, vilka platser de besöker, vad de lyckas med, etc. kan vävas in med t ex svenska, historia och bild. Lektionstid före och efter själva utomhusaktiviteten är en viktiga delar.

Uppdaterad: 2012-03-09

Sidansvarig: Camilla Bergholm