Sunda matvanor

  • Friska barn

    Metoden Friska barn har utvecklats för att stödja förskolans arbete med att främja bra mat- och rörelsevanor,... Läs mer
  • Bra mat för unga idrottare

    För den som idrottar är det lika viktigt att äta rätt som att träna rätt. Bra mat för unga idrottare vänder... Läs mer
  • Hur mycket frukt och grönsaker äter du varje dag?

    … och hur mycket är bra att äta? Många är osäkra på hur många gram det rör sig om. Därför har Tillämpad... Läs mer
  • Mat- och sömnskola för skolan

    För att orka med att prestera bra i skolan är det viktigt att både äta och sova ordentligt.(2005) Läs mer
  • Matkunskap à la Hälsomålet

    Utgiven av Tillämpad näringslära / Hälsomålet Läs mer
  • Kompis med kroppen - 5 om dan

    Kompis med kroppen - tema frukt och grönt - ingår i Cancerfondens och ICA-handlarnas gemensamma satsning på barns hälsa. Läs mer
  • Hoppsan Kerstin

    Filmer där ungdomar lagar mat som de valt med tanke på bra matvaror Läs mer
  • VIP (Väldigt Intressant Person)

    VIP är ett hälsoprojekt för tonåringar. Projektet utgår från CKF Dalarna och Enheten för pediatrik, Umeå universitet. Läs mer
  • Lilla uppladdningen

    För dig som gillar idrott och mat! Läs mer
  • Bra vikt- smarta val för ungdomar som vill hålla koll på vikten

    Material framtaget i samarbete mellan Svensk Köttinformation, Cerealia och Svensk Fisk i syfte att bidra till bättre viktkontroll genom ändrade mat- och motionsvanor Öppna dokumentet
  • Enjoying Life

    En modell för att arbeta med överviktiga barn och ungdomar som bygger på kognitiv beteendemodifiering, fysisk aktivitet och goda matvanor. Läs mer
  • Sockerutställning

    En bra pedagogisk modell för att visa på hur mycket socker det finns i till exempel olika frukostflingor, läsk, kräm o.s.v. Öppna dokumentet
  • Bra mat för hela familjen

    Bra mat behöver varken vara dyr eller krånglig, och samma mat kan passa hela familjen, med lite justeringar... Läs mer
  • Sunda matvanor för skolbarn

    Hälsokampanj från Coop med fokus på skolbarns matvanor och om hur bl.a. barnens favoriträtter kan göras nyttigare. Öppna dokumentet
  • Hur mycket av "det lilla extra" kan du äta under en vecka?

    I lagom mängd finns det utrymme för såväl kakor, glass och läsk. Läs mer
  • Handlingsplan och strategi för att främja fysisk aktivitet och goda matvanor bland barn och unga i Malmö

    Material framtaget av Malmö stad Läs mer
  • Matguiden

    Ett material från Folkhälsoguiden Läs mer

Uppdaterad: 2010-04-29

Sidansvarig: Camilla Bergholm