UTBILDNINGSPLAN

Språkkonsultprogrammet, 180 högskolepoäng

Swedish Language Consultancy Programme, 180 Credits

Programkod:
HSK1K
Utbildningsnivå:
Grundnivå
Inrättat:
2010-06-17 (dnr CF 52-341/2010)
Fastställd:
2010-06-17 (dnr CF 52-341/2010)
Ikraftträdande:
Höstterminen 2011
Beslutad av:
Fakultetsnämnden för humaniora och socialvetenskap
Institution:
Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

UTBILDNINGENS MÅL

Mål för utbildning på grundnivå

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

(1 kap. 8 § högskolelagen)

Mål för utbildningsprogrammet

KANDIDATEXAMEN

Kunskap och förståelse
För kandidatexamen ska studenten
- visa kunskap och förståelse inom huvudområdet för utbildningen, inbegripet kunskap om områdets vetenskapliga grund, kunskap om tillämpliga metoder inom området, fördjupning inom någon del av området samt orientering om aktuella forskningsfrågor.

Färdighet och förmåga
För kandidatexamen ska studenten
- visa förmåga att söka, samla, värdera och kritiskt tolka relevant information i en problemställning samt att kritiskt diskutera företeelser, frågeställningar och situationer,
- visa förmåga att självständigt identifiera, formulera och lösa problem samt att genomföra uppgifter inom givna tidsramar,
- visa förmåga att muntligt och skriftligt redogöra för och diskutera information, problem och lösningar i dialog med olika grupper, och
- visa sådan färdighet som fordras för att självständigt arbeta inom det område som utbildningen avser.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
För kandidatexamen ska studenten
- visa förmåga att inom huvudområdet för utbildningen göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter,
- visa insikt om kunskapens roll i samhället och om människors ansvar för hur den används, och
- visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att utveckla sin kompetens.

(bilaga 2, högskoleförordningen)

Lokala mål för utbildningsprogrammet

Kunskap och förståelse
Efter avslutad utbildning ska studenten
- visa kunskap om svenska språkets struktur,
- visa kunskap om aktuella teorier och metoder för analys av kommunikation, text, samtal och begriplighet,
- visa kunskap om språklig variation och språkförändringar i det svenska samhället, även i förhållande till IT och andra medier,
- visa kunskap om språket i arbetsliv, vetenskap, organisationer, offentlig förvaltning och massmedier,
- visa kunskap om Sverige som ett mångspråkigt samhälle och vilka konsekvenser detta har för kommunikationen,
- visa förståelse för engelsk och svensk grammatik kontrastivt, och
- visa förståelse för grunddragen i engelsk språkvariation i relation till sociala faktorer.

Färdighet och förmåga
Efter avslutad utbildning ska studenten
- visa förmåga att uttrycka sig professionellt i skrift och tal,
- visa förmåga att göra en språklig probleminventering på företag, organisationer och myndigheter,
- visa förmåga att hantera språkvårdsprojekt i företag, organisationer och myndigheter,
- visa förmåga att hantera utbildningsinsatser inom företag, organisationer och myndigheter rörande språkfrågor,
- visa förmåga att värdera och redigera sakprosatexter så de blir kommunikativt effektiva,
- visa förmåga att ge fackskribenter skrivstöd,
- visa förmåga att professionellt diskutera aktuella språkfrågor och språkpolitiska positioner,
- visa förmåga att använda och förstå digitala medier och annan kommunikationsteknik, och
- visa förmåga att arbeta med texter på engelska och formulera sig skriftligt på engelska, däribland kunna identifiera och lösa typiska problem.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad utbildning ska studenten
- visa förmåga att värdera andras språk och ge professionella råd om språklig kommunikation, och
- visa förmåga att förklara språk- och kommunikationsfrågor för allmänheten och ge råd.

DE KURSER SOM UTBILDNINGSPROGRAMMET OMFATTAR

Språkkonsult 1, 30 högskolepoäng, (svenska språket, A-nivå)
Språkkonsult 2, 30 högskolepoäng, (svenska språket, A-nivå)
Språkkonsult 3, 30 högskolepoäng, (svenska språket, B-nivå)
Språkkonsult 4, 30 högskolepoäng, (svenska språket, B-nivå)
Språkkonsult 5, 30 högskolepoäng, (engelska, A-nivå)
Språkkonsult 6, 30 högskolepoäng, (svenska språket, C-nivå)

DEN HUVUDSAKLIGA UPPLÄGGNINGEN AV UTBILDNINGSPROGRAMMET

Språkkonsultprogrammet omfattar 180 högskolepoäng och leder till en filosofie kandidatexamen med svenska språket som huvudområde. Studenten rekommenderas att läsa de kurser och i den ordning som framgår av föregående avsnitt.

Utbildningens första kurs tar upp de teoretiska förutsättningarna för arbetet som språkkonsult. Dessa teoretiska aspekter fördjupas i kursen Språkkonsult 2, inom vilken studenten även genomför en första period med verksamhetsförlagd utbildning (VFU). Kurserna Språkkonsult 3 och Språkkonsult 4 innehåller fördjupande teori, men även pedagogik för språkkonsultarbetet. Kursen Språkkonsult 5 ger studenten grundläggande förutsättningar för engelskspråkig kommunikation. Programmet avslutas med Språkkonsult 6 där studenten genomför sin andra VFU-period och skriver ett examensarbete som omfattar 15 högskolepoäng.

EXAMEN

Filosofie kandidatexamen

En filosofie kandidatexamen uppnås efter att studenten fullgjort kursfordringar om 180 högskolepoäng, varav
- minst 90 högskolepoäng med successiv fördjupning (ABC) inom ett huvudområde från filosofiskt fakultetsområde,
- ett självständigt arbete (examensarbete) om minst 15 högskolepoäng på C-nivå inom ramen för huvudområdet,
- minst 30 högskolepoäng inom annat huvudområde/andra huvudområden från filosofiskt fakultetsområde.

BEHÖRIGHETSVILLKOR FÖR TILLTRÄDE TILL UTBILDNINGSPROGRAMMET

Grundläggande behörighet samt Aktuellt språk Steg 3 och Engelska B (områdesbehörighet 2).
Dessutom krävs godkänt resultat på antagningsprov, vilket mäter mycket god förmåga att uttrycka sig i skrift på svenska och engelska. (Högskoleverkets beslut 2010-12-10, dnr CF 52-341/2010).
Undantag medges från kravet på aktuellt språk steg 3 (rektors beslut 2010-06-22, dnr CF 52-341/2010).

För tillträde till kurser inom programmet kan andra behörighetsvillkor ställas än ovanstående. Dessa villkor föreskrivs genom aktuell kursplan.

URVAL OCH PLATSGARANTI

Betyg (60 procent av platserna) och resultat från högskoleprovet (40 procent av platserna).

Den som antagits till programmet har platsgaranti till kurser inom programmet i den utsträckning och i den omfattning som framgår av utbildningsplanen. Platsgarantin omfattar högst 30 högskolepoäng per termin och gäller under förutsättning att den studerande uppfyller kraven för den särskilda behörigheten.

ÖVRIGA FÖRESKRIFTER

Distansundervisning kan förekomma vilket då kräver tillgång till internetuppkoppling.

Den verksamhetsförlagda utbildningen kan förläggas på annan ort än Örebro.

För de i programmet ingående kurserna anges de föreskrifter som gäller för respektive kurs i kursplanen. Information om regler för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (till exempel antagning, examination, tillgodoräknande och examina samt delegationer) nås via Örebro universitets webbsida, https://www.oru.se.