UTBILDNINGSPLAN

Handledar- och mentorutbildning, magisterprogram för lärare i förskola och skola, 60 högskolepoäng

Master Programme, Training of Tutors and Mentors in Preschools and Schools, 60 Credits

Programkod:
LHU2N
Utbildningsnivå:
Avancerad nivå
Inrättat:
2010-09-27 (dnr CF 52-366/2010)
Fastställd:
2010-09-27 (dnr CF 52-366/2010)
Ikraftträdande:
Höstterminen 2011
Beslutad av:
Fakultetsnämnden för humaniora och socialvetenskap
Institution:
Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

UTBILDNINGENS MÅL

Mål för utbildning på avancerad nivå

Utbildning på avancerad nivå ska innebära fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och ska, utöver vad som gäller för utbildning på grundnivå,
- ytterligare utveckla studenternas förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper,
- utveckla studenternas förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, och
- utveckla studenternas förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete.

(1 kap. 9 § högskolelagen)

Mål för utbildningsprogrammet

MAGISTEREXAMEN

Kunskap och förståelse
För magisterexamen ska studenten
- visa kunskap och förståelse inom huvudområdet för utbildningen, inbegripet såväl överblick över området som fördjupade kunskaper inom vissa delar av området samt insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete, och
- visa fördjupad metodkunskap inom huvudområdet för utbildningen.

Färdighet och förmåga
För magisterexamen ska studenten
- visa förmåga att integrera kunskap och att analysera, bedöma och hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer även med begränsad information,
- visa förmåga att självständigt identifiera och formulera frågeställningar samt att planera och med adekvata metoder genomföra kvalificerade uppgifter inom givna tidsramar,
- visa förmåga att muntligt och skriftligt klart redogöra för och diskutera sina slutsatser och den kunskap och de argument som ligger till grund för dessa i dialog med olika grupper, och
- visa sådan färdighet som fordras för att delta i forsknings- och utvecklingsarbete eller för att arbeta i annan kvalificerad verksamhet.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
För magisterexamen ska studenten
- visa förmåga att inom huvudområdet för utbildningen göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter samt visa medvetenhet om etiska aspekter på forsknings- och utvecklingsarbete,
- visa insikt om vetenskapens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och människors ansvar för hur den används, och
- visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att ta ansvar för sin kunskapsutveckling.

(bilaga 2, högskoleförordningen)

DE KURSER SOM UTBILDNINGSPROGRAMMET OMFATTAR

Pedagogik, avancerad nivå, Handledarutbildning för lärare i förskola och skola, 10 högskolepoäng (hp)
Pedagogik, avancerad nivå, Att vara lärare i högskolan, 5 hp

Pedagogik, avancerad nivå, Att handleda och utveckla lärarprofessionen i SO-ämnen, 7,5 hp
Pedagogik, avancerad nivå, Att handleda och utveckla lärarprofessionen i matematik, 7,5 högskolepoäng
Pedagogik, avancerad nivå, Att handleda och utveckla lärarprofessionen inom det naturvetenskapliga området, 7,5 hp
Idrott, avancerad nivå, Att handleda och utveckla lärarprofessionen i idrott och hälsa, 7,5 högskolepoäng
Svenska språket, avancerad nivå, Att handleda och utveckla lärarprofessionen i svenska, 7,5 hp
Musikpedagogik, avancerad nivå, Att handleda och utveckla lärarprofessionen i musik, 7,5 hp

Pedagogik B, Specialpedagogik 7,5 hp
Pedagogik, avancerad nivå, Specialpedagogik 7,5 hp
Pedagogik B, Uppföljning och analys av lärande och utveckling, 7, 5 hp
Pedagogik B, Utvärdering och utvecklingsarbete 7,5 hp

Pedagogik, avancerad nivå, 30 hp
Svenska språket, avancerad nivå, Svenska för lärare, 30 hp
Idrott, avancerad nivå, Idrott med didaktisk inriktning, 30 hp
Musikpedagogik, avancerad nivå, 30 hp

DEN HUVUDSAKLIGA UPPLÄGGNINGEN AV UTBILDNINGSPROGRAMMET

Programmet innehåller dels obligatoriska kurser dels valbara kurser. De valbara kurserna väljs utifrån vilken skolform och/eller ämne/ämnesområde förskolläraren, fritidspedagogen eller läraren är behörig för.

Utbildningsprogrammet leder till en magisterexamen inom något av följande huvudområden: pedagogik, idrott, svenska språket eller musikpedagogik.

Programmet inleds med den obligatoriska kursen Handledarutbildning för lärare i förskola och skola, 10 hp som följs av den likaså obligatoriska kursen Att vara lärare i högskolan, 5 hp.

Därefter väljer den studerande två valbara kurser om vardera 7,5 hp.

Beroende på den studerandes förkunskaper, se respektive kursplan angående andra behörighetsvillkor, kan lärare i matematik, idrott och hälsa, svenska, musik, SO-ämnen respektive naturvetenskapliga ämnen välja den ämnesdidaktiska kursen:
Pedagogik, avancerad nivå, Att handleda och utveckla lärarprofessionen i matematik, 7,5 hp
respektive
Idrott, avancerad nivå, Att handleda och utveckla lärarprofessionen i idrott och hälsa, 7,5 hp
respektive
Svenska språket, avancerad nivå, Att handleda och utveckla lärarprofessionen i svenska, 7,5 hp
respektive
Musikpedagogik, avancerad nivå, Att handleda och utveckla lärarprofessionen i musik, 7,5 hp.

Pedagogik, avancerad nivå, Att handleda och utveckla lärarprofessionen i SO – ämnen, 7,5 hp
respektive
Pedagogik, avancerad nivå, Att handleda och utveckla lärarprofessionen inom det naturvetenskapliga området, 7,5 högskolepoäng

Övriga studerande väljer mellan två kurser av följande:
Pedagogik B, Specialpedagogik 7,5 hp
Pedagogik, avancerad nivå, Specialpedagogik 7,5 hp
Pedagogik B, Uppföljning och analys av lärande och utveckling, 7, 5 hp
Pedagogik B, Utvärdering och utvecklingsarbete 7,5 hp

Som alternativ till ovanstående val kan den studerande välja valfri kurs ur universitetets katalog. Studenten rekommenderas att välja kurser som är relevanta för yrket och utbildningsprogrammet.

Därefter har samtliga studerande på utbildningsprogrammet möjlighet att välja kursen Pedagogik, avancerad nivå, 30 högskolepoäng som omfattar ett självständigt arbete 15 hp. Studerande som väljer denna kurs har möjlighet att ta ut examen inom huvudområdet pedagogik.

Beroende på den studerandes förkunskaper, se respektive kursplan, kan ämneslärare i svenska, idrott och hälsa respektive musik som alternativ välja kurserna
Svenska språket, avancerad nivå, Svenska för lärare, 30 högskolepoäng,
Idrott, avancerad nivå, Idrott med didaktisk inriktning, 30 hp
respektive
Musikpedagogik, avancerad nivå, 30 hp, vilka samtliga omfattar självständigt arbete 15 hp.
Studerande som väljer någon av dessa tre ovan nämnda kurser har möjlighet att ta ut examen inom huvudområdet svenska språket respektive idrott respektive musikpedagogik.

EXAMEN

Magisterexamen

En magisterexamen uppnås efter att studenten, utöver examen på grundnivå, fullgjort kursfordringar om 60 högskolepoäng, varav

- minst 45 högskolepoäng på avancerad nivå, varav minst 30 högskolepoäng med fördjupning inom ett huvudområde, samt ett självständigt arbete (examensarbete) om minst 15 högskolepoäng inom ramen för huvudområdet.

BEHÖRIGHETSVILLKOR FÖR TILLTRÄDE TILL UTBILDNINGSPROGRAMMET

För att vara behörig till programmet krävs avlagd lärarexamen som omfattar minst 210 högskolepoäng inklusive ett självständigt arbete om minst 15 hp. Dessutom krävs efter lärarexamen minst ett års yrkeserfarenhet som lärare.

För tillträde till kurser inom programmet kan andra behörighetsvillkor ställas än ovanstående. Dessa villkor föreskrivs genom aktuell kursplan.

URVAL OCH PLATSGARANTI

Platserna fördelas på grundval av antalet högskolepoäng senast sista anmälningsdag.

Den som antagits till programmet har platsgaranti till kurser inom programmet i den utsträckning och i den omfattning som framgår av utbildningsplanen. Platsgarantin omfattar högst 30 högskolepoäng per termin och gäller under förutsättning att den studerande uppfyller kraven för den särskilda behörigheten.

ÖVRIGA FÖRESKRIFTER

Undervisningen är delvis webbaserad - kombineras med träffar vid campus Örebro.

För de i programmet ingående kurserna anges de föreskrifter som gäller för respektive kurs i kursplanen. Information om regler för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (till exempel antagning, examination, tillgodoräknande och examina samt delegationer) nås via Örebro universitets webbsida, https://www.oru.se.