UTBILDNINGSPLAN

Offentlig förvaltning och ledning, 180 högskolepoäng

Public Administration and Management, 180 Credits

Programkod:
SOF1K
Utbildningsnivå:
Grundnivå
Inrättat:
2010-09-09 (dnr CF 52-351/2010)
Fastställd:
2010-09-09 (dnr CF 52-351/2010)
Ikraftträdande:
Höstterminen 2011
Beslutad av:
Fakultetsnämnden för humaniora och socialvetenskap
Institution:
Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

UTBILDNINGENS MÅL

Mål för utbildning på grundnivå

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

(1 kap. 8 § högskolelagen)

Mål för utbildningsprogrammet

KANDIDATEXAMEN

Kunskap och förståelse
För kandidatexamen ska studenten
- visa kunskap och förståelse inom huvudområdet för utbildningen, inbegripet kunskap om områdets vetenskapliga grund, kunskap om tillämpliga metoder inom området, fördjupning inom någon del av området samt orientering om aktuella forskningsfrågor.

Färdighet och förmåga
För kandidatexamen ska studenten
- visa förmåga att söka, samla, värdera och kritiskt tolka relevant information i en problemställning samt att kritiskt diskutera företeelser, frågeställningar och situationer,
- visa förmåga att självständigt identifiera, formulera och lösa problem samt att genomföra uppgifter inom givna tidsramar,
- visa förmåga att muntligt och skriftligt redogöra för och diskutera information, problem och lösningar i dialog med olika grupper, och
- visa sådan färdighet som fordras för att självständigt arbeta inom det område som utbildningen avser.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
För kandidatexamen ska studenten
- visa förmåga att inom huvudområdet för utbildningen göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter,
- visa insikt om kunskapens roll i samhället och om människors ansvar för hur den används, och
- visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att utveckla sin kompetens.

(bilaga 2, högskoleförordningen)

Lokala mål för utbildningsprogrammet

Kunskap och förståelse
Efter avslutad utbildning skall studenten kunna
- visa kunskap om centrala idéer, institutioner, aktörer och processer i det svenska politiska systemet och internationellt samt visa förståelse för förvaltningens roll i samhället,
- visa kunskap om den offentliga sektorns organisering, styrning och ledning, och
- visa kunskap och förståelse för centrala begrepp, teorier och metoder av betydelse för yrkesverksamhet inom offentlig förvaltning.

Färdighet och förmåga
Efter avslutad utbildning skall studenten kunna
- visa förmåga att söka, samla, kritiskt tolka och bearbeta information om samhället i allmänhet och den offentliga förvaltningen i synnerhet,
- visa förmåga att självständigt och på teoretisk grund genomföra utredningar som kan ligga till grund för beslut i offentliga myndigheter,
- visa förmåga att i samverkan med andra lösa problem och genomföra uppgifter inom givna tidsramar, och
- visa färdighet i skriftlig och muntlig kommunikation.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad utbildning skall studenten kunna
- visa förmåga att kritiskt reflektera över centrala frågeställningar kring politisk makt och offentlig styrning,
- visa förmåga att värdera och förhålla sig till olika politiska, ekonomiska och juridiska perspektiv och dilemman som en offentlig tjänsteman måste hantera i den politiska demokratin, och
- visa förmåga att identifiera det egna behovet av ytterligare kunskap och ta ansvar för den egna kompetensutvecklingen inom området offentlig förvaltning.

DE KURSER SOM UTBILDNINGSPROGRAMMET OMFATTAR

Statskunskap A, 30 högskolepoäng
Det offentliga uppdraget, 7,5 högskolepoäng (statskunskap, B-nivå)
Förvaltningspolitiska dilemman och kreativt ledarskap, 7,5 högskolepoäng (statskunskap, B-nivå)
Stats- och förvaltningsrätt A, 15 högskolepoäng (rättsvetenskap, A-nivå)
Statskunskap B, 30 högskolepoäng
Organisation och ledning, 15 högskolepoäng (statskunskap, B-nivå)
Förvaltningsekonomi och ekonomistyrning, 7,5 högskolepoäng (företagsekonomi, A-nivå)
Utvärdering av offentlig verksamhet, 7,5 högskolepoäng (statskunskap, B-nivå)
Valfria kurser inom ramen för universitetets utbud omfattande totalt 30 högskolepoäng
Statskunskap C, 30 högskolepoäng

DEN HUVUDSAKLIGA UPPLÄGGNINGEN AV UTBILDNINGSPROGRAMMET

Programmet omfattar 180 högskolepoäng (hp) och leder till en kandidatexamen med statskunskap som huvudområde. Inom ramen för huvudområdet utvecklar studenten gradvis fördjupade insikter och kunskaper om politik och förvaltning, i Sverige och internationellt, samt metoder för samhällsvetenskaplig analys. Studenten rekommenderas att läsa de kurser, och i den ordning, som framgår under föregående rubrik. Programmet inleds med Statskunskap A, som ger en bred och innehållsrik introduktion till politiska idéer och institutioner. Därefter följer tre kurser om sammantaget 30 hp som sätter rollen som offentlig tjänsteman i fokus för att belysa det offentliga uppdraget, förvaltningspolitiska dilemman och stats- och förvaltningsrätt. Statskunskap B innebär en fördjupning inom politisk teori samtidigt som studenten tränas i det vetenskapliga studiet av politik genom en metodkurs och en uppsatskurs. Inom ramen för kursen finns även möjlighet för studenten att genom en valbar delkurs ytterligare fördjupa sina kunskaper inom förvaltning. I tre kurser om sammantaget 30 hp behandlas därefter olika aspekter av politisk styrning: organisation och ledning, förvaltningsekonomi- och ekonomistyrning samt utvärdering. Därefter väljer studenten 30 hp fritt ur universitetets kursutbud och kan på så sätt ge profil åt utbildningen utifrån egna mål och intressen. Under Statskunskap C fördjupar studenten sina kunskaper i samhällsvetenskaplig metod och ett valbart tema för att slutföra studierna med ett självständigt arbete omfattande 15 hp.

EXAMEN

Kandidatexamen

En kandidatexamen uppnås efter att studenten fullgjort kursfordringar om 180 högskolepoäng, varav
- minst 90 högskolepoäng med successiv fördjupning (ABC) inom ett huvudområde,
- ett självständigt arbete (examensarbete) om minst 15 högskolepoäng på C-nivå inom ramen för huvudområdet.

BEHÖRIGHETSVILLKOR FÖR TILLTRÄDE TILL UTBILDNINGSPROGRAMMET

Grundläggande behörighet.

För tillträde till kurser inom programmet kan andra behörighetsvillkor ställas än ovanstående. Dessa villkor föreskrivs genom aktuell kursplan.

URVAL OCH PLATSGARANTI

Betyg (60 procent av platserna) och resultat från högskoleprovet (40 procent av platserna).

Den som antagits till programmet har platsgaranti till kurser inom programmet i den utsträckning och i den omfattning som framgår av utbildningsplanen. Platsgarantin omfattar högst 30 högskolepoäng per termin och gäller under förutsättning att den studerande uppfyller kraven för den särskilda behörigheten.

ÖVRIGA FÖRESKRIFTER

Undervisningen enligt den rekommenderade studiegången bedrivs normalt på svenska, men undervisning på engelska kan förekomma. Kurslitteraturen är både på engelska och svenska.

För de i programmet ingående kurserna anges de föreskrifter som gäller för respektive kurs i kursplanen. Information om regler för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (till exempel antagning, examination, tillgodoräknande och examina samt delegationer) nås via Örebro universitets webbsida, https://www.oru.se.