UTBILDNINGSPLAN

Systemvetenskapliga programmet, 180 högskolepoäng

Programme of Systems Analysis, 180 Credits

Programkod:
SSV1K
Utbildningsnivå:
Grundnivå
Inrättat:
1995-03-27
Fastställd:
2011-06-23 (dnr CF 52-121/2011)
Ikraftträdande:
Höstterminen 2012
Beslutad av:
Fakultetsnämnden för ekonomi-, natur- och teknikvetenskap
Institution:
Handelshögskolan vid Örebro universitet

UTBILDNINGENS MÅL

Mål för utbildning på grundnivå

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

(1 kap. 8 § högskolelagen)

Mål för utbildningsprogrammet

KANDIDATEXAMEN

Kunskap och förståelse
För kandidatexamen ska studenten
- visa kunskap och förståelse inom huvudområdet för utbildningen, inbegripet kunskap om områdets vetenskapliga grund, kunskap om tillämpliga metoder inom området, fördjupning inom någon del av området samt orientering om aktuella forskningsfrågor.

Färdighet och förmåga
För kandidatexamen ska studenten
- visa förmåga att söka, samla, värdera och kritiskt tolka relevant information i en problemställning samt att kritiskt diskutera företeelser, frågeställningar och situationer,
- visa förmåga att självständigt identifiera, formulera och lösa problem samt att genomföra uppgifter inom givna tidsramar,
- visa förmåga att muntligt och skriftligt redogöra för och diskutera information, problem och lösningar i dialog med olika grupper, och
- visa sådan färdighet som fordras för att självständigt arbeta inom det område som utbildningen avser.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
För kandidatexamen ska studenten
- visa förmåga att inom huvudområdet för utbildningen göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter,
- visa insikt om kunskapens roll i samhället och om människors ansvar för hur den används, och
- visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att utveckla sin kompetens.

(bilaga 2, högskoleförordningen)

Lokala mål för utbildningsprogrammet

Efter avslutad utbildning ska studenten
- visa förståelse inom områden som verksamhets- och systemutveckling, programutveckling och förvaltning av IT-system,
- visa färdigheter i verktyg och arbetssätt så som verksamhetsanalys, verksamhetsmodellering, databasdesign och programutveckling,
- visa förmåga att självständigt kunna identifiera och lösa problem med hjälp av dessa färdigheter, och
- visa förmåga att göra bedömningar av hur IT-system påverkar den verksamhet och det samhälle som omger det.

DE KURSER SOM UTBILDNINGSPROGRAMMET OMFATTAR

Informatik med systemvetenskaplig inriktning A, 30 högskolepoäng
Valfria kurser på B-nivå inom ramen för universitetets utbud inom informatik med inriktning mot program- och systemutveckling, omfattande totalt 60 högskolepoäng
Valfria kurser inom ramen för universitetets utbud, omfattande totalt 60 högskolepoäng
Informatik med systemvetenskaplig inriktning C, 30 högskolepoäng

DEN HUVUDSAKLIGA UPPLÄGGNINGEN AV UTBILDNINGSPROGRAMMET

Systemvetenskapliga programmet byggs upp kring huvudområdet informatik. Huvudområdet ger studenten kunskap om utveckling av informationssystem i olika verksamheter. Utbildningen ger också studenten förmåga att identifiera, analysera och lösa olika problem i samband med IT-användning.

Under programmets första termin läses kursen Informatik med systemvetenskaplig inriktning A, 30 högskolepoäng (hp). Därefter väljer studenten själv kurser och i vilken ordning de ska läsas. Inom ramen för programmet ska studenten läsa 90 hp (A- till C-nivå) inom huvudområdet informatik. Inom ramen för den avslutande kursen Informatik med systemvetenskaplig inriktning C, 30 hp, gör studenten ett självständigt
arbete om 15 hp. De återstående kurserna upp till 180 hp väljs fritt ur universitetets kursutbud.

EXAMEN

Kandidatexamen

En kandidatexamen uppnås efter att studenten fullgjort kursfordringar om 180 högskolepoäng, varav minst 90 högskolepoäng med successiv fördjupning (ABC) inom ett huvudområde, inklusive ett självständigt arbete (examensarbete) om minst 15 högskolepoäng på C-nivå.

BEHÖRIGHETSVILLKOR FÖR TILLTRÄDE TILL UTBILDNINGSPROGRAMMET

Grundläggande behörighet.

För tillträde till kurser inom programmet kan andra behörighetsvillkor ställas än ovanstående. Dessa villkor föreskrivs genom aktuell kursplan.

URVAL OCH PLATSGARANTI

Betyg (60 procent av platserna) och resultat från högskoleprovet (40 procent av platserna).

Den som antagits till programmet har platsgaranti till kurser inom programmet i den utsträckning och i den omfattning som framgår av utbildningsplanen. Platsgarantin omfattar högst 30 högskolepoäng per termin och gäller under förutsättning att den studerande uppfyller kraven för den särskilda behörigheten.

ÖVRIGA FÖRESKRIFTER

För de i programmet ingående kurserna anges de föreskrifter som gäller för respektive kurs i kursplanen. Information om regler för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (till exempel antagning, examination, tillgodoräknande och examina samt delegationer) nås via Örebro universitets webbsida, https://www.oru.se.

ÖVERGÅNGSBESTÄMMELSER

De som har påbörjat utbildningen höstterminen 2008 har rätt att genomföra utbildningen i enlighet med den utbildningsplan som fastställdes den 8 februari 2007 till och med höstterminen 2012.

De som har påbörjat utbildningen vårterminen 2009 har rätt att genomföra utbildningen i enlighet med den utbildningsplan som fastställdes den 8 februari 2007 till och med vårterminen 2013.

De som har påbörjat utbildningen höstterminen 2009 har rätt att genomföra utbildningen i enlighet med den utbildningsplan som fastställdes den 8 februari 2007 till och med höstterminen 2013.

De som har påbörjat utbildningen vårterminen 2010 har rätt att genomföra utbildningen i enlighet med den utbildningsplan som fastställdes den 8 februari 2007 till och med vårterminen 2014.

De som har påbörjat utbildningen höstterminen 2010 har rätt att genomföra utbildningen i enlighet med den utbildningsplan som fastställdes den 8 februari 2007 till och med höstterminen 2014.

De som har påbörjat utbildningen vårterminen 2011 har rätt att genomföra utbildningen i enlighet med den utbildningsplan som fastställdes den 8 februari 2007 till och med vårterminen 2015.

De som har påbörjat utbildningen höstterminen 2011 har rätt att genomföra utbildningen i enlighet med den utbildningsplan som fastställdes den 8 februari 2007 till och med höstterminen 2015.

De som har påbörjat utbildningen vårterminen 2012 har rätt att genomföra utbildningen i enlighet med den utbildningsplan som fastställdes den 8 februari 2007 till och med vårterminen 2016.