UTBILDNINGSPLAN

Ljudingenjörsprogrammet, 180 högskolepoäng

Audio Engineering Programme, 180 Credits

Programkod:
TLJ1Y
Utbildningsnivå:
Grundnivå
Inrättat:
2004-10-07 (dnr CF 52-489/2004)
Fastställd:
2011-06-23 (dnr CF 52-126/2011)
Ikraftträdande:
Höstterminen 2012
Beslutad av:
Fakultetsnämnden för ekonomi-, natur- och teknikvetenskap
Institution:
Institutionen för naturvetenskap och teknik

UTBILDNINGENS MÅL

Mål för utbildning på grundnivå

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

(1 kap. 8 § högskolelagen)

Mål för utbildningsprogrammet

HÖGSKOLEINGENJÖRSEXAMEN

För högskoleingenjörsexamen ska studenten visa sådan kunskap och förmåga som krävs för att självständigt arbeta som högskoleingenjör.

Kunskap och förståelse
För högskoleingenjörsexamen ska studenten
- visa kunskap om det valda teknikområdets vetenskapliga grund och dess beprövade erfarenhet samt kännedom om aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete, och
- visa brett kunnande inom det valda teknikområdet och relevant kunskap i matematik och naturvetenskap.

Färdighet och förmåga
För högskoleingenjörsexamen ska studenten
- visa förmåga att med helhetssyn självständigt och kreativt identifiera, formulera och hantera frågeställningar och analysera och utvärdera olika tekniska lösningar,
- visa förmåga att planera och med adekvata metoder genomföra uppgifter inom givna ramar,
- visa förmåga att kritiskt och systematiskt använda kunskap samt visa förmåga att modellera, simulera, förutsäga och utvärdera skeenden med utgångspunkt i relevant information,
- visa förmåga att utforma och hantera produkter, processer och system med hänsyn till människors förutsättningar och behov och samhällets mål för ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling,
- visa förmåga till lagarbete och samverkan i grupper med olika sammansättning, och
- visa förmåga att muntligt och skriftligt redogöra för och diskutera information, problem och lösningar i dialog med olika målgrupper.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
För högskoleingenjörsexamen ska studenten
- visa förmåga att göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter,
- visa insikt i teknikens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och människors ansvar för dess nyttjande, inbegripet sociala och ekonomiska aspekter samt miljö- och arbetsmiljöaspekter, och
- visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att fortlöpande utveckla sin kompetens.

(bilaga 2, högskoleförordningen)

Lokala mål för utbildningsprogrammet

Efter avslutad utbildning ska studenten
- visa förutsättningar för att kunna arbeta som elektronikkonstruktör och inom elektronikproduktion,
- visa förutsättningar för att korrekt kunna hantera ljudutrustning som återfinns i inspelningsstudios, radio-/TV-studios och teatrar, PA-system och liknande,
- visa förmåga att självständigt kunna konstruera ljudanläggningar och ljudstudios på systemnivå,
- visa grundläggande förståelse i musikteori,
- visa grundläggande kunskaper om människans hörsel- och talorgan, och
- visa grundläggande kunskaper för att kunna starta och leda ett eget företag inom det aktuella teknikområdet.

DE KURSER SOM UTBILDNINGSPROGRAMMET OMFATTAR

Elektroteknik A, Introduktionskurs för ljudingenjörer, 4,5 högskolepoäng
Matematik I, 7,5 högskolepoäng (A-nivå)
Medicin A, Hörsel- och talorganen, 6 högskolepoäng
Elektroteknik A, Grundläggande mätteknik, 6 högskolepoäng
Handhavande av ljudutrustning, 6 högskolepoäng (musik, A-nivå)
Elektroteknik A, Kretselektronik 1, 6 högskolepoäng
Matematik II, 7,5 högskolepoäng (A-nivå)
Elektroteknik A, Kretselektronik 2, 6 högskolepoäng
Elektroteknik A, Digitalteknik 1, 6 högskolepoäng
Elektroteknik A, Grundläggande ljudsystem, 4,5 högskolepoäng
Elektroteknik B, Ljudelektronik 1, 6 högskolepoäng
Psykoakustik för ljudingenjörer, 6 högskolepoäng (hörselvetenskap, A-nivå)
Elektroteknik B, Kraftelektronik, 6 högskolepoäng
Elektroteknik B, Digitalteknik 2, 6 högskolepoäng
Elektroteknik B, Ljudelektronik 2, 6 högskolepoäng
Matematik 3 för elektroteknik, 6 högskolepoäng (B-nivå)
Elektroteknik B, Digitalteknik 3, 6 högskolepoäng
Musikteori och digital redigering, 6 högskolepoäng (musik, A-nivå)
Elektroteknik C, Signalöverföring, 6 högskolepoäng
Elektroteknik C, Datakomprimering och signalprocessorer, 7,5 högskolepoäng
Elektroteknik A, Elektroakustik, 6 högskolepoäng
Rättsvetenskap A, Juridik för företagande, 7,5 högskolepoäng
Elektroteknik C, Systemteori och filter, 7,5 högskolepoäng
Datateknik B, Objektorienterad programmering, 7,5 högskolepoäng
Företagsekonomi A, Entreprenörskap och företagande, 7,5 högskolepoäng
Kvalitetsteknik A, Kvalitetsutveckling I, 7,5 högskolepoäng
Elektroteknik C, Examensarbete, 15 högskolepoäng

DEN HUVUDSAKLIGA UPPLÄGGNINGEN AV UTBILDNINGSPROGRAMMET

Utbildningen omfattar sex terminer, det vill säga 180 högskolepoäng (hp), där varje termin indelas i två perioder inom vilka studenten normalt läser två kurser parallellt. Dessutom läses under varje termin en femte kurs i projektform som en strimma över hela terminen. Under första terminen läses/påbörjas de fem första kurserna i listan under föregående rubrik.

Programmet är en ingenjörsutbildning med elektroteknik som huvudområde där tillämpningsområdet är ljud med inriktning på musik. Utöver elektroteknik ingår i utbildningen kurser i bland annat medicin, musik, företagsekonomi och rättsvetenskap. I dessa kurser studeras till exempel möjligheter och begränsningar i människans tal- och hörselorgan, hur ljud alstras i instrument och varför olika instrument låter olika, lagar om upphovsmannarätt samt entreprenörskap och småföretagande. Kunskaper i matematik är viktiga för förståelsen av huvudområdet elektroteknik. För att öka studentens förståelse av matematikkunskapernas betydelse och samtidigt underlätta studierna är matematikmomenten i programmet placerade i anslutning till kurser i elektroteknik där matematiken tillämpas.

I utbildning till ingenjör ingår att tillägna sig teoretiska kunskaper som får sina praktiska tillämpningar i laborationer, övningar och projekt. Kopplingen mellan teoretiska kunskaper och tekniskt problemlösande är grunden för ingenjörens arbete. För att tydliggöra detta samband och påvisa dess betydelse ingår redan under den inledande terminen kurser i praktiskt handhavande av ljud- och elektronikutrustning, där de teoretiska kunskapernas betydelse för de praktiska tillämpningarna tydligt framgår.

EXAMEN

Högskoleingenjörsexamen

Högskoleingenjörsexamen uppnås efter att studenten fullgjort kursfordringar om 180 högskolepoäng. Inom ramen för kursfordringarna ska studenten ha fullgjort ett självständigt arbete om minst 15 högskolepoäng.

BEHÖRIGHETSVILLKOR FÖR TILLTRÄDE TILL UTBILDNINGSPROGRAMMET

Grundläggande behörighet samt Fysik B, Kemi A och Matematik D (områdesbehörighet 8).

För tillträde till kurser inom programmet kan andra behörighetsvillkor ställas än ovanstående. Dessa villkor föreskrivs genom aktuell kursplan.

URVAL OCH PLATSGARANTI

Betyg (66 procent av platserna) och resultat från högskoleprovet (34 procent av platserna).

Den som antagits till programmet har platsgaranti till kurser inom programmet i den utsträckning och i den omfattning som framgår av utbildningsplanen. Platsgarantin omfattar högst 30 högskolepoäng per termin och gäller under förutsättning att den studerande uppfyller kraven för den särskilda behörigheten.

ÖVRIGA FÖRESKRIFTER

För de i programmet ingående kurserna anges de föreskrifter som gäller för respektive kurs i kursplanen. Information om regler för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (till exempel antagning, examination, tillgodoräknande och examina samt delegationer) nås via Örebro universitets webbsida, https://www.oru.se.

ÖVERGÅNGSBESTÄMMELSER

De som påbörjat utbildningen höstterminen 2008 har rätt att genomföra utbildningen i enlighet med den utbildningsplan som fastställdes den 11 oktober 2007 till och med höstterminen 2012.

De som påbörjat utbildningen höstterminen 2009 har rätt att genomföra utbildningen i enlighet med den utbildningsplan som fastställdes februari 2009 till och med höstterminen 2013.

De som påbörjat utbildningen höstterminen 2010 har rätt att genomföra utbildningen i enlighet med den utbildningsplan som fastställdes den 14 oktober 2009 till och med höstterminen 2014.

De som påbörjat utbildningen höstterminen 2011 har rätt att genomföra utbildningen i enlighet med den utbildningsplan som fastställdes den 14 oktober 2009 till och med höstterminen 2015.