UTBILDNINGSPLAN

Teaterpedagogprogrammet, 120 högskolepoäng

Theatre Arts Programme, 120 Credits

Programkod:
LTE1H
Utbildningsnivå:
Grundnivå
Inrättat:
2003-06-03 (dnr CF 52-357/2003)
Fastställd:
2012-09-19 (dnr CF 52-314/2012)
Ikraftträdande:
Höstterminen 2013
Beslutad av:
Centrum för lärarutbildning
Institution:
Musikhögskolan

UTBILDNINGENS MÅL

Mål för utbildning på grundnivå

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

(1 kap. 8 § högskolelagen)

Mål för utbildningsprogrammet

HÖGSKOLEEXAMEN

Kunskap och förståelse
För högskoleexamen ska studenten
- visa kunskap och förståelse inom det huvudsakliga området (huvudområdet) för utbildningen, inbegripet kännedom om områdets vetenskapliga grund och kunskap om några tillämpliga metoder inom området.

Färdighet och förmåga
För högskoleexamen ska studenten
- visa förmåga att söka, samla och kritiskt tolka relevant information för att formulera svar på väldefinierade frågeställningar inom huvudområdet för utbildningen,
- visa förmåga att redogöra för och diskutera sitt kunnande med olika grupper, och
- visa sådan färdighet som fordras för att självständigt arbeta med vissa uppgifter inom det område som utbildningen avser.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
För högskoleexamen ska studenten
- visa kunskap om och ha förutsättningar för att hantera etiska frågeställningar inom huvudområdet för utbildningen.

(bilaga 2, högskoleförordningen)

Lokala mål för utbildningsprogrammet

Efter avslutad utbildning ska studenten:

- visa sådana kunskaper och färdigheter som fordras för att arbeta med
teater/drama i pedagogisk verksamhet.
- visa grundläggande kunskaper inom området teater/drama som
pedagogisk metod och konstform.
- visa färdigheter och kunskaper som förbereder för arbete i gruppdynamiska
processer med konstnärlig inriktning.

DE KURSER SOM UTBILDNINGSPROGRAMMET OMFATTAR

Teater - drama I, 30 högskolepoäng (A-nivå)
Teater - drama II, 30 högskolepoäng (B-nivå)
Pedagogik med didaktisk inriktning A, 30 högskolepoäng
Pedagogik med didaktisk inriktning B II, 30 högskolepoäng

DEN HUVUDSAKLIGA UPPLÄGGNINGEN AV UTBILDNINGSPROGRAMMET

Utbildningen omfattar 120 högskolepoäng och leder till en högskoleexamen
med inriktning mot teaterpedagogisk verksamhet. Inom ramen för utbildningen
läses kurser inom området teater/drama omfattande 60 högskolepoäng
och pedagogik med didaktisk inriktning omfattande 60 högskolepoäng.

Utbildningens innehåll är uppbyggt så att först läses kurserna inom området
teater/drama, därefter de pedagogiska kurserna med didaktisk inriktning.
Den verksamhetsförlagda utbildningen sker inom ramen för kurserna i
pedagogik med didaktisk inriktning. I kursen Pedagogik med didaktisk inriktning B II, 30 högskolepoäng ingår ett självständigt arbete om 7,5 högskolepoäng.

EXAMEN

Högskoleexamen med inriktning mot teaterpedagogisk verksamhet

En högskoleexamen med inriktning mot teaterpedagogisk verksamhet uppnås efter att studenten fullgjort kursfordringar om 120 högskolepoäng i enlighet med denna utbildningsplan, varav minst 30 högskolepoäng inom huvudområdet pedagogik, inklusive ett självständigt arbete (examensarbete) om minst 7,5 högskolepoäng.

BEHÖRIGHETSVILLKOR FÖR TILLTRÄDE TILL UTBILDNINGSPROGRAMMET

Grundläggande behörighet samt Engelska B och Samhällskunskap A (områdesbehörighet 6).
Dessutom krävs godkänt färdighetsprov. (Högskoleverkets beslut 2010-02-08, dnr CF 53-477/2009).

eller

Grundläggande behörighet samt Samhällskunskap 1b / 1a1+1a2 (områdesbehörighet A6).
Dessutom krävs godkänt färdighetsprov. (Högskoleverkets beslut 2010-02-08, dnr CF 53/477/2009).

För tillträde till kurser inom programmet kan andra behörighetsvillkor ställas än ovanstående. Dessa villkor föreskrivs genom aktuell kursplan.

URVAL OCH PLATSGARANTI

Färdighetsprov (Högskoleverkets beslut 2010-02-08, dnr CF 53-477/2009).

Den som antagits till programmet har platsgaranti till kurser inom programmet i den utsträckning och i den omfattning som framgår av utbildningsplanen. Platsgarantin omfattar högst 30 högskolepoäng per termin och gäller under förutsättning att den studerande uppfyller kraven för den särskilda behörigheten.

ÖVRIGA FÖRESKRIFTER

För de i programmet ingående kurserna anges de föreskrifter som gäller för respektive kurs i kursplanen. Information om regler för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (till exempel antagning, examination, tillgodoräknande och examina samt delegationer) nås via Örebro universitets webbsida, https://www.oru.se.

ÖVERGÅNGSBESTÄMMELSER

De som påbörjade utbildningen höstterminen 2009 har rätt att slutföra
utbildningen i enlighet med den utbildningsplan som fastställdes den 28
augusti 2008 till och med utgången av vårterminen 2012.

De som påbörjade utbildningen höstterminen 2010 har rätt att slutföra utbildningen i enlighet med den utbildningsplan som fastställdes den 26 februari 2010 till och med utgången av vårterminen 2013.

De som påbörjade utbildningen höstterminen 2011 har rätt att slutföra utbildningen i enlighet med den utbildningsplan som fastställdes den 26 februari 2010 till och med utgången av vårterminen 2014.

De som påbörjade utbildningen höstterminen 2012 har rätt att slutföra utbildningen i enlighet med den utbildningsplan som fastställdes den 10 juni 2011 till och med utgången av vårterminen 2015.