UTBILDNINGSPLAN

Måltidsekologprogrammet, 180 högskolepoäng

Culinary Arts and Ecology Programme, 180 Credits

Programkod:
NME1K
Utbildningsnivå:
Grundnivå
Inrättat:
2009-09-16 (dnr CF 52-471/2009)
Fastställd:
2012-06-19 (dnr CF 52-469/2012)
Ikraftträdande:
Höstterminen 2013
Beslutad av:
Fakultetsnämnden för ekonomi-, natur- och teknikvetenskap
Institution:
Institutionen för naturvetenskap och teknik

UTBILDNINGENS MÅL

Mål för utbildning på grundnivå

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

(1 kap. 8 § högskolelagen)

Mål för utbildningsprogrammet

KANDIDATEXAMEN

Kunskap och förståelse
För kandidatexamen ska studenten
- visa kunskap och förståelse inom huvudområdet för utbildningen, inbegripet kunskap om områdets vetenskapliga grund, kunskap om tillämpliga metoder inom området, fördjupning inom någon del av området samt orientering om aktuella forskningsfrågor.

Färdighet och förmåga
För kandidatexamen ska studenten
- visa förmåga att söka, samla, värdera och kritiskt tolka relevant information i en problemställning samt att kritiskt diskutera företeelser, frågeställningar och situationer,
- visa förmåga att självständigt identifiera, formulera och lösa problem samt att genomföra uppgifter inom givna tidsramar,
- visa förmåga att muntligt och skriftligt redogöra för och diskutera information, problem och lösningar i dialog med olika grupper, och
- visa sådan färdighet som fordras för att självständigt arbeta inom det område som utbildningen avser.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
För kandidatexamen ska studenten
- visa förmåga att inom huvudområdet för utbildningen göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter,
- visa insikt om kunskapens roll i samhället och om människors ansvar för hur den används, och
- visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att utveckla sin kompetens.

(bilaga 2, högskoleförordningen)

Lokala mål för utbildningsprogrammet

Efter avslutad utbildning ska studenten
- visa kunskap och förståelse för den globala, regionala och lokala livsmedelsproduktionens miljökonsekvenser på klimat, biodiversitet samt övriga ekosystemtjänster,
- visa kunskap och förståelse för principerna för ekologiskt hållbara agroekosystem och livsmedelskedjor,
- visa förmåga att värdera livsmedel utifrån ett brett kvalitetsbegrepp, omfattande miljö- och hälsoaspekter, näringsinnehåll, förädling, säkerhet, sensorik, estetik, etik och ekonomi,
- visa kunskap och förståelse för lagringsmetoder, grundläggande biotekniska förädlingsprocesser och hur dessa påverkar livsmedelskvaliteten,
- visa förmåga att åstadkomma måltider baserade på ovanstående kvalitetsbegrepp, och
- visa förmåga att tillämpa grundläggande experimentella metoder inom området, samt tillagningsmetoder och praktiskt hantverk i kök.

DE KURSER SOM UTBILDNINGSPROGRAMMET OMFATTAR

Biologi A, Agroekologi, 15 högskolepoäng
Måltidskunskap och värdskap A, Sensorik - och sinnesupplevelser (Sapere), 15 högskolepoäng
Biologi B, Mat och miljö, 15 högskolepoäng
Biologi B, Fysiologi och produktkvalitet, 15 högskolepoäng
Biologi C, Mat, miljö och hållbarhet, 15 högskolepoäng
Biologi C, Toxikologi, 15 högskolepoäng
Måltidskunskap och värdskap B, Matlagningsmetoder och teknik, 15 högskolepoäng
Måltidskunskap och värdskap B, Den medvetna måltiden, 15 högskolepoäng
Måltidskunskap och värdskap C, Livsmedelshygien, 15 högskolepoäng
Måltidskunskap och värdskap C, Måltidskulturen i samhället, 15 högskolepoäng
Biologi C, Måltidsekologi, 7,5 högskolepoäng
Måltidskunskap och värdskap C, Måltidsekologi, 7,5 högskolepoäng
Biologi C, Självständigt arbete, 15 högskolepoäng
Måltidskunskap och värdskap C, Självständigt arbete, 15 högskolepoäng

DEN HUVUDSAKLIGA UPPLÄGGNINGEN AV UTBILDNINGSPROGRAMMET

Inom ramen för utbildningen rekommenderas studenten att läsa minst 90 högskolepoäng (hp) inom biologi eller måltidskunskap och värdskap (A- till C-nivå) som är utbildningens alternativa huvudområden. Huvudområde för examen avgörs genom studentens val av kurs för det självständiga arbetet under sista terminen. För alla studenter ingår 82,5 hp inom vardera huvudområde. Kurserna i programmet läses i den ordning som framgår under föregående rubrik.

Programmets första termin ger en mångvetenskaplig introduktion till området måltidsekologi med kompletterande kunskap från båda huvudområdena biologi och måltidskunskap och värdskap. De följande två terminerna introduceras en bred naturvetenskaplig bas till ämnesområdet utifrån ett evolutionsbiologiskt perspektiv. Studierna inbegriper ekologi, evolution, zoologi, botanik, fysiologi, toxikologi, näringslära, mikrobiologi, biokemi. Vidare studeras ekologisk hållbarhet med fokus på livsmedelsproduktionens konsekvenser för lokal och global miljö, så som klimat, markanvändning, bördighet, växtnäringsläckage, biodiversitet och ekosystemtjänster.

De följande två terminerna läser studenten kurser inom måltidskunskap och värdskap, ett huvudområde som vilar på tre kunskapsformer: teori/vetenskap, praktisk kunskap/yrkeshantverk samt estetiskt gestaltande. Här introduceras kunskaper i sensorik och förståelse av sinnesupplevelser av livsmedel och måltider. Under rubriken "mat och teknik" kopplas teoretiska kunskaper inom områdena matlagningskemi, fysik och näringslära till kunskap om hur livsmedel påverkas vid hantering, tillagning och förvaring. Här belyses också livsmedelshygienens centrala roll. En orientering ges om det för ämnet centrala begreppet för bedömning och planering av måltider i ett helhetsperspektiv, "de fem aspekterna": mötet, rummet, produkten, stämningen och styrsystemet. Dessutom belyses betydelsen av värdskap (hospitality) i mötet med gäster/kunder/konsumenter/brukare med flera intressegrupper i kommersiella och offentliga sammanhang såväl som i olika informationssammanhang.

Den sista terminens första hälft utgörs av två kurser inom biologi respektive måltidskunskap och värdskap, vilka läses parallellt för att underlätta ett mångvetenskapligt arbetssätt. I kurserna ska studenten tillämpa och syntetisera sina kunskaper från tidigare kurser i fallstudier, i diskussioner omkring livsmedelsrelaterade dilemman, i grupparbeten och i seminariediskussioner.

Programmet avslutas med 15 hp självständigt arbete inom något av utbildningens två alternativa huvudområden, vilket ger studenten möjlighet att ta ut examen med antingen biologi eller måltidskunskap och värdskap som huvudområde.

EXAMEN

Filosofie kandidatexamen

En filosofie kandidatexamen uppnås efter att studenten fullgjort kursfordringar om 180 högskolepoäng, varav
- minst 90 högskolepoäng med successiv fördjupning (ABC) inom ett huvudområde från filosofiskt fakultetsområde, inklusive ett självständigt arbete (examensarbete) om minst 15 högskolepoäng på C-nivå,
- minst 30 högskolepoäng inom annat huvudområde/andra huvudområden från filosofiskt fakultetsområde.

BEHÖRIGHETSVILLKOR FÖR TILLTRÄDE TILL UTBILDNINGSPROGRAMMET

Grundläggande behörighet.

För tillträde till kurser inom programmet kan andra behörighetsvillkor ställas än ovanstående. Dessa villkor föreskrivs genom aktuell kursplan.

URVAL OCH PLATSGARANTI

Betyg (60 procent av platserna) och resultat från högskoleprovet (40 procent av platserna).

Den som antagits till programmet har platsgaranti till kurser inom programmet i den utsträckning och i den omfattning som framgår av utbildningsplanen. Platsgarantin omfattar högst 30 högskolepoäng per termin och gäller under förutsättning att den studerande uppfyller kraven för den särskilda behörigheten.

ÖVRIGA FÖRESKRIFTER

Undervisningen bedrivs både i Örebro och i Grythyttan.

För de i programmet ingående kurserna anges de föreskrifter som gäller för respektive kurs i kursplanen. Information om regler för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (till exempel antagning, examination, tillgodoräknande och examina samt delegationer) nås via Örebro universitets webbsida, https://www.oru.se.

ÖVERGÅNGSBESTÄMMELSER

De som påbörjat utbildningen höstterminen 2010 har rätt att genomföra utbildningen i enlighet med den utbildningsplan som fastställdes den 16 september 2009 till och med höstterminen 2014.

De som påbörjat utbildningen höstterminen 2011 har rätt att genomföra utbildningen i enlighet med den utbildningsplan som fastställdes den 16 september 2009 till och med höstterminen 2015.