UTBILDNINGSPLAN

Masterprogram i statistik, 120 högskolepoäng

Master in Applied Statistics, 120 Credits

Programkod:
SSA2M
Utbildningsnivå:
Avancerad nivå
Inrättat:
2006-09-05 (dnr CF 52-436/2006)
Fastställd:
2012-06-15 (dnr CF 52-281/2012)
Ikraftträdande:
Höstterminen 2013
Beslutad av:
Fakultetsnämnden för ekonomi-, natur- och teknikvetenskap
Institution:
Handelshögskolan vid Örebro universitet

UTBILDNINGENS MÅL

Mål för utbildning på avancerad nivå

Utbildning på avancerad nivå ska innebära fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och ska, utöver vad som gäller för utbildning på grundnivå,
- ytterligare utveckla studenternas förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper,
- utveckla studenternas förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, och
- utveckla studenternas förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete.

(1 kap. 9 § högskolelagen)

Mål för utbildningsprogrammet

MASTEREXAMEN

Kunskap och förståelse
För masterexamen ska studenten
- visa kunskap och förståelse inom huvudområdet för utbildningen, inbegripet såväl brett kunnande inom området som väsentligt fördjupade kunskaper inom vissa delar av området samt fördjupad insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete, och
- visa fördjupad metodkunskap inom huvudområdet för utbildningen.

Färdighet och förmåga
För masterexamen ska studenten
- visa förmåga att kritiskt och systematiskt integrera kunskap och att analysera, bedöma och hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer även med begränsad information,
- visa förmåga att kritiskt, självständigt och kreativt identifiera och formulera frågeställningar, att planera och med adekvata metoder genomföra kvalificerade uppgifter inom givna tidsramar och därigenom bidra till kunskapsutvecklingen samt att utvärdera detta arbete,
- visa förmåga att i såväl nationella som internationella sammanhang muntligt och skriftligt klart redogöra för och diskutera sina slutsatser och den kunskap och de argument som ligger till grund för dessa i dialog med olika grupper, och
- visa sådan färdighet som fordras för att delta i forsknings- och utvecklingsarbete eller för att självständigt arbeta i annan kvalificerad verksamhet.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
För masterexamen ska studenten
- visa förmåga att inom huvudområdet för utbildningen göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter samt visa medvetenhet om etiska aspekter på forsknings- och utvecklingsarbete,
- visa insikt om vetenskapens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och människors ansvar för hur den används, och
- visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att ta ansvar för sin kunskapsutveckling.

(bilaga 2, högskoleförordningen)

MAGISTEREXAMEN

Kunskap och förståelse
För magisterexamen ska studenten
- visa kunskap och förståelse inom huvudområdet för utbildningen, inbegripet såväl överblick över området som fördjupade kunskaper inom vissa delar av området samt insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete, och
- visa fördjupad metodkunskap inom huvudområdet för utbildningen.

Färdighet och förmåga
För magisterexamen ska studenten
- visa förmåga att integrera kunskap och att analysera, bedöma och hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer även med begränsad information,
- visa förmåga att självständigt identifiera och formulera frågeställningar samt att planera och med adekvata metoder genomföra kvalificerade uppgifter inom givna tidsramar,
- visa förmåga att muntligt och skriftligt klart redogöra för och diskutera sina slutsatser och den kunskap och de argument som ligger till grund för dessa i dialog med olika grupper, och
- visa sådan färdighet som fordras för att delta i forsknings- och utvecklingsarbete eller för att arbeta i annan kvalificerad verksamhet.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
För magisterexamen ska studenten
- visa förmåga att inom huvudområdet för utbildningen göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter samt visa medvetenhet om etiska aspekter på forsknings- och utvecklingsarbete,
- visa insikt om vetenskapens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och människors ansvar för hur den används, och
- visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att ta ansvar för sin kunskapsutveckling.

(bilaga 2, högskoleförordningen)

Lokala mål för utbildningsprogrammet

Efter avslutad utbildning ska studenten
- vara väl förtrogen med statistikerns yrkesroll och professionella ansvar, samt
- kunna fungera som statistisk konsult och rådgivare till forskare och brukare av statistiska metoder inom andra ämnesområden.

DE KURSER SOM UTBILDNINGSPROGRAMMET OMFATTAR

Mathematics for economics and statistics, avancerad nivå, 7,5 högskolepoäng (statistik)
Statistical theory, avancerad nivå, 7,5 högskolepoäng (statistik)
Econometrics, avancerad nivå, 7,5 högskolepoäng (statistik)
Microeconometrics, avancerad nivå, 7,5 högskolepoäng (statistik)
Computational statistics, avancerad nivå, 7,5 högskolepoäng (statistik)
Bayesian statistics, avancerad nivå, 7,5 högskolepoäng (statistik)
Survey sampling, avancerad nivå, 7,5 högskolepoäng (statistik)
Sample survey methodology, avancerad nivå, 7,5 högskolepoäng (statistik)
Financial and macro economic time series models, avancerad nivå, 7,5 högskolepoäng (statistik)
Multivariate analysis, avancerad nivå, 7,5 högskolepoäng, (statistik)
Register survey methodology, avancerad nivå, 7,5 högskolepoäng (statistik)
Register data analysis, avancerad nivå, 7,5 högskolepoäng (statistik) Masteruppsats I, 15 högskolepoäng (statistik, avancerad nivå)
Masteruppsats II, 15 högskolepoäng (statistik, avancerad nivå)
Magisteruppsats, 15 högskolepoäng (statistik, avancerad nivå)

DEN HUVUDSAKLIGA UPPLÄGGNINGEN AV UTBILDNINGSPROGRAMMET

Programmets kurser är uppdelade i block om 15 högskolepoäng. Två masteruppsatser om 15 högskolepoäng ingår under termin 3 respektive termin 4. Parallellt med uppsatsskrivandet under termin 3 respektive termin 4 läser studenten ett block av kurser på halvfart. Under termin 2 läses två block av kurser på halvfart.

Termin 1 inleds med kursen ”Mathematics for economics and statistics” och följs av kursen ”Statistical theory”. Båda kurserna läses på helfart. Under den andra halvan av termin 1 läses ett block (Block I) av kurser i ekonometri innehållande ”Econometrics” och ”Microeconometrics”. Även dessa kurser läses på helfart.

Kurserna under terminerna 2-4 är uppdelade i fyra block, Block II – V. Blocken III-V fördelas på varsin termin under terminerna 2-4. De fyra blocken är:

Block II: Survey sampling, Sample survey methodology
Block III: Register survey methodology, Register data analysis
Block IV: Computational statistics, Bayesian statistics
Block V: Multivariate analysis, Financial and macro economic time series models

Under termin 2 läses kurserna i Block II på halvfart och i följd. Parallellt med Block II under termin 2 läses kurser inom ett av blocken III-IV.

Parallellt med Masteruppsats I, 15 högskolepoäng, under termin 3 läses ett av blocken III-V. Kurserna läses på halvfart och i följd.

Parallellt med Masteruppsats II, 15 högskolepoäng, under termin 4 läses ett av blocken III-V. Kurserna läses på halvfart och i följd.

Den ordning i vilken blocken III-V läses kan variera mellan årsintag.

Magisterexamen
Studenter som önskar avsluta med magisterexamen läser kurserna under termin 1 enligt ovan, kurser inom Block II under termin 2, samt skriver magisteruppsats om 15 högskolepoäng under termin 2.

EXAMEN

Masterexamen

En masterexamen uppnås efter att studenten fullgjort kursfordringar om 120 högskolepoäng, varav
- minst 90 högskolepoäng på avancerad nivå, varav minst 60 högskolepoäng med fördjupning inom ett huvudområde, inklusive ett självständigt arbete (examensarbete) om minst 30 högskolepoäng.

Därtill ställs krav på avlagd kandidatexamen, konstnärlig kandidatexamen, yrkesexamen om minst 180 högskolepoäng eller motsvarande utländsk examen.

Magisterexamen

En magisterexamen uppnås efter att studenten fullgjort kursfordringar om 60 högskolepoäng, varav
- minst 45 högskolepoäng på avancerad nivå, varav minst 30 högskolepoäng med fördjupning inom ett huvudområde, inklusive ett självständigt arbete (examensarbete) om minst 15 högskolepoäng.

Därtill ställs krav på avlagd kandidatexamen, konstnärlig kandidatexamen, yrkesexamen om minst 180 högskolepoäng eller motsvarande utländsk examen.

BEHÖRIGHETSVILLKOR FÖR TILLTRÄDE TILL UTBILDNINGSPROGRAMMET

Examen på grundnivå om minst 180 högskolepoäng varav, minst 90 högskolepoäng inom statistik alternativt minst 30 högskolepoäng i statistik och 60 högskolepoäng i matematik. Vidare krävs även kunskaper motsvarande Engelska kurs 6 eller kurs B från gymnasieskolan.

För tillträde till kurser inom programmet kan andra behörighetsvillkor ställas än ovanstående. Dessa villkor föreskrivs genom aktuell kursplan.

URVAL OCH PLATSGARANTI

Antal högskolepoäng och erhållna betyg senast sista anmälningsdag.

Den som antagits till programmet har platsgaranti till kurser inom programmet i den utsträckning och i den omfattning som framgår av utbildningsplanen. Platsgarantin omfattar högst 30 högskolepoäng per termin och gäller under förutsättning att den studerande uppfyller kraven för den särskilda behörigheten.

ÖVRIGA FÖRESKRIFTER

Samtliga kurser i programmet ges på engelska och master- respektive magisteruppsatsen ska skrivas på engelska.

För de i programmet ingående kurserna anges de föreskrifter som gäller för respektive kurs i kursplanen. Information om regler för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (till exempel antagning, examination, tillgodoräknande och examina samt delegationer) nås via Örebro universitets webbsida, https://www.oru.se.

ÖVERGÅNGSBESTÄMMELSER

De som påbörjade utbildningen höstterminen 2011 har rätt att slutföra utbildningen i enlighet med den utbildningsplan som fastställdes den 9 oktober 2008 till och med vårterminen 2014.