UTBILDNINGSPLAN

Byggingenjörsprogrammet, 180 högskolepoäng

Construction Engineering Programme, 180 Credits

Programkod:
TBY1Y
Utbildningsnivå:
Grundnivå
Inrättat:
1993-06-30
Fastställd:
2012-06-15 (dnr CF 52-320/2012)
Ikraftträdande:
Höstterminen 2013
Beslutad av:
Fakultetsnämnden för ekonomi-, natur- och teknikvetenskap
Institution:
Institutionen för naturvetenskap och teknik

UTBILDNINGENS MÅL

Mål för utbildning på grundnivå

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

(1 kap. 8 § högskolelagen)

Mål för utbildningsprogrammet

HÖGSKOLEINGENJÖRSEXAMEN

För högskoleingenjörsexamen ska studenten visa sådan kunskap och förmåga som krävs för att självständigt arbeta som högskoleingenjör.

Kunskap och förståelse
För högskoleingenjörsexamen ska studenten
- visa kunskap om det valda teknikområdets vetenskapliga grund och dess beprövade erfarenhet samt kännedom om aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete, och
- visa brett kunnande inom det valda teknikområdet och relevant kunskap i matematik och naturvetenskap.

Färdighet och förmåga
För högskoleingenjörsexamen ska studenten
- visa förmåga att med helhetssyn självständigt och kreativt identifiera, formulera och hantera frågeställningar och analysera och utvärdera olika tekniska lösningar,
- visa förmåga att planera och med adekvata metoder genomföra uppgifter inom givna ramar,
- visa förmåga att kritiskt och systematiskt använda kunskap samt visa förmåga att modellera, simulera, förutsäga och utvärdera skeenden med utgångspunkt i relevant information,
- visa förmåga att utforma och hantera produkter, processer och system med hänsyn till människors förutsättningar och behov och samhällets mål för ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling,
- visa förmåga till lagarbete och samverkan i grupper med olika sammansättning, och
- visa förmåga att muntligt och skriftligt redogöra för och diskutera information, problem och lösningar i dialog med olika målgrupper.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
För högskoleingenjörsexamen ska studenten
- visa förmåga att göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter,
- visa insikt i teknikens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och människors ansvar för dess nyttjande, inbegripet sociala och ekonomiska aspekter samt miljö- och arbetsmiljöaspekter, och
- visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att fortlöpande utveckla sin kompetens.

(bilaga 2, högskoleförordningen)

KANDIDATEXAMEN

Kunskap och förståelse
För kandidatexamen ska studenten
- visa kunskap och förståelse inom huvudområdet för utbildningen, inbegripet kunskap om områdets vetenskapliga grund, kunskap om tillämpliga metoder inom området, fördjupning inom någon del av området samt orientering om aktuella forskningsfrågor.

Färdighet och förmåga
För kandidatexamen ska studenten
- visa förmåga att söka, samla, värdera och kritiskt tolka relevant information i en problemställning samt att kritiskt diskutera företeelser, frågeställningar och situationer,
- visa förmåga att självständigt identifiera, formulera och lösa problem samt att genomföra uppgifter inom givna tidsramar,
- visa förmåga att muntligt och skriftligt redogöra för och diskutera information, problem och lösningar i dialog med olika grupper, och
- visa sådan färdighet som fordras för att självständigt arbeta inom det område som utbildningen avser.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
För kandidatexamen ska studenten
- visa förmåga att inom huvudområdet för utbildningen göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter,
- visa insikt om kunskapens roll i samhället och om människors ansvar för hur den används, och
- visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att utveckla sin kompetens.

(bilaga 2, högskoleförordningen)

DE KURSER SOM UTBILDNINGSPROGRAMMET OMFATTAR

Matematik I, 7,5 högskolepoäng (A-nivå)
Matematik II, 7,5 högskolepoäng (A-nivå)
Byggteknik A, Byggteknik I, 7,5 högskolepoäng
Datateknik A, Datoranvändning, 7,5 högskolepoäng
Byggteknik A, Byggmekanik och hållfasthetslära, 7,5 högskolepoäng
Byggteknik B, Betongkonstruktion, 6 högskolepoäng
Byggteknik B, Byggteknik II, 9 högskolepoäng
Teknik A, Teknik och samhälle i utveckling, 7,5 högskolepoäng
Byggteknik B, Byggprojektering I, 6 högskolepoäng
Byggteknik B, Byggproduktionsteknik, 12 högskolepoäng
Byggteknik A, Energiteknik Bygg, 3 högskolepoäng
Byggteknik A, Projektarbete I, 7,5 högskolepoäng
Byggteknik A, Tillämpad matematik med byggtillämpningar, 4 högskolepoäng
Byggteknik B, Konstruktion, trä och stål, 6 högskolepoäng
Byggteknik C, Projektarbete II, 7,5 högskolepoäng
Byggteknik A, Installations- och VA-teknik, 9 högskolepoäng
Byggteknik B, Byggprojektering II, 5 högskolepoäng
Byggteknik B, Mätningsteknik för byggingenjörer, 7,5 högskolepoäng
Byggteknik C, Industrialiserat byggande, 7,5 högskolepoäng
Byggteknik B, Geoteknik med vägbyggnad, 7,5 högskolepoäng
Kvalitetsteknik A, Kvalitetsutveckling I, 7,5 högskolepoäng
Byggteknik C, Examensarbete, 15 högskolepoäng
Rättsvetenskap A, Juridik för företagande, 7,5 högskolepoäng
Matematik III, 7,5 högskolepoäng (B-nivå)
Företagsekonomi A, Entreprenörskap och företagande, 7,5 högskolepoäng
Matematik IV, 7,5 högskolepoäng (B-nivå)

DEN HUVUDSAKLIGA UPPLÄGGNINGEN AV UTBILDNINGSPROGRAMMET

Utbildningen omfattar 180 högskolepoäng (hp) det vill säga sex terminer, där varje termin indelas i två perioder inom vilka studenten läser två kurser parallellt. Förutom kurser inom huvudområdet byggteknik läses kurser inom bland annat områdena teknik, matematik och kvalitetsteknik.

Programmet inleds med kurserna Byggteknik I, 7,5 hp och Matematik I, 7,5 hp. Under första terminen läser studenten också kurserna Byggmekanik och hållfasthetslära, 7,5 hp och Datoranvändning, 7,5 hp. Under tredje året väljer studenten två av följande valbara kurser: Juridik för företagande, 7,5 hp, Matematik III, 7,5 hp, Matematik IV, 7,5 hp, och Entreprenörskap och företagande 7,5 hp.

Huvudområdet byggteknik behandlar främst kunskaper om fastigheter från projektering och produktion, till drift och förvaltning. Utbildningen avslutas med ett examensarbete om 15 hp där studenten använder de förvärvade kunskaperna i ett projektarbete som företrädesvis genomförs ute på ett företag med verksamhet inom byggbranschen.

EXAMEN

Högskoleingenjörsexamen

Högskoleingenjörsexamen uppnås efter att studenten fullgjort kursfordringar om 180 högskolepoäng. Inom ramen för kursfordringarna ska studenten ha fullgjort ett självständigt arbete om minst 15 högskolepoäng.

Kandidatexamen

En kandidatexamen uppnås efter att studenten fullgjort kursfordringar om 180 högskolepoäng, varav minst 90 högskolepoäng med successiv fördjupning (ABC) inom ett huvudområde, inklusive ett självständigt arbete (examensarbete) om minst 15 högskolepoäng på C-nivå.

BEHÖRIGHETSVILLKOR FÖR TILLTRÄDE TILL UTBILDNINGSPROGRAMMET

Grundläggande behörighet samt Fysik B, Kemi A och Matematik D (områdesbehörighet 8).

eller

Grundläggande behörighet samt Fysik 2, Kemi 1 och Matematik 3c (områdesbehörighet A8).

För tillträde till kurser inom programmet kan andra behörighetsvillkor ställas än ovanstående. Dessa villkor föreskrivs genom aktuell kursplan.

URVAL OCH PLATSGARANTI

Betyg (66 procent av platserna) och resultat från högskoleprovet (34 procent av platserna).

Den som antagits till programmet har platsgaranti till kurser inom programmet i den utsträckning och i den omfattning som framgår av utbildningsplanen. Platsgarantin omfattar högst 30 högskolepoäng per termin och gäller under förutsättning att den studerande uppfyller kraven för den särskilda behörigheten.

ÖVRIGA FÖRESKRIFTER

För de i programmet ingående kurserna anges de föreskrifter som gäller för respektive kurs i kursplanen. Information om regler för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (till exempel antagning, examination, tillgodoräknande och examina samt delegationer) nås via Örebro universitets webbsida, https://www.oru.se.

ÖVERGÅNGSBESTÄMMELSER

De som har påbörjat utbildningen höstterminen 2008 har rätt att genomföra den i enlighet med den utbildningsplan som fastställdes mars 2008 till och med höstterminen 2012.

De som har påbörjat utbildningen höstterminen 2009 har rätt att genomföra den i enlighet med den utbildningsplan som fastställdes mars 2008 till och med höstterminen 2013.

De som har påbörjat utbildningen höstterminen 2010 har rätt att genomföra den i enlighet med den utbildningsplan som fastställdes den 14 oktober 2009 till och med höstterminen 2014.

De som har påbörjat utbildningen höstterminen 2011 har rätt att genomföra den i enlighet med den utbildningsplan som fastställdes den 14 oktober 2009 till och med höstterminen 2015.

De som har påbörjat utbildningen höstterminen 2012 har rätt att genomföra den i enlighet med den utbildningsplan som fastställdes den 23 juni 2011 till och med höstterminen 2016.