UTBILDNINGSPLAN

Arbetsterapeutprogrammet, 180 högskolepoäng

Occupational Therapist Programme, 180 Credits

Programkod:
VAR1Y
Utbildningsnivå:
Grundnivå
Inrättat:
1995-01-01
Fastställd:
2012-06-14 (dnr CF 52-302/2012)
Ikraftträdande:
Höstterminen 2013
Beslutad av:
Fakultetsnämnden för medicin och hälsa
Institution:
Institutionen för hälsovetenskaper

UTBILDNINGENS MÅL

Mål för utbildning på grundnivå

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

(1 kap. 8 § högskolelagen)

Mål för utbildningsprogrammet

ARBETSTERAPEUTEXAMEN
För arbetsterapeutexamen ska studenten visa sådan kunskap och förmåga som krävs för behörighet som arbetsterapeut.

Kunskap och förståelse
För arbetsterapeutexamen ska studenten
- visa kunskap om områdets vetenskapliga grund och kännedom om aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete samt kunskap om sambandet mellan vetenskap och beprövad erfarenhet och sambandets betydelse för yrkesutövningen,
- visa kunskap om förhållanden i samhället som påverkar individers och gruppers hälsa, och
- visa kunskap om relevanta författningar.

Färdighet och förmåga
För arbetsterapeutexamen ska studenten
- visa förmåga att självständigt och i samverkan med individen genomföra arbetsterapeutiska åtgärder som förebygger, förbättrar och kompenserar nedsatt aktivitetsförmåga,
- visa förmåga att identifiera och genomföra miljöinriktade åtgärder både på individ-, grupp- och samhällsnivå,
- visa förmåga att initiera och medverka i hälsofrämjande arbete,
- visa förmåga att tillämpa sitt kunnande för att hantera olika situationer, företeelser och frågeställningar utifrån individers och gruppers behov,
- visa förmåga att informera och undervisa olika grupper,
- visa förmåga att muntligt och skriftligt redogöra för och diskutera åtgärder och behandlingsresultat med berörda parter samt i enlighet med relevanta författningar dokumentera dessa,
- visa förmåga till lagarbete och samverkan med andra yrkesgrupper, och
- visa förmåga att kritiskt granska, bedöma och använda relevant information samt att diskutera nya fakta, företeelser och frågeställningar med olika grupper och därmed bidra till utveckling av yrket och verksamheten.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
För arbetsterapeutexamen ska studenten
- visa självkännedom och empatisk förmåga,
- visa förmåga att med helhetssyn på människan göra åtgärdsbedömningar utifrån relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter med särskilt beaktande av de mänskliga rättigheterna,
- visa förmåga till ett professionellt förhållningssätt gentemot klienter eller patienter, deras närstående och andra grupper, och
- visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att fortlöpande utveckla sin kompetens.

(bilaga 2, högskoleförordningen)

KANDIDATEXAMEN

Kunskap och förståelse
För kandidatexamen ska studenten
- visa kunskap och förståelse inom huvudområdet för utbildningen, inbegripet kunskap om områdets vetenskapliga grund, kunskap om tillämpliga metoder inom området, fördjupning inom någon del av området samt orientering om aktuella forskningsfrågor.

Färdighet och förmåga
För kandidatexamen ska studenten
- visa förmåga att söka, samla, värdera och kritiskt tolka relevant information i en problemställning samt att kritiskt diskutera företeelser, frågeställningar och situationer,
- visa förmåga att självständigt identifiera, formulera och lösa problem samt att genomföra uppgifter inom givna tidsramar,
- visa förmåga att muntligt och skriftligt redogöra för och diskutera information, problem och lösningar i dialog med olika grupper, och
- visa sådan färdighet som fordras för att självständigt arbeta inom det område som utbildningen avser.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
För kandidatexamen ska studenten
- visa förmåga att inom huvudområdet för utbildningen göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter,
- visa insikt om kunskapens roll i samhället och om människors ansvar för hur den används, och
- visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att utveckla sin kompetens.

(bilaga 2, högskoleförordningen)

DE KURSER SOM UTBILDNINGSPROGRAMMET OMFATTAR

Arbetsterapi A, Profession och aktivitetsvetenskap, 15 högskolepoäng
Arbetsterapi A, Beteende- och samhällsvetenskapliga perspektiv, 15 högskolepoäng
Arbetsterapi A, Vetenskaplig grundkurs, 7,5 högskolepoäng
Arbetsterapi B, Lärande och kommunikation i det professionella mötet, 7,5 högskolepoäng
Medicin A, Anatomi och fysiologi, 15 högskolepoäng
Medicin A, Sjukdomslära med inriktning arbetsterapi I, 7,5 högskolepoäng
Arbetsterapi B, Utredning, åtgärd och utvärdering del I, 22,5 högskolepoäng
Medicin A, Sjukdomslära med inriktning arbetsterapi II, 7,5 högskolepoäng
Arbetsterapi B, Utredning, åtgärd och utvärdering del II, 22,5 högskolepoäng
Arbetsterapi C, Vetenskaplig metod, 22,5 högskolepoäng
Arbetsterapi B, Folkhälsoperspektiv, 7,5 högskolepoäng
Arbetsterapi B, Arbetsinriktad rehabilitering, 6 högskolepoäng
Arbetsterapi C, Profession, forskning och verksamhet, 24 högskolepoäng

DEN HUVUDSAKLIGA UPPLÄGGNINGEN AV UTBILDNINGSPROGRAMMET

Arbetsterapeutprogrammet är ett sammanhållet yrkesprogram som omfattar 6 terminer (180 högskolepoäng). Huvudområdet är arbetsterapi som uppgår till 150 högskolepoäng varav 25,5 högskolepoäng är verksamhetsförlagd utbildning. I kursen Arbetsterapi C, Vetenskaplig metod, 22,5 högskolepoäng ingår ett examensarbete omfattande 15 högskolepoäng. Utöver kurser i arbetsterapi ingår kurser i medicin omfattande 30 högskolepoäng. Programmet inleds med en kurs i huvudområdet, Arbetsterapi A, Profession och aktivitetsvetenskap, 15 högskolepoäng. Övriga kurser läses i den ordning som uppställningen ovan visar.

EXAMEN

Arbetsterapeutexamen

Arbetsterapeutexamen uppnås efter att studenten fullgjort kursfordringar om 180 högskolepoäng. Inom ramen för kursfordringarna ska studenten ha fullgjort ett självständigt arbete (examensarbete) om minst 15 högskolepoäng.

Kandidatexamen

En kandidatexamen uppnås efter att studenten fullgjort kursfordringar om 180 högskolepoäng, varav minst 90 högskolepoäng med successiv fördjupning (ABC) inom ett huvudområde, inklusive ett självständigt arbete (examensarbete) om minst 15 högskolepoäng på C-nivå.

BEHÖRIGHETSVILLKOR FÖR TILLTRÄDE TILL UTBILDNINGSPROGRAMMET

Grundläggande behörighet samt Matematik B, Naturkunskap B och Samhällskunskap A (områdesbehörighet 16).

eller

Grundläggande behörighet samt Matematik 2a / 2b / 2c, Naturkunskap 2 och Samhällskunskap 1b / 1a1+1a2 (områdesbehörighet A14).

För tillträde till kurser inom programmet kan andra behörighetsvillkor ställas än ovanstående. Dessa villkor föreskrivs genom aktuell kursplan.

URVAL OCH PLATSGARANTI

Betyg (60 procent av platserna) och resultat från högskoleprovet (40 procent av platserna).

Den som antagits till programmet har platsgaranti till kurser inom programmet i den utsträckning och i den omfattning som framgår av utbildningsplanen. Platsgarantin omfattar högst 30 högskolepoäng per termin och gäller under förutsättning att den studerande uppfyller kraven för den särskilda behörigheten.

ÖVRIGA FÖRESKRIFTER

Örebro universitet har tecknat avtal om samverkan kring verksamhetsförlagd utbildning med landsting och kommuner i länet samt även med landsting utanför länet. Utbildningsplats för verksamhetsförlagd utbildning anvisas av universitetet, företrädesvis till verksamheter som ingår i de tecknade avtalen, vilket kan medföra att verksamhetsförlagd utbildning förläggs utanför utbildningsort/hemort.

Vissa kurser i programmet kan komma att ges på engelska om utländska studenter deltar.

Utbildningsprogrammet ges både som campusförlagd utbildning och som nätburen distansutbildning. Distansutbildningen kräver närvaro på Örebro universitet vid ca 2-4 tillfällen/termin som kan omfatta enstaka dag till hel vecka, vidare krävs tillgång till internetansluten dator med headset och att studenten är uppkopplad vissa bestämda tider.

För de i programmet ingående kurserna anges de föreskrifter som gäller för respektive kurs i kursplanen. Information om regler för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (till exempel antagning, examination, tillgodoräknande och examina samt delegationer) nås via Örebro universitets webbsida, https://www.oru.se.

ÖVERGÅNGSBESTÄMMELSER

De som påbörjat utbildningen vårterminen 2008 har rätt att slutföra utbildningen i enlighet med den utbildningsplan som fastställdes den 20 mars 2007 till och med höstterminen 2012.

De som påbörjat utbildningen höstterminen 2008 har rätt att slutföra utbildningen i enlighet med den utbildningsplan som fastställdes den 20 mars 2007 till och med vårterminen 2013.

De som påbörjat utbildningen vårterminen 2009 har rätt att slutföra utbildningen i enlighet med den utbildningsplan som fastställdes den 20 mars 2007 till och med höstterminen 2013.

De som påbörjat utbildningen höstterminen 2009 har rätt att slutföra utbildningen i enlighet med den utbildningsplan som fastställdes den 20 mars 2007 till och med vårterminen 2014.

De som påbörjat utbildningen vårterminen 2010 har rätt att slutföra utbildningen i enlighet med den utbildningsplan som fastställdes den 20 mars 2007 till och med höstterminen 2014.

De som påbörjat utbildningen höstterminen 2010 har rätt att slutföra utbildningen i enlighet med den utbildningsplan som fastställdes den 16 mars 2010 till och med höstterminen 2014.

De som påbörjat utbildningen vårterminen 2011 har rätt att slutföra utbildningen i enlighet med den utbildningsplan som fastställdes den 16 mars 2010 till och med vårterminen 2015.

De som påbörjat utbildningen höstterminen 2011 har rätt att slutföra utbildningen i enlighet med den utbildningsplan som fastställdes den 8 juni 2010 till och med höstterminen 2015.

De som påbörjat utbildningen vårterminen 2012 har rätt att slutföra utbildningen i enlighet med den utbildningsplan som fastställdes den 8 juni 2010 till och med vårterminen 2016.