UTBILDNINGSPLAN

Audionomprogrammet, 180 högskolepoäng

Audiologist Programme, 180 Credits

Programkod:
VAU1Y
Utbildningsnivå:
Grundnivå
Inrättat:
1995-06-30
Fastställd:
2012-06-14 (dnr CF 52-303/2012)
Ikraftträdande:
Höstterminen 2013
Beslutad av:
Fakultetsnämnden för medicin och hälsa
Institution:
Institutionen för hälsovetenskaper

UTBILDNINGENS MÅL

Mål för utbildning på grundnivå

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

(1 kap. 8 § högskolelagen)

Mål för utbildningsprogrammet

AUDIONOMEXAMEN

För audionomexamen ska studenten visa sådan kunskap och förmåga som krävs för behörighet som audionom.

Kunskap och förståelse
För audionomexamen ska studenten
- visa kunskap om områdets vetenskapliga grund och kännedom om aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete samt kunskap om sambandet mellan vetenskap och beprövad erfarenhet och sambandets betydelse för yrkesutövningen,
- visa kunskap om hörseln och dess betydelse för individen samt om faktorer som påverkar hörselhälsan, och
- visa kunskap om relevanta författningar.

Färdighet och förmåga
För audionomexamen ska studenten
- visa förmåga att genomföra hörselutredningar samt självständigt bedöma och i samverkan med patienten planera, genomföra och utvärdera habiliterande och rehabiliterande åtgärder,
- visa förmåga att identifiera, initiera och delta i hörselfrämjande hälsovård och förebyggande åtgärder i avsikt att förhindra uppkomst av hörselskador,
- visa förmåga att tillämpa sitt kunnande för att hantera olika situationer, företeelser och frågeställningar utifrån individers och gruppers behov,
- visa förmåga att informera och undervisa olika grupper,
- visa förmåga att muntligt och skriftligt redogöra för och diskutera åtgärder och behandlingsresultat med berörda parter samt i enlighet med relevanta författningar dokumentera dessa,
- visa förmåga till lagarbete och samverkan med andra yrkesgrupper, och
- visa förmåga att kritiskt granska, bedöma och använda relevant information samt att diskutera nya fakta, företeelser och frågeställningar med olika grupper och därmed bidra till utveckling av yrket och verksamheten.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
För audionomexamen ska studenten
- visa självkännedom och empatisk förmåga,
- visa förmåga att med helhetssyn på människan göra åtgärdsbedömningar utifrån relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter, med särskilt beaktande av de mänskliga rättigheterna,
- visa förmåga till ett professionellt förhållningssätt gentemot patienter, deras närstående och andra grupper, och
- visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att fortlöpande utveckla sin kompetens.

(bilaga 2, högskoleförordningen)

KANDIDATEXAMEN

Kunskap och förståelse
För kandidatexamen ska studenten
- visa kunskap och förståelse inom huvudområdet för utbildningen, inbegripet kunskap om områdets vetenskapliga grund, kunskap om tillämpliga metoder inom området, fördjupning inom någon del av området samt orientering om aktuella forskningsfrågor.

Färdighet och förmåga
För kandidatexamen ska studenten
- visa förmåga att söka, samla, värdera och kritiskt tolka relevant information i en problemställning samt att kritiskt diskutera företeelser, frågeställningar och situationer,
- visa förmåga att självständigt identifiera, formulera och lösa problem samt att genomföra uppgifter inom givna tidsramar,
- visa förmåga att muntligt och skriftligt redogöra för och diskutera information, problem och lösningar i dialog med olika grupper, och
- visa sådan färdighet som fordras för att självständigt arbeta inom det område som utbildningen avser.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
För kandidatexamen ska studenten
- visa förmåga att inom huvudområdet för utbildningen göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter,
- visa insikt om kunskapens roll i samhället och om människors ansvar för hur den används, och
- visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att utveckla sin kompetens.

(bilaga 2, högskoleförordningen)

Lokala mål för utbildningsprogrammet

Efter genomgången audionomutbildning skall studenten kunna
- tillämpa sina kunskaper utifrån ett professionellt förhållningssätt och i enlighet med yrkets etiska kod.

DE KURSER SOM UTBILDNINGSPROGRAMMET OMFATTAR

Hörselvetenskap A, Människan som kommunicerande varelse, 7 hp
Hörselvetenskap A, Akustik och ljudmiljö, 7 hp
Hörselvetenskap A, Beteende- och samhällsvetenskapliga perspektiv I, 15 hp
Hörselvetenskap A, Vetenskaplig grundkurs, 7 hp
Hörselvetenskap A, Hörsel- och balanssystemens anatomi och fysiologi, 8 hp
Hörselvetenskap A, Psykoakustik, akustisk fonetik och talperception, 14 hp
Hörselvetenskap A, Professionell utveckling I, 2 hp
Hörselvetenskap B, Tillämpad hörselvetenskap I, 29 hp
Hörselvetenskap B, Tillämpad hörselvetenskap II, 29 hp
Hörselvetenskap B, Professionell utveckling II, 2 hp
Hörselvetenskap B, Tillämpad hörselvetenskap III, 16 hp
Hörselvetenskap C, Vetenskaplig teori och metod, 13 hp
Hörselvetenskap C, Examensarbete, 15 hp
Hörselvetenskap C, Barnaudiologi, 6 hp
Hörselvetenskap C, Profession och verksamhet, 6 hp
Hörselvetenskap C, VFU - fördjupad audiologisk diagnostik/rehabilitering, 2 hp
Hörselvetenskap C, Professionell utveckling III, 2 hp

DEN HUVUDSAKLIGA UPPLÄGGNINGEN AV UTBILDNINGSPROGRAMMET

Programmet omfattar 180 högskolepoäng och leder till en audionomexamen. Inom ramen för utbildningen uppfylls dessutom målen för en kandidatexamen med hörselvetenskap som huvudområde. I utbildningen ingår såväl teoretiska studier som verksamhetsförlagd utbildning. I utbildningen tas även internationaliserings- och genusperspektivet i beaktande. Utbildningen förbereder dels för en professionell yrkesroll med ett vetenskapligt förhållningssätt till de kunskaper och färdigheter som audionomprofessionen bygger på, dels för studier på avancerad nivå.

Huvudområdet hörselvetenskap tar sin utgångspunkt i studiet av människan som kommunicerande varelse samt den omgivande ljudmiljöns inverkan på kommunikationen. Studierna grundar sig på hörselns betydelse för kommunikationen både vid normalt hörande och vid nedsatt hörförmåga. Då kommunikation är ett centralt tema introduceras detta i samband med utbildningens första kurs, Hörselvetenskap A, Människan som kommunicerande varelse, och bearbetas vidare under utbildningens kurser. Under utbildningens första år inhämtas vidare grundläggande kunskap om audionomprofessionen och dess vetenskapliga grund. Här ingår kunskap om ljud och ljudmiljö, grundteorier inom beteende- och samhällsvetenskap, grundteorier inom vetenskapsteori, forskningsmetodik och statistik, hörselsystemens uppbyggnad och funktion samt kunskap om psykoakustik, akustisk fonetik och talperception. Dessutom tränas studenten i att tillägna sig ett vetenskapligt förhållningssätt och att muntligt i seminarieform och skriftligt kommunicera sina inhämtade kunskaper.

Under utbildningens andra år fördjupas den tidigare inhämtade kunskapen, både genom en fördjupning inom huvudområdet och genom praktisk tillämpning. Studierna belyser konsekvenser av en påverkad hörsel- och kommunikationsfunktion utifrån ett tvärvetenskapligt angreppssätt där studenten tränas att se och beskriva samband mellan människans kommunikationsförmåga och inre respektive yttre påverkande faktorer. Under året inriktar sig studierna mot tillämpad hörselvetenskap där hörsel- och balanssystemens patofysiologi, audiologisk diagnostik, signalteori, audiologisk rehabilitering samt beteendevetenskap behandlas. Under kurserna integreras teoretisk kunskap med praktiskt utförande. Denna integrering fördjupas ytterligare under de verksamhetsförlagda utbildningsperioderna. Studenten tränas dessutom i att fördjupa sig i ett vetenskapligt förhållningssätt och i att vidareutveckla sina färdigheter i muntlig och skriftlig kommunikation.

Under utbildningens tredje år vidareutvecklas dels studentens kunskap om den tillämpade hörselvetenskapen, dels den vetenskapliga skolningen. Studierna inbegriper fördjupning inom audiologisk diagnostik, audiologisk rehabilitering och prevention men också genom verksamhetsförlagd utbildning. Den vetenskapliga skolningen innebär att studenten analyserar, drar slutsatser, värderar och argumenterar på ett vetenskapligt sätt utifrån olika fenomen inom hörselvetenskap. I kurserna Vetenskaplig teori och metod och Examensarbete integrerar och fördjupar studenten tidigare kunskaper inom huvudområdet. I examensarbetet förenar studenten fördjupade studier inom hörselvetenskap med fördjupade studier i vetenskapligt arbetssätt. Utbildningens tredje år inbegriper också kunskap om barnaudiologi och audionomprofessionens verksamhet.

Under utbildningen ges kurser i professionell utveckling vilka syftar till att studenten ska ges möjlighet att reflektera kring sin kommande yrkesroll samt stärkas i sin professionella utveckling.

EXAMEN

Audionomexamen

Audionomexamen uppnås efter att studenten fullgjort kursfordringar om sammanlagt 180 högskolepoäng. Inom ramen för kursfordringarna ska studenten ha fullgjort ett självständigt arbete (examensarbete) om minst 15 högskolepoäng.

Kandidatexamen

En kandidatexamen uppnås efter att studenten fullgjort kursfordringar om 180 högskolepoäng, varav minst 90 högskolepoäng med successiv fördjupning (ABC) inom ett huvudområde, inklusive ett självständigt arbete (examensarbete) om minst 15 högskolepoäng på C-nivå.

BEHÖRIGHETSVILLKOR FÖR TILLTRÄDE TILL UTBILDNINGSPROGRAMMET

Grundläggande behörighet samt Matematik B, Naturkunskap B och Samhällskunskap A (områdesbehörighet 16).

eller

Grundläggande behörighet samt Matematik 2a / 2b / 2c, Naturkunskap 2 och Samhällskunskap 1b / 1a1+1a2 (områdesbehörighet A14).

För tillträde till kurser inom programmet kan andra behörighetsvillkor ställas än ovanstående. Dessa villkor föreskrivs genom aktuell kursplan.

URVAL OCH PLATSGARANTI

Betyg (60 procent av platserna) och resultat från högskoleprovet (40 procent av platserna).

Den som antagits till programmet har platsgaranti till kurser inom programmet i den utsträckning och i den omfattning som framgår av utbildningsplanen. Platsgarantin omfattar högst 30 högskolepoäng per termin och gäller under förutsättning att den studerande uppfyller kraven för den särskilda behörigheten.

ÖVRIGA FÖRESKRIFTER

Programmet ges både som distans- och campusförlagd utbildning.

Örebro universitet har tecknat avtal om samverkan kring verksamhetsförlagd utbildning med Örebro läns landsting och med landsting utanför Örebro län. Utbildningsplats för verksamhetsförlagd utbildning anvisas av universitetet.

Vid såväl campus- som distansutbildning blir i normalfallet den verksamhetsförlagda utbildningen förlag utanför Örebro län vilket kan medföra merkostnad för studenten i form av resor och bostad.

Vid distansutbildning är regelbunden internetuppkoppling ett krav då kontinuerlig kontakt med lärare och kursdeltagare upprätthålls via särskild nätbaserad plattform. Vid distansutbildning förläggs vissa obligatoriska moment till Örebro universitet.

För de i programmet ingående kurserna anges de föreskrifter som gäller för respektive kurs i kursplanen. Information om regler för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (till exempel antagning, examination, tillgodoräknande och examina samt delegationer) nås via Örebro universitets webbsida, https://www.oru.se.

ÖVERGÅNGSBESTÄMMELSER

De som påbörjat utbildningen höstterminen 2009 har rätt att slutföra utbildningen i enlighet med den utbildningsplan som fastställdes i oktober 2007 till och med vårterminen 2013.

De som påbörjat utbildningen höstterminen 2010 har rätt att slutföra utbildningen i enlighet med den utbildningsplan som fastställdes i 16 mars 2010 till och med höstterminen 2014.

De som påbörjat utbildningen höstterminen 2011 har rätt att slutföra utbildningen i enlighet med den utbildningsplan som fastställdes i 8 juni 2010 till och med höstterminen 2015.