UTBILDNINGSPLAN

Röntgensjuksköterskeprogrammet, 180 högskolepoäng

Diagnostic Radiology Nursing Programme, 180 Credits

Programkod:
VRS1Y
Utbildningsnivå:
Grundnivå
Inrättat:
2001-09-27 (dnr CF 516/2001)
Fastställd:
2012-08-27 (dnr CF 52-205/2012)
Ikraftträdande:
Höstterminen 2013
Beslutad av:
Fakultetsnämnden för medicin och hälsa
Institution:
Institutionen för hälsovetenskaper

UTBILDNINGENS MÅL

Mål för utbildning på grundnivå

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

(1 kap. 8 § högskolelagen)

Mål för utbildningsprogrammet

RÖNTGENSJUKSKÖTERSKEEXAMEN

För röntgensjuksköterskeexamen ska studenten visa sådan kunskap och förmåga som krävs för behörighet som röntgensjuksköterska.

Kunskap och förståelse
För röntgensjuksköterskeexamen ska studenten
- visa kunskap om områdets vetenskapliga grund och kännedom om aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete samt kunskap om sambandet mellan vetenskap och beprövad erfarenhet och sambandets betydelse för yrkesutövningen,
- visa kunskap om fysikaliska, biologiska och tekniska aspekter på bild- och funktionsdiagnostik.
- visa kunskap i planering, ledning och samordning av vårdarbetet, och
- visa kunskap om relevanta författningar

Färdighet och förmåga
För röntgensjuksköterskeexamen ska studenten
- visa på förmåga att självständigt och i samverkan med patienten och närstående planera och genomföra undersökningar och behandlingar utifrån patientens behov och förutsättningar,
- visa förmåga att medverka till att all bestrålning av patienten ska vara optimerad med avseende på stråldoser samt att strålskyddsföreskrifter följs i enlighet med aktuella författningar,
- visa förmåga att hantera läkemedel på ett adekvat sätt samt kunna informera
patienten om läkemedel, deras effekt och biverkningar,
- visa förmåga att initiera metodförbättring och kvalitetssäkring,
- visa förmåga att tillämpa sitt kunnande för att hantera olika situationer, företeelser och frågeställningar utifrån individers och gruppers behov,
- visa förmåga att informera och undervisa olika grupper samt genomföra handledande uppgifter,
- visa förmåga att muntligt och skriftligt redogöra för och diskutera åtgärder och behandlingsresultat med berörda parter samt i enlighet med relevanta författningar och dokumentera dessa,
- visa förmåga till lagarbete och samverkan med andra yrkesgrupper, och
- visa förmåga att kritiskt granska, bedöma och använda relevant information samt diskutera nya fakta, företeelser och frågeställningar med olika grupper och därmed bidra till utveckling av yrket och verksamheten.

Värderingsförmåga och hållningssätt
För röntgensjuksköterskeexamen ska studenten
- visa självkännedom och empatisk förmåga,
- visa förmåga att med helhetssyn på människan göra åtgärdsbedömningar utifrån relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter med särskilt beaktande av de mänskliga rättigheterna,
- visa förmåga till ett professionellt förhållningssätt gentemot patienter och deras närstående, och
- visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att fortlöpande utveckla sin kompetens.

(bilaga 2, högskoleförordningen)

KANDIDATEXAMEN

Kunskap och förståelse
För kandidatexamen ska studenten
- visa kunskap och förståelse inom huvudområdet för utbildningen, inbegripet kunskap om områdets vetenskapliga grund, kunskap om tillämpliga metoder inom området, fördjupning inom någon del av området samt orientering om aktuella forskningsfrågor.

Färdighet och förmåga
För kandidatexamen ska studenten
- visa förmåga att söka, samla, värdera och kritiskt tolka relevant information i en problemställning samt att kritiskt diskutera företeelser, frågeställningar och situationer,
- visa förmåga att självständigt identifiera, formulera och lösa problem samt att genomföra uppgifter inom givna tidsramar,
- visa förmåga att muntligt och skriftligt redogöra för och diskutera information, problem och lösningar i dialog med olika grupper, och
- visa sådan färdighet som fordras för att självständigt arbeta inom det område som utbildningen avser.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
För kandidatexamen ska studenten
- visa förmåga att inom huvudområdet för utbildningen göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter,
- visa insikt om kunskapens roll i samhället och om människors ansvar för hur den används, och
- visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att utveckla sin kompetens.

(bilaga 2, högskoleförordningen)

DE KURSER SOM UTBILDNINGSPROGRAMMET OMFATTAR

Medicin A, Vetenskaplig grundkurs, 7,5 högskolepoäng
Medicin A, Introduktion till medicin, 7,5 högskolepoäng
Medicin A, Fysiologi med anatomi och immunologi, 15 högskolepoäng
Medicin A, Strålningsfysik, teknik och projektionslära, 15 högskolepoäng
Medicin B, Sjukdomslära med farmakologi, 15 högskolepoäng
Medicin B, Anatomi, 7,5 högskolepoäng
Medicin A, Strålningsfysik, teknik och metodik, 7,5 högskolepoäng
Medicin A, Medicinsk bildbehandling, 7,5 högskolepoäng
Omvårdnadsvetenskap A, 15 högskolepoäng
Medicin B, Tillämpad metodik I, 15 högskolepoäng
Omvårdnadsvetenskap A, Akut och svårt sjuk patient, 7,5 högskolepoäng
Medicin B, Tillämpad metodik II, 22,5 högskolepoäng
Medicin C, Diagnostik inom bild- och funktionsmedicin, 7,5 högskolepoäng
Medicin C, Tillämpad metodik III, 7,5 högskolepoäng
Medicin C, Examensarbete, 15 högskolepoäng
Omvårdnadsvetenskap A, Arbetsledning, kvalitetsarbete och evidens, 7,5 högskolepoäng

DEN HUVUDSAKLIGA UPPLÄGGNINGEN AV UTBILDNINGSPROGRAMMET

Programmet omfattar 180 högskolepoäng (hp). Dessa fördelar sig på huvudområdena medicin (150 hp, varav 97,5 hp har en inriktning mot radiologi), och omvårdnadsvetenskap (30 hp). Programmets första termin inleds med Vetenskaplig grundkurs, 7,5 hp. Därefter följer kursen Introduktion till medicin, 7,5 hp, där bland annat röntgensjuksköterskans yrkesroll och profession behandlas. Terminen avslutas med kursen Fysiologi med anatomi och immunologi, 15 hp.

EXAMEN

Röntgensjuksköterskeexamen

Röntgensjuksköterskeexamen uppnås efter att studenten fullgjort kursfordringar om 180 högskolepoäng. Inom ramen för kursfordringarna ska studenten ha fullgjort ett självständigt arbete (examensarbete) om minst 15 högskolepoäng.

Medicine kandidatexamen

En medicine kandidatexamen uppnås efter att studenten fullgjort kursfordringar om 180 högskolepoäng, varav
- minst 90 högskolepoäng med successiv fördjupning (ABC) inom ett medicinskt huvudområde, inklusive ett självständigt arbete (examensarbete) om minst 15 högskolepoäng på C-nivå,
- minst 30 högskolepoäng inom annat medicinskt huvudområde/andra medicinska huvudområden.

BEHÖRIGHETSVILLKOR FÖR TILLTRÄDE TILL UTBILDNINGSPROGRAMMET

Grundläggande behörighet samt Matematik B, Naturkunskap B och Samhällskunskap A (områdesbehörighet 16).

eller

Grundläggande behörighet samt Matematik 2a / 2b / 2c, Naturkunskap 2 och Samhällskunskap 1b / 1a1+1a2 (områdesbehörighet A14).

För tillträde till kurser inom programmet kan andra behörighetsvillkor ställas än ovanstående. Dessa villkor föreskrivs genom aktuell kursplan.

URVAL OCH PLATSGARANTI

Betyg (60 procent av platserna) och resultat från högskoleprovet (40 procent av platserna).

Den som antagits till programmet har platsgaranti till kurser inom programmet i den utsträckning och i den omfattning som framgår av utbildningsplanen. Platsgarantin omfattar högst 30 högskolepoäng per termin och gäller under förutsättning att den studerande uppfyller kraven för den särskilda behörigheten.

ÖVRIGA FÖRESKRIFTER

Viss undervisning kan komma att genomföras på engelska. Verksamhetsförlagd utbildning kan ske utanför Örebro län.

För de i programmet ingående kurserna anges de föreskrifter som gäller för respektive kurs i kursplanen. Information om regler för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (till exempel antagning, examination, tillgodoräknande och examina samt delegationer) nås via Örebro universitets webbsida, https://www.oru.se.

ÖVERGÅNGSBESTÄMMELSER

De som har påbörjat utbildningen höstterminen 2009 har rätt att genomföra utbildningen i enlighet med den utbildningsplan som fastställdes den 9 oktober 2007 till och med höstterminen 2013.

De som har påbörjat utbildningen höstterminen 2010 har rätt att genomföra utbildningen i enlighet med den utbildningsplan som fastställdes den 16 mars 2010 till och med höstterminen 2014.

De som har påbörjat utbildningen höstterminen 2011 har rätt att genomföra utbildningen i enlighet med den utbildningsplan som fastställdes den 16 mars 2010 till och med höstterminen 2015.

De som har påbörjat utbildningen höstterminen 2012 har rätt att genomföra utbildningen i enlighet med den utbildningsplan som fastställdes den 15 juni 2011 till och med höstterminen 2016.