UTBILDNINGSPLAN

Sjuksköterskeprogrammet, 180 högskolepoäng

Nursing Programme, 180 Credits

Programkod:
VSJ1Y
Utbildningsnivå:
Grundnivå
Inrättat:
1995-06-30
Fastställd:
2012-06-14 (dnr CF 52-331/2012)
Ikraftträdande:
Höstterminen 2013
Beslutad av:
Fakultetsnämnden för medicin och hälsa
Institution:
Institutionen för hälsovetenskaper

UTBILDNINGENS MÅL

Mål för utbildning på grundnivå

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

(1 kap. 8 § högskolelagen)

Mål för utbildningsprogrammet

SJUKSKÖTERSKEEXAMEN

För att erhålla sjuksköterskeexamen ska studenten visa sådan kunskap och förmåga som krävs för behörighet som sjuksköterska.

Kunskap och förståelse
För sjuksköterskeexamen ska studenten
- visa kunskap om områdets vetenskapliga grund och kännedom om aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete samt kunskap om sambandet mellan vetenskap och beprövad erfarenhet och sambandets betydelse för yrkesutövningen,
- visa kunskap i planering, ledning och samordning av vård- och hälsoarbetet,
- visa kunskap om förhållanden i samhället som påverkar barns, kvinnors och mäns hälsa, och
- visa kunskap om relevanta författningar.

Färdighet och förmåga
För sjuksköterskeexamen ska studenten
- visa förmåga att självständigt och i samverkan med patienten och närstående identifiera vårdbehov, upprätta omvårdnadsplan samt ge vård och behandling,
- visa förmåga att hantera läkemedel på ett adekvat sätt samt kunna informera patienten om läkemedlens effekter och biverkningar,
- visa förmåga att identifiera behov av och genomföra hälsofrämjande och förebyggande arbete,
- visa förmåga att initiera metodförbättring och kvalitetssäkring,
- visa förmåga att tillämpa sitt kunnande för att hantera olika situationer, företeelser och frågeställningar utifrån individers och gruppers behov,
- visa förmåga att informera och undervisa olika grupper samt att genomföra handledande uppgifter,
- visa förmåga att muntligt och skriftligt redogöra för och diskutera åtgärder och behandlingsresultat med berörda parter samt i enlighet med relevanta författningar dokumentera dessa,
- visa förmåga till lagarbete och samverkan med andra yrkesgrupper, och
- visa förmåga att kritiskt granska, bedöma och använda relevant information samt att diskutera nya fakta, företeelser och frågeställningar med olika målgrupper och därmed bidra till utveckling av yrket och verksamheten.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
För sjuksköterskeexamen ska studenten
- visa självkännedom och empatisk förmåga,
- visa förmåga att med helhetssyn på människan göra åtgärdsbedömningar utifrån relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter med särskilt beaktande av de mänskliga rättigheterna,
- visa förmåga till ett professionellt förhållningssätt gentemot patienter och deras närstående, och
- visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att fortlöpande utveckla sin kompetens.

(bilaga 2, högskoleförordningen)

KANDIDATEXAMEN

Kunskap och förståelse
För kandidatexamen ska studenten
- visa kunskap och förståelse inom huvudområdet för utbildningen, inbegripet kunskap om områdets vetenskapliga grund, kunskap om tillämpliga metoder inom området, fördjupning inom någon del av området samt orientering om aktuella forskningsfrågor.

Färdighet och förmåga
För kandidatexamen ska studenten
- visa förmåga att söka, samla, värdera och kritiskt tolka relevant information i en problemställning samt att kritiskt diskutera företeelser, frågeställningar och situationer,
- visa förmåga att självständigt identifiera, formulera och lösa problem samt att genomföra uppgifter inom givna tidsramar,
- visa förmåga att muntligt och skriftligt redogöra för och diskutera information, problem och lösningar i dialog med olika grupper, och
- visa sådan färdighet som fordras för att självständigt arbeta inom det område som utbildningen avser.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
För kandidatexamen ska studenten
- visa förmåga att inom huvudområdet för utbildningen göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter,
- visa insikt om kunskapens roll i samhället och om människors ansvar för hur den används, och
- visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att utveckla sin kompetens.

(bilaga 2, högskoleförordningen)

Lokala mål för utbildningsprogrammet

Efter avslutad utbildning ska studenten
- visa kunskap om förbättringsarbete inom hälso- och sjukvård för att därmed bidra till utvecklingen av verksamheten.

DE KURSER SOM UTBILDNINGSPROGRAMMET OMFATTAR

Omvårdnadsteori samt introduktion till sjuksköterskeyrket, 7,5 högskolepoäng (omvårdnadsvetenskap, A-nivå)
Vetenskaplig metodik och förbättringskunskap I, 7,5 högskolepoäng (omvårdnadsvetenskap, A-nivå)
Fysiologi med anatomi, 15 högskolepoäng (medicin, A-nivå)
Klinisk medicin med allmän farmakologi I, 7,5 högskolepoäng (medicin, A-nivå)
Klinisk omvårdnad I: Psykologiska utvecklingsprocesser samt allmän omvårdnad, 15 högskolepoäng (omvårdnadsvetenskap, A-nivå)
Klinisk medicin vid medicinska och kirurgiska sjukdomstillstånd II, 7,5 högskolepoäng (medicin, A-nivå)
Klinisk medicin vid medicinska och kirurgiska sjukdomstillstånd III, 7,5 högskolepoäng (medicin, B-nivå)
Klinisk omvårdnad II: Specifik omvårdnad av patient med somatisk sjukdom, 22,5 högskolepoäng (omvårdnadsvetenskap, B-nivå)
Klinisk omvårdnad III: Specifik omvårdnad av patient med somatisk sjukdom, 22,5 högskolepoäng (omvårdnadsvetenskap, B-nivå)
Vetenskaplig metodik och förbättringskunskap II, 7,5 högskolepoäng (omvårdnadsvetenskap, B-nivå)
Klinisk omvårdnad IV: Specifik omvårdnad vid psykiatrisk ohälsa, 7,5 högskolepoäng (omvårdnadsvetenskap, C-nivå)
Klinisk omvårdnad V: Specifik omvårdnad vid geriatrisk sjukdom och palliativ vård, 7,5 högskolepoäng (omvårdnadsvetenskap, C-nivå)
Valfri kurs inom ramen för universitets utbud i omvårdnadsvetenskap på C-nivå, omfattande 7,5 högskolepoäng
Hälsofrämjande arbete i ett omvårdnadsperspektiv, 7,5 högskolepoäng (omvårdnadsvetenskap, C-nivå)
Självständigt arbete (examensarbete), 15 högskolepoäng (omvårdnadsvetenskap, C-nivå)
Klinisk omvårdnad VI: Yrkesroll och ledarskap, 15 högskolepoäng (omvårdnadsvetenskap, C-nivå)

DEN HUVUDSAKLIGA UPPLÄGGNINGEN AV UTBILDNINGSPROGRAMMET

Inom ramen för utbildningen läser studenten 142,5 högskolepoäng (hp) inom omvårdnadsvetenskap som är utbildningens huvudområde. Av dessa 142,5 hp utgör 7,5 hp en valfri kurs på C-nivå inom huvudområdet. Dessutom läser studenten kurser omfattande 37,5 hp inom medicin. Verksamhetsförlagd utbildning inom sluten samt öppen hälso- och sjukvård, fältstudier och laborationer ingår i samtliga kurser i klinisk omvårdnad. I programmet ingår ett självständigt arbete inom huvudområdet, omfattande 15 hp. Kurserna läses i den ordning som framgår under rubriken ovan.

EXAMEN

Sjuksköterskeexamen

Sjuksköterskeexamen uppnås efter att studenten fullgjort kursfordringar om 180 högskolepoäng. Inom ramen för kursfodringarna ska studenten ha fullgjort ett självständigt arbete (examensarbete) om minst 15 högskolepoäng.

Medicine kandidatexamen

En medicine kandidatexamen uppnås efter att studenten fullgjort kursfordringar om 180 högskolepoäng, varav
- minst 90 högskolepoäng med successiv fördjupning (ABC) inom ett medicinskt huvudområde, inklusive ett självständigt arbete (examensarbete) om minst 15 högskolepoäng på C-nivå,
- minst 30 högskolepoäng inom annat medicinskt huvudområde/andra medicinska huvudområden.

BEHÖRIGHETSVILLKOR FÖR TILLTRÄDE TILL UTBILDNINGSPROGRAMMET

Grundläggande behörighet samt Matematik B, Naturkunskap B och Samhällskunskap A (områdesbehörighet 16).

eller

Grundläggande behörighet samt Matematik 2a / 2b / 2c, Naturkunskap 2 och Samhällskunskap 1b / 1a1+1a2 (områdesbehörighet A14).

För tillträde till kurser inom programmet kan andra behörighetsvillkor ställas än ovanstående. Dessa villkor föreskrivs genom aktuell kursplan.

URVAL OCH PLATSGARANTI

Betyg (60 procent av platserna) och resultat från högskoleprovet (40 procent av platserna).

Den som antagits till programmet har platsgaranti till kurser inom programmet i den utsträckning och i den omfattning som framgår av utbildningsplanen. Platsgarantin omfattar högst 30 högskolepoäng per termin och gäller under förutsättning att den studerande uppfyller kraven för den särskilda behörigheten.

ÖVRIGA FÖRESKRIFTER

Örebro universitet har tecknat avtal om samverkan kring verksamhetsförlagd utbildning med landsting och kommuner i länet samt även med landsting utanför länet. Studenten anvisas utbildningsplatser för verksamhetsförlagd utbildning, företrädesvis till verksamheter som ingår i de tecknade avtalen, vilket kan medföra att verksamhetsförlagd utbildning förläggs utanför utbildningsort/hemort. Studenten har ej rätt att själv bestämma utbildningsplats för verksamhetsförlagd utbildning. Verksamhetsförlagd utbildning kan medföra merkostnad för studenten i form av resor och bostad.

För de i programmet ingående kurserna anges de föreskrifter som gäller för respektive kurs i kursplanen. Information om regler för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (till exempel antagning, examination, tillgodoräknande och examina samt delegationer) nås via Örebro universitets webbsida, https://www.oru.se.

ÖVERGÅNGSBESTÄMMELSER

De som påbörjat utbildningen höstterminen 2008 har rätt att slutföra utbildningen i enlighet med den utbildningsplan som fastställdes den 20 mars 2007 till och med höstterminen 2012.

De som påbörjat utbildningen vårterminen 2009 har rätt att slutföra utbildningen i enlighet med den utbildningsplan som fastställdes den 20 mars 2007 till och med vårterminen 2013.

De som påbörjat utbildningen höstterminen 2009 har rätt att slutföra utbildningen i enlighet med den utbildningsplan som fastställdes den 4 mars 2008 till och med höstterminen 2013.

De som påbörjat utbildningen vårterminen 2010 har rätt att slutföra utbildningen i enlighet med den utbildningsplan som fastställdes den 13 oktober 2009 till och med vårterminen 2014.

De som påbörjat utbildningen höstterminen 2010 har rätt att slutföra utbildningen i enlighet med den utbildningsplan som fastställdes den 13 oktober 2009 till och med höstterminen 2014.

De som påbörjat utbildningen vårterminen 2011 har rätt att slutföra utbildningen i enlighet med den utbildningsplan som fastställdes den 13 oktober 2009 till och med vårterminen 2015.

De som påbörjat utbildningen höstterminen 2011 har rätt att slutföra utbildningen i enlighet med den utbildningsplan som fastställdes den 13 oktober 2009 till och med höstterminen 2015.

De som påbörjat utbildningen vårterminen 2012 har rätt att slutföra utbildningen i enlighet med den utbildningsplan som fastställdes den 13 oktober 2009 till och med vårterminen 2016.

De som påbörjat utbildningen höstterminen 2012 har rätt att slutföra utbildningen i enlighet med den utbildningsplan som fastställdes den 27 april 2011 till och med höstterminen 2016.

De som påbörjat utbildningen vårterminen 2013 har rätt att slutföra utbildningen i enlighet med den utbildningsplan som fastställdes den 27 april 2011 till och med vårterminen 2017.