UTBILDNINGSPLAN

Grundlärarprogrammet, inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6, 240 högskolepoäng

Primary Education Programme, with a Specialisation in Compulsory School Teaching Grades 4-6, 240 Credits

Programkod:
L462Y
Utbildningsnivå:
Grundnivå och avancerad nivå
Inrättat:
2011-03-17 (dnr CF 52-746/2010)
Fastställd:
2014-06-23 (dnr ORU 4.1-2299/2013)
Ikraftträdande:
Höstterminen 2014
Beslutad av:
Lärarutbildningsnämnden
Institution:
Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

UTBILDNINGENS MÅL

Mål för utbildning på grundnivå och avancerad nivå

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

(1 kap. 8 § högskolelagen)

Utbildning på avancerad nivå ska innebära fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och ska, utöver vad som gäller för utbildning på grundnivå,
- ytterligare utveckla studenternas förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper,
- utveckla studenternas förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, och
- utveckla studenternas förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete.

(1 kap. 9 § högskolelagen)

Mål för utbildningsprogrammet

GRUNDLÄRAREXAMEN MED INRIKTNING MOT ARBETE I GRUNDSKOLANS ÅRSKURS 4-6

För grundlärarexamen ska studenten visa sådan kunskap och förmåga som krävs för att självständigt arbeta som grundlärare i den verksamhet som utbildningen avser. Studenten ska även visa kunskap och förmåga för annan undervisning för vilken examen enligt gällande föreskrifter kan ge behörighet.

Kunskap och förståelse
För grundlärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6 ska studenten
- visa sådana ämneskunskaper, inbegripet insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete, som krävs för yrkesutövningen,
- visa sådana kunskaper i didaktik och ämnesdidaktik inklusive metodik som krävs för undervisning och lärande inom det eller de ämnen som utbildningen avser samt för yrkesutövningen i övrigt
- visa fördjupad kunskap om läs-, skriv- och matematikutveckling,
- visa kännedom om praktiska och estetiska läroprocesser,
- visa kunskap om vetenskapsteori och kvalitativa och kvantitativa forskningsmetoder samt om relationen mellan vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet och dess betydelse för yrkesutövningen, och
- visa fördjupad kunskap i bedömning och betygsättning.

För grundlärarexamen ska studenten också
- visa sådan kunskap om barns utveckling, lärande, behov och förutsättningar som krävs för yrkesutövningen,
- visa kunskap om och förståelse för sociala relationer, konflikthantering och ledarskap, och
- visa kunskap om skolväsendets organisation, relevanta styrdokument, läroplansteori och olika pedagogisk-didaktiska perspektiv samt visa kännedom om skolväsendets historia.

Färdighet och förmåga
För grundlärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6 ska studenten
- visa fördjupad förmåga att kritiskt och självständigt tillvarata, systematisera och reflektera över egna och andras erfarenheter samt relevanta forskningsresultat, för att därigenom bidra till utvecklingen av yrkesverksamheten och kunskapsutvecklingen inom yrkesområdet och
-visa förmåga att tillämpa sådan didaktik och ämnesdidaktik inklusive metodik som krävs för undervisning och lärande inom det eller de ämnen som utbildningen avser och för yrkesutövningen i övrigt.
För grundlärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6 ska studenten
- visa förmåga att kommunicera och reflektera kring frågor som rör identitet, sexualitet och samlevnad.

För grundlärarexamen ska studenten också
- visa fördjupad förmåga att skapa förutsättningar för alla elever att lära och utvecklas,
- visa förmåga att ta tillvara elevers kunskaper och erfarenheter för att stimulera varje elevs lärande och utveckling,
- visa förmåga att självständigt och tillsammans med andra planera, genomföra, utvärdera och utveckla undervisning och den pedagogiska verksamheten i övrigt i syfte att på bästa sätt stimulera varje elevs lärande och utveckling,
- visa förmåga att identifiera och i samverkan med andra hantera specialpedagogiska behov,
- visa förmåga att observera, dokumentera, analysera och bedöma elevers lärande och utveckling i förhållande till verksamhetens mål och informera och samarbeta med elever och deras vårdnadshavare,
- visa förmåga att kommunicera och förankra skolans värdegrund, inbegripet de mänskliga rättigheterna och de grundläggande demokratiska värderingarna,
- visa förmåga att förebygga och motverka diskriminering och annan kränkande behandling av elever,
- visa förmåga att beakta, kommunicera och förankra ett jämställdhets- och jämlikhetsperspektiv i den pedagogiska verksamheten,
- visa kommunikativ förmåga i lyssnande, talande och skrivande till stöd för den pedagogiska verksamheten,
- visa förmåga att säkert och kritiskt använda digitala verktyg i den pedagogiska verksamheten och att beakta betydelsen av olika mediers och digitala miljöers roll för denna, och
- visa förmåga att i den pedagogiska verksamheten tillägna sig färdigheter som är värdefulla för yrkesutövningen.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
För grundlärarexamen ska studenten
- visa självkännedom och empatisk förmåga,
- visa förmåga till ett professionellt förhållningssätt gentemot elever och deras vårdnadshavare,
- visa förmåga att i det pedagogiska arbetet göra bedömningar utifrån relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter med särskilt beaktande av de mänskliga rättigheterna, i synnerhet barnets rättigheter enligt barnkonventionen, samt en hållbar utveckling, och
- visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och utveckla sin kompetens i det pedagogiska arbetet.

(bilaga 2, högskoleförordningen)

DE KURSER SOM UTBILDNINGSPROGRAMMET OMFATTAR

Utbildningsvetenskaplig kärna I, inriktning 4-6, 30 högskolepoäng, (pedagogik, A- nivå)
Praktisk naturvetenskap och teknik, inriktning 4-6, 30 högskolepoäng, (naturvetenskaplig omvärldsorientering, A- nivå)
Samhällsorienterande ämnen, inriktning 4-6, 30 högskolepoäng, (samhällskunskap, A- nivå)
Svenska I, inriktning 4-6, 15 högskolepoäng, (svenska språket, A- nivå)
Engelska I, inriktning 4-6, 15 högskolepoäng, (engelska, A- nivå)
Engelska II, inriktning 4-6, 7,5 högskolepoäng, (engelska, A- nivå)
Matematik I, inriktning 4-6, 22,5 högskolepoäng, (matematik, A- nivå)
Utbildningsvetenskaplig kärna II, inriktning 4-6, 30 högskolepoäng, (pedagogik, B- nivå)
Utbildningsvetenskaplig kärna III, inriktning 4-6, 15 högskolepoäng, (pedagogik, C- nivå)
Svenska, Självständigt arbete, inriktning 4-6, 15 högskolepoäng
Matematik, Självständigt arbete, inriktning 4-6, 15 högskolepoäng
Engelska, Självständigt arbete, inriktning 4-6, 15 högskolepoäng
Samhällsorienterande ämnen, Självständigt arbete, inriktning 4-6, 15 högskolepoäng
Svenska II, inriktning 4-6, 22,5 högskolepoäng, (svenska språket, avancerad nivå)
Engelska III inriktning 4-6, 7,5 högskolepoäng, (engelska, avancerad nivå)
Matematik II, inriktning 4-6, 15 högskolepoäng, (matematik, avancerad nivå)
Engelska, Självständigt arbete, avancerad nivå, inriktning 4-6, 15 högskolepoäng
Svenska, Självständigt arbete, avancerad nivå, inriktning 4-6, 15 högskolepoäng
Matematik, Självständigt arbete, avancerad nivå, inriktning 4-6, 15 högskolepoäng

DEN HUVUDSAKLIGA UPPLÄGGNINGEN AV UTBILDNINGSPROGRAMMET

Programmet omfattar 240 högskolepoäng (hp) och leder till en grundlärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6.

Termin 1 ägnas åt studier i kursen Utbildningsvetenskaplig kärna I, som bland annat innehåller fem veckors verksamhetsförlagd utbildning (VFU).

Termin 2 väljer studenten mellan de valbara kurserna Praktisk naturvetenskap och teknik eller Samhällsorienterande ämnen..

Termin 3 inleds med en kursen Svenska I och avslutas med kursen Engelska I.

Termin 4 inleds med kursen Engelska II. Den övriga delen av terminen ägnas åt studier i kursen Matematik I, som även innehåller fem veckors VFU.

Termin 5 ägnas åt studier i kursen Utbildningsvetenskaplig kärna II, som bland annat innehåller fem veckors VFU.

Termin 6 inleds med studier i kursen Utbildningsvetenskaplig kärna III och avslutas med ett självständigt arbete om 15 hp. Beroende på tidigare val i programmet kan detta skrivas i något av ämnena svenska, matematik, engelska, samhällsorienterande ämnen.

Termin 7 inleds med kursen Svenska II, som även innehåller fem veckors VFU. Terminen avslutas med studier i kursen Engelska III.

Termin 8 inleds med en kursen Matematik II. Terminen avslutas med ett självständigt arbete, 15 hp, på avancerad nivå inom något av ämnena; matematik, svenska eller engelska.

EXAMEN

Grundlärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6

Grundlärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6 avläggs på avancerad nivå och uppnås efter att studenten fullgjort kursfordringar om 240 högskolepoäng. Inom ramen för kursfordringarna ska studenten ha fullgjort ett självständigt arbete (examensarbete) om minst 30 högskolepoäng eller två sådana arbeten om vardera minst 15 högskolepoäng i ett eller två av de ämnen som studeras inom inriktningen.

För examen krävs att utbildningen omfattar följande områden: ämnes- och ämnesdidaktiska studier med relevans för undervisning i något av skolväsendets ämnen för vilket det finns en fastlagd kurs- eller ämnesplan, utbildningsvetenskaplig kärna om 60 högskolepoäng och verksamhetsförlagd utbildning om 30 högskolepoäng, förlagd inom relevant verksamhet och ämne.

För grundlärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6 ska ämnes- och ämnesdidaktiska studier omfatta 165 högskolepoäng i svenska, matematik, engelska och ett valbart fördjupningsområde. För svenska, engelska och matematik krävs minst 30 högskolepoäng i vardera ämnet. Därutöver krävs 30 högskolepoäng i något av de av studenten valbara områdena:

1. naturorienterande ämnen och teknik,

2. samhällsorienterande ämnen, eller

3. ett eller två praktiska eller estetiska ämnen.

Av de ämnes- och ämnesdidaktiska studierna ska 15 högskolepoäng utgöra ämnesrelaterad verksamhetsförlagd utbildning.

Studierna inom den utbildningsvetenskapliga kärnan ska anknyta till kommande yrkesutövning och omfatta följande:

- skolväsendets historia, organisation och villkor samt skolans värdegrund innefattande de grundläggande demokratiska värderingarna och de mänskliga rättigheterna,

- läroplansteori och didaktik,

- vetenskapsteori och forskningsmetodik,

- utveckling, lärande och specialpedagogik,

- sociala relationer, konflikthantering och ledarskap,

- bedömning och betygsättning, och

- utvärdering och utvecklingsarbete.

BEHÖRIGHETSVILLKOR FÖR TILLTRÄDE TILL UTBILDNINGSPROGRAMMET

Grundläggande behörighet samt Engelska B, Matematik B, Samhällskunskap A och Naturkunskap A (områdesbehörighet 6b).

eller

Grundläggande behörighet samt Matematik 2a / 2b / 2c, Naturkunskap 1b / 1a1+1a2 och Samhällskunskap 1b / 1a1+1a2 (områdesbehörighet A6b).

För tillträde till kurser inom programmet kan andra behörighetsvillkor ställas än ovanstående. Dessa villkor föreskrivs genom aktuell kursplan.

URVAL OCH PLATSGARANTI

Betyg (66 procent av platserna) och resultat från högskoleprovet (34 procent av platserna).

Den som antagits till programmet har platsgaranti till kurser inom programmet i den utsträckning och i den omfattning som framgår av utbildningsplanen. Platsgarantin omfattar högst 30 högskolepoäng per termin och gäller under förutsättning att den studerande uppfyller kraven för den särskilda behörigheten.

ÖVRIGA FÖRESKRIFTER

Örebro universitet har tecknat avtal om samverkan kring verksamhetsförlagd utbildning (VFU) med skolhuvudmännen i regionen. Avtalen innebär att VFU ska göras inom den verksamhet dessa bedriver. Den studerande ska söka VFU-placering i skolområde/arbetslag genom Lärarutbildningsverktyget LUV. VFU-placering ska ske så att jäv ej kan uppstå i samband med genomförandet samt bedömningen av VFU.

Inom programmet kan vissa kostnader för studenten tillkomma. Exempel på detta är resor i samband med VFU och i vissa kurser även utrustning samt tillfälligthögre levnadsomkostnader vid förläggning av vissa moment på annan studieort.

För de i programmet ingående kurserna anges de föreskrifter som gäller för respektive kurs i kursplanen. Information om regler för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (till exempel antagning, examination, tillgodoräknande och examina samt delegationer) nås via Örebro universitets webbsida, https://www.oru.se.

ÖVERGÅNGSBESTÄMMELSER

De som har påbörjat utbildningen höstterminen 2012 har rätt att genomföra utbildningen i enlighet med den utbildningsplan som fastställdes den 25 augusti 2011 till utgången av vårterminen 2018.

De som har påbörjat utbildningen höstterminen 2013 har rätt att genomföra utbildningen i enlighet med den utbildningsplan som fastställdes den 21 augusti 2012 till utgången av vårterminen 2019.