UTBILDNINGSPLAN

Masterprogram i musik, 120 högskolepoäng

Master Programme in Music, 120 Credits

Programkod:
MMU2M
Utbildningsnivå:
Avancerad nivå
Inrättat:
2008-11-25 (dnr CF 52-622/2008)
Fastställd:
2014-03-12 (dnr ORU 4.1-780/2014)
Ikraftträdande:
Höstterminen 2014
Beslutad av:
Fakultetsnämnden för humaniora och socialvetenskap
Institution:
Musikhögskolan

UTBILDNINGENS MÅL

Mål för utbildning på avancerad nivå

Utbildning på avancerad nivå ska innebära fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och ska, utöver vad som gäller för utbildning på grundnivå,
- ytterligare utveckla studenternas förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper,
- utveckla studenternas förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, och
- utveckla studenternas förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete.

(1 kap. 9 § högskolelagen)

Mål för utbildningsprogrammet

MASTEREXAMEN

Kunskap och förståelse
För masterexamen ska studenten
- visa kunskap och förståelse inom huvudområdet för utbildningen, inbegripet såväl brett kunnande inom området som väsentligt fördjupade kunskaper inom vissa delar av området samt fördjupad insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete, och
- visa fördjupad metodkunskap inom huvudområdet för utbildningen.

Färdighet och förmåga
För masterexamen ska studenten
- visa förmåga att kritiskt och systematiskt integrera kunskap och att analysera, bedöma och hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer även med begränsad information,
- visa förmåga att kritiskt, självständigt och kreativt identifiera och formulera frågeställningar, att planera och med adekvata metoder genomföra kvalificerade uppgifter inom givna tidsramar och därigenom bidra till kunskapsutvecklingen samt att utvärdera detta arbete,
- visa förmåga att i såväl nationella som internationella sammanhang muntligt och skriftligt klart redogöra för och diskutera sina slutsatser och den kunskap och de argument som ligger till grund för dessa i dialog med olika grupper, och
- visa sådan färdighet som fordras för att delta i forsknings- och utvecklingsarbete eller för att självständigt arbeta i annan kvalificerad verksamhet.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
För masterexamen ska studenten
- visa förmåga att inom huvudområdet för utbildningen göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter samt visa medvetenhet om etiska aspekter på forsknings- och utvecklingsarbete,
- visa insikt om vetenskapens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och människors ansvar för hur den används, och
- visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att ta ansvar för sin kunskapsutveckling.

(bilaga 2, högskoleförordningen)

MAGISTEREXAMEN

Kunskap och förståelse
För magisterexamen ska studenten
- visa kunskap och förståelse inom huvudområdet för utbildningen, inbegripet såväl överblick över området som fördjupade kunskaper inom vissa delar av området samt insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete, och
- visa fördjupad metodkunskap inom huvudområdet för utbildningen.

Färdighet och förmåga
För magisterexamen ska studenten
- visa förmåga att integrera kunskap och att analysera, bedöma och hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer även med begränsad information,
- visa förmåga att självständigt identifiera och formulera frågeställningar samt att planera och med adekvata metoder genomföra kvalificerade uppgifter inom givna tidsramar,
- visa förmåga att muntligt och skriftligt klart redogöra för och diskutera sina slutsatser och den kunskap och de argument som ligger till grund för dessa i dialog med olika grupper, och
- visa sådan färdighet som fordras för att delta i forsknings- och utvecklingsarbete eller för att arbeta i annan kvalificerad verksamhet.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
För magisterexamen ska studenten
- visa förmåga att inom huvudområdet för utbildningen göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter samt visa medvetenhet om etiska aspekter på forsknings- och utvecklingsarbete,
- visa insikt om vetenskapens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och människors ansvar för hur den används, och
- visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att ta ansvar för sin kunskapsutveckling.

(bilaga 2, högskoleförordningen)

Lokala mål för utbildningsprogrammet

Efter avslutad utbildning ska studenten
- visa väsentligt fördjupad förståelse för musikens betydelse för både individ och samhälle,
- visa förmåga att självständigt kunna initiera, planera, genomföra och redovisa olika typer av musikproduktioner, musikaliska gestaltningar eller musikpedagogiska projekt,
- visa förmåga att självständigt kunna initiera, planera, genomföra och redovisa vetenskapliga arbeten inom musikområdet,
- visa förmåga att självständigt verka inom musiklivet, och
- visa ett kritiskt reflekterande förhållningssätt gentemot vetenskapens roll för musiklivet i ett demokratiskt samhälle.

DE KURSER SOM UTBILDNINGSPROGRAMMET OMFATTAR

Musikvetenskap, avancerad nivå, Musiken och människan, 7,5 högskolepoäng
Musikvetenskap, avancerad nivå, Musikforskning i går och idag, 7,5 högskolepoäng
Utvecklingsprojekt i praktiken, avancerad nivå, 15 högskolepoäng (musikvetenskap, musikpedagogik eller musikalisk gestaltning)
Metod och teori i musikforskning, avancerad nivå 7,5 högskolepoäng (musikvetenskap, musikpedagogik eller musikalisk gestaltning)
Musikalisk gestaltning, avancerad nivå, Musikanalysens mångfald, 7,5 högskolepoäng
Självständigt arbete 1, avancerad nivå, 15 högskolepoäng (musikvetenskap, musikpedagogik eller musikalisk gestaltning)
Musikpedagogik, avancerad nivå, Musikpedagogik som vetenskapligt fält, 7,5 högskolepoäng
Praktiknära musikforskning, avancerad nivå, 7,5 högskolepoäng (musikvetenskap eller musikalisk gestaltning)
Musikvetenskap, avancerad nivå, Musikinspelningen som källa, 7,5 högskolepoäng
Musikalisk gestaltning, avancerad nivå, Musik till rörliga bilder, 7,5 högskolepoäng
Musikpedagogik, avancerad nivå, Instrumentalmetodik, 7,5 högskolepoäng
Musikalisk gestaltning, avancerad nivå, Komposition, 7,5 högskolepoäng
Musikalisk gestaltning, avancerad nivå, Musikalisk interpretation I, 7,5 högskolepoäng
Musikalisk gestaltning, avancerad nivå, Musikalisk interpretation II, 7,5 högskolepoäng
Självständigt arbete 2, avancerad nivå, 15 högskolepoäng (musikvetenskap, musikpedagogik eller musikalisk gestaltning)
Individuellt vald fördjupning I, avancerad nivå, 7,5 högskolepoäng (musikvetenskap, musikpedagogik eller musikalisk gestaltning)
Individuellt vald fördjupning II, avancerad nivå, 7,5 högskolepoäng (musikvetenskap, musikpedagogik eller musikalisk gestaltning)
Musik i praktiken, 15 högskolepoäng (musikvetenskap, musikpedagogik eller musikalisk gestaltning, B-nivå)

DEN HUVUDSAKLIGA UPPLÄGGNINGEN AV UTBILDNINGSPROGRAMMET

Utbildningen omfattar 120 högskolepoäng (hp) och leder till en masterexamen med musikvetenskap, musikpedagogik eller musikalisk gestaltning som huvudområde. Utbildningen kan även avslutas efter ett år med magisterexamen om 60 hp.

Studier på avancerad nivå utgår från de studerandes förkunskaper och intressen. De konstnärliga och/eller vetenskapliga insikterna fördjupas under utbildningen, så att den studerande utifrån dessa kunskaper och ytterligare erfarenheter kan utveckla en egen profil med sikte på kvalificerad yrkesverksamhet och/eller utbildning på forskarnivå. Det är möjligt för den studerande att inom ramen för utbildningen både bredda och fördjupa sitt kunnande inom huvudområdet.

Programmet inleds med kurserna Musiken och människan, 7,5 hp, Musikforskning i går och idag, 7,5 hp, samt Utvecklingsprojekt i praktiken, 15 hp.

Andra terminen innehåller kursen Metod och teori i musikforskning, 7,5 hp, kursen Individuellt vald fördjupning I, 7,5 hp samt kursen Självständigt arbete 1, 15 hp.
Student som avser att avsluta utbildningen med magisterexamen ska under termin ett och två välja kurser så att minst totalt 30 hp, inklusive det självständiga arbetet, är kurser inom ett och samma huvudområde på avancerad nivå.

Utbildningens andra år läses valbara kurser omfattande totalt 45 hp. Studenten kan välja bland följande kurser samtliga omfattande 7,5 hp: Musikalisk interpretation I, Musikalisk interpretation II, Individuellt vald fördjupning II, Musikpedagogik som vetenskapligt fält, Musikanalysens mångfald, Musikinspelningen som källa, Musik till rörliga bilder, Instrumentalmetodik, Komposition samt Praktiknära musikforskning. Därtill finns den valbara kursen Musik i praktiken, 15 hp.
Det andra året avslutas med kursen Självständigt arbete 2, 15 hp. De valbara kurserna ska väljas så att utbildningen totalt sett omfattar minst 60 hp inom ett och samma huvudområde (inklusive kurserna Självständigt arbete 1 och Självständigt arbete 2) på avancerad nivå.

EXAMEN

Masterexamen

En masterexamen uppnås efter att studenten fullgjort kursfordringar om 120 högskolepoäng, varav
- minst 90 högskolepoäng på avancerad nivå, varav minst 60 högskolepoäng med fördjupning inom ett huvudområde, inklusive ett självständigt arbete (examensarbete) om minst 30 högskolepoäng.

Därtill ställs krav på avlagd kandidatexamen, konstnärlig kandidatexamen, yrkesexamen om minst 180 högskolepoäng eller motsvarande utländsk examen.

Magisterexamen

En magisterexamen uppnås efter att studenten fullgjort kursfordringar om 60 högskolepoäng, varav
- minst 45 högskolepoäng på avancerad nivå, varav minst 30 högskolepoäng med fördjupning inom ett huvudområde, inklusive ett självständigt arbete (examensarbete) om minst 15 högskolepoäng.

Därtill ställs krav på avlagd kandidatexamen, konstnärlig kandidatexamen, yrkesexamen om minst 180 högskolepoäng eller motsvarande utländsk examen.

BEHÖRIGHETSVILLKOR FÖR TILLTRÄDE TILL UTBILDNINGSPROGRAMMET

Examen på grundnivå om minst 180 högskolepoäng, varav minst 90 högskolepoäng med successiv fördjupning inom något av huvudområdena ljudproduktion/musikproduktion, musik, musikalisk gestaltning, musikpedagogik eller musikvetenskap.

För tillträde till kurser inom programmet kan andra behörighetsvillkor ställas än ovanstående. Dessa villkor föreskrivs genom aktuell kursplan.

URVAL OCH PLATSGARANTI

Antal högskolepoäng senast sista anmälningsdag.

Den som antagits till programmet har platsgaranti till kurser inom programmet i den utsträckning och i den omfattning som framgår av utbildningsplanen. Platsgarantin omfattar högst 30 högskolepoäng per termin och gäller under förutsättning att den studerande uppfyller kraven för den särskilda behörigheten.

ÖVRIGA FÖRESKRIFTER

Utbildningen ges av Örebro universitet i samverkan med Karlstads universitet och Högskolan Dalarna. De obligatoriska kurserna bedrivs som campusstudier i Örebro, dock med stora mått av självständig instudering. Av de valbara kurserna är vissa förlagda till Ingesunds musikhögskola respektive Högskolan Dalarna i Falun och vissa genomförs som distansstudier.

För de i programmet ingående kurserna anges de föreskrifter som gäller för respektive kurs i kursplanen. Information om regler för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (till exempel antagning, examination, tillgodoräknande och examina samt delegationer) nås via Örebro universitets webbsida, https://www.oru.se.

ÖVERGÅNGSBESTÄMMELSER

De som påbörjade utbildningen höstterminen 2012 har rätt att slutföra utbildningen i enlighet med den utbildningsplan som fastställdes den 4 juli 2011 till och med vårterminen 2015.

De som påbörjade utbildningen höstterminen 2013 har rätt att slutföra utbildningen i enlighet med den utbildningsplan som fastställdes den 21 maj 2013 till och med vårterminen 2016.