UTBILDNINGSPLAN

Retorikprogrammet - kommunikativt ledarskap, 180 högskolepoäng

Rhetoric and Leadership, 180 Credits

Programkod:
HRK1K
Utbildningsnivå:
Grundnivå
Inrättat:
2007-12-11 (dnr CF 52-670/2007)
Fastställd:
2015-03-02 (dnr ORU 4.1-01051/2015)
Ikraftträdande:
Höstterminen 2015
Beslutad av:
Fakultetsnämnden för humaniora och socialvetenskap
Institution:
Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

UTBILDNINGENS MÅL

Mål för utbildning på grundnivå

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

(1 kap. 8 § högskolelagen)

Mål för utbildningsprogrammet

KANDIDATEXAMEN

Kunskap och förståelse
För kandidatexamen ska studenten
- visa kunskap och förståelse inom huvudområdet för utbildningen, inbegripet kunskap om områdets vetenskapliga grund, kunskap om tillämpliga metoder inom området, fördjupning inom någon del av området samt orientering om aktuella forskningsfrågor.

Färdighet och förmåga
För kandidatexamen ska studenten
- visa förmåga att söka, samla, värdera och kritiskt tolka relevant information i en problemställning samt att kritiskt diskutera företeelser, frågeställningar och situationer,
- visa förmåga att självständigt identifiera, formulera och lösa problem samt att genomföra uppgifter inom givna tidsramar,
- visa förmåga att muntligt och skriftligt redogöra för och diskutera information, problem och lösningar i dialog med olika grupper, och
- visa sådan färdighet som fordras för att självständigt arbeta inom det område som utbildningen avser.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
För kandidatexamen ska studenten
- visa förmåga att inom huvudområdet för utbildningen göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter,
- visa insikt om kunskapens roll i samhället och om människors ansvar för hur den används, och
- visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att utveckla sin kompetens.

(bilaga 2, högskoleförordningen)

HÖGSKOLEEXAMEN

Kunskap och förståelse
För högskoleexamen ska studenten
- visa kunskap och förståelse inom det huvudsakliga området (huvudområdet) för utbildningen, inbegripet kännedom om områdets vetenskapliga grund och kunskap om några tillämpliga metoder inom området.

Färdighet och förmåga
För högskoleexamen ska studenten
- visa förmåga att söka, samla och kritiskt tolka relevant information för att formulera svar på väldefinierade frågeställningar inom huvudområdet för utbildningen,
- visa förmåga att redogöra för och diskutera sitt kunnande med olika grupper, och
- visa sådan färdighet som fordras för att självständigt arbeta med vissa uppgifter inom det område som utbildningen avser.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
För högskoleexamen ska studenten
- visa kunskap om och ha förutsättningar för att hantera etiska frågeställningar inom huvudområdet för utbildningen.

(bilaga 2, högskoleförordningen)

Lokala mål för utbildningsprogrammet

Efter avslutad utbildning ska studenten
- visa förståelse för retorikens grunder och synsätt på kommunikation,
- visa kunskap om retorikens teori och retorikens uttrycksformer, såväl historiskt som i nutid,
- visa kunskap om det kommunikativa ledarskapets teoretiska grund och förhållningssätt i konkreta situationer,
- visa kunskap om olika kulturer och ha förståelse för kommunikation över kulturgränser,
- visa förmåga att analysera och kritiskt reflektera över olika påverkansförsök,
- visa förmåga att granska grunder och värderingar i retoriska situationer, exempelvis inom argumentation, reklam och organisationsförändringar,
- visa förmåga att formulera och framföra medvetna budskap utifrån retoriska principer,
- visa förmåga att urskilja och formulera ett retoriskt problem och självständigt samla in och med ett vetenskapligt förhållningssätt behandla material utifrån de formulerade frågorna,
- visa förmåga att på ett systematiskt och självständigt sätt genomföra opposition på ett vetenskapligt arbete,
- visa förmåga att använda informations- och kommunikationsteknologi, och
- visa beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

DE KURSER SOM UTBILDNINGSPROGRAMMET OMFATTAR

Retorik, grundkurs, 30 högskolepoäng (G1N)
Kommunikativt ledarskap I, 30 högskolepoäng (retorik, GXX)
Retorik, fortsättningskurs, 30 högskolepoäng (G1E)
Valfri(a) kurs(er) inom ramen för universitetets utbud omfattande totalt 30 högskolepoäng
Kommunikativt ledarskap II, 30 högskolepoäng (retorik, GXX)
Retorik, kandidatkurs, 30 högskolepoäng (G2E)

DEN HUVUDSAKLIGA UPPLÄGGNINGEN AV UTBILDNINGSPROGRAMMET

Programmet leder till en kandidatexamen med retorik som huvudområde men kan avslutas efter två år och leder då till en högskoleexamen. Inom ramen för utbildningen läser studenten 90 högskolepoäng (hp) retorik från grundkurs till kandidatkurs samt 60 hp kommunikativt ledarskap. Den avslutande kandidatkursen innehåller ett självständigt arbete, vilket antingen kan vara forsknings- eller yrkesinriktat. Resterande 30 hp väljer studenten fritt ur universitetets kursutbud. Programmet inleds med kursen Retorik, grundkurs som introducerar retorikens syn på kommunikation. De följande terminerna varvas kurser i Retorik fortsättningskurs - kandidatkurs med kurser i kommunikativt ledarskap företrädesvis i den ordning som framgår av avsnittet ovan.

EXAMEN

Kandidatexamen

En kandidatexamen uppnås efter att studenten fullgjort kursfordringar om 180 högskolepoäng, varav minst 90 högskolepoäng med successiv fördjupning inom ett huvudområde (kurser med beteckningen G1N, G1F/G1E och G2F/G2E) inklusive ett självständigt arbete (examensarbete) om minst 15 högskolepoäng med beteckningen G2E.

Högskoleexamen

En högskoleexamen uppnås efter att studenten fullgjort kursfordringar om 120 högskolepoäng, varav minst 60 högskolepoäng inom ett huvudområde, inklusive ett självständigt arbete (examensarbete) om minst 7,5 högskolepoäng med beteckningen G1E.

BEHÖRIGHETSVILLKOR FÖR TILLTRÄDE TILL UTBILDNINGSPROGRAMMET

Grundläggande behörighet.

För tillträde till kurser inom programmet kan andra behörighetsvillkor ställas än ovanstående. Dessa villkor föreskrivs genom aktuell kursplan.

URVAL OCH PLATSGARANTI

Betyg (60 procent av platserna) och resultat från högskoleprovet (40 procent av platserna).

Den som antagits till programmet har platsgaranti till kurser inom programmet i den utsträckning och i den omfattning som framgår av utbildningsplanen. Platsgarantin omfattar högst 30 högskolepoäng per termin och gäller under förutsättning att den studerande uppfyller kraven för den särskilda behörigheten.

ÖVRIGA FÖRESKRIFTER

För de i programmet ingående kurserna anges de föreskrifter som gäller för respektive kurs i kursplanen. Information om regler för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (till exempel antagning, examination, tillgodoräknande och examina samt delegationer) nås via Örebro universitets webbsida, https://www.oru.se.

ÖVERGÅNGSBESTÄMMELSER

Information

Den som antagits till och registrerats på programmet har rätt att genomföra utbildningen enligt den utbildningsplan som gällde vid antagningstillfället och i enlighet med den studietakt som gällde vid antagningstillfället.
Den som har beviljats att fortsätta studierna efter ett studieuppehåll har rätt att fortsätta utbildningen i enlighet med den utbildningsplan som gällde vid antagningstillfället.
Rätten att examineras på kurser som reviderats eller avvecklats regleras i respektive kursplan eller i särskilt beslut.