UTBILDNINGSPLAN

Ämneslärarprogrammet, inriktning mot arbete i gymnasieskolan - Musik, 300 högskolepoäng

Subject Teacher Education Programme, with Specialisation in Upper Secondary School Teaching - Music, 300 Credits

Programkod:
LGM2Y
Utbildningsnivå:
Grundnivå och avancerad nivå
Inrättat:
2012-03-16 (dnr CF 52-161/2012)
Fastställd:
2015-02-02 (dnr ORU 4.1-00371/2015)
Ikraftträdande:
Höstterminen 2015
Beslutad av:
Lärarutbildningsnämnden
Institution:
Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

UTBILDNINGENS MÅL

Mål för utbildning på grundnivå och avancerad nivå

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

(1 kap. 8 § högskolelagen)

Utbildning på avancerad nivå ska innebära fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och ska, utöver vad som gäller för utbildning på grundnivå,
- ytterligare utveckla studenternas förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper,
- utveckla studenternas förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, och
- utveckla studenternas förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete.

(1 kap. 9 § högskolelagen)

Mål för utbildningsprogrammet

ÄMNESLÄRAREXAMEN MED INRIKTNING MOT ARBETE I GYMNASIESKOLAN

För ämneslärarexamen ska studenten visa sådan kunskap och förmåga som krävs för att självständigt arbeta som ämneslärare i den verksamhet som utbildningen avser. Studenten ska även visa kunskap och förmåga för annan undervisning för vilken examen enligt gällande föreskrifter kan ge behörighet.

Kunskap och förståelse
För ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i gymnasieskolan ska studenten
- visa sådana ämneskunskaper som krävs för yrkesutövningen, inbegripet såväl brett kunnande inom ämnesstudiernas huvudområde som väsentligt fördjupade kunskaper inom vissa delar av detta område och fördjupad insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete.

För ämneslärarexamen ska studenten också
- visa sådana kunskaper i didaktik och ämnesdidaktik inklusive metodik som krävs för undervisning och lärande inom det eller de ämnen som utbildningen avser samt visa kännedom om vuxnas lärande,
- visa fördjupad kunskap om vetenskapsteori samt kvalitativa och kvantitativa forskningsmetoder, och visa kunskap om relationen mellan vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet och dess betydelse för yrkesutövningen,
- visa sådan kunskap om barns och ungdomars utveckling, lärande, behov och förutsättningar som krävs för den verksamhet som utbildningen avser,
- visa kunskap om och förståelse för sociala relationer, konflikthantering och ledarskap,
- visa kunskap om skolväsendets organisation, relevanta styrdokument, läroplansteori och olika pedagogisk-didaktiska perspektiv samt visa kännedom om skolväsendets historia, och
- visa fördjupad kunskap om bedömning och betygsättning.

Färdighet och förmåga
För ämneslärarexamen ska studenten
- visa fördjupad förmåga att skapa förutsättningar för alla elever att lära och utvecklas,
- visa fördjupad förmåga att kritiskt och självständigt tillvarata, systematisera och reflektera över egna och andras erfarenheter samt relevanta forskningsresultat för att därigenom bidra till utvecklingen av yrkesverksamheten och kunskapsutvecklingen inom ämnen, ämnesområden och ämnesdidaktik,
- visa förmåga att ta till vara elevers kunskaper och erfarenheter för att stimulera varje elevs lärande och utveckling,
- visa förmåga att tillämpa sådan didaktik och ämnesdidaktik inklusive metodik som krävs för undervisning och lärande inom det eller de ämnen som utbildningen avser och för den verksamhet i övrigt som utbildningen avser,
- visa förmåga att självständigt och tillsammans med andra planera, genomföra, utvärdera och utveckla undervisning och den pedagogiska verksamheten i övrigt i syfte att på bästa sätt stimulera varje elevs lärande och utveckling,
- visa förmåga att identifiera och i samverkan med andra hantera specialpedagogiska behov,
- visa förmåga att observera, dokumentera och analysera elevers lärande och utveckling i förhållande till verksamhetens mål och att informera och samarbeta med elever och deras vårdnadshavare,
- visa förmåga att kommunicera och förankra skolans värdegrund, inbegripet de mänskliga rättigheterna och de grundläggande demokratiska värderingarna,
- visa förmåga att förebygga och motverka diskriminering och annan kränkande behandling av elever,
- visa förmåga att beakta, kommunicera och förankra ett jämställdhets- och jämlikhetsperspektiv i den pedagogiska verksamheten,
- visa kommunikativ förmåga i lyssnande, talande och skrivande till stöd för den pedagogiska verksamheten,
- visa förmåga att säkert och kritiskt använda digitala verktyg i den pedagogiska verksamheten och att beakta betydelsen av olika mediers och digitala miljöers roll för denna, och
- visa förmåga att i den pedagogiska verksamheten utveckla färdigheter som är värdefulla för yrkesutövningen.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
För ämneslärarexamen ska studenten
- visa självkännedom och empatisk förmåga,
- visa förmåga till ett professionellt förhållningssätt gentemot elever och deras vårdnadshavare,
- visa förmåga att i det pedagogiska arbetet göra bedömningar utifrån relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter med särskilt beaktande av de mänskliga rättigheterna, i synnerhet barnets rättigheter enligt barnkonventionen, samt en hållbar utveckling, och
- visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och utveckla sin kompetens i det pedagogiska arbetet.

(bilaga 2, högskoleförordningen)

DE KURSER SOM UTBILDNINGSPROGRAMMET OMFATTAR

Musik för lärare Ia, inriktning gymnasieskolan, 30 högskolepoäng (musikalisk gestaltning, GXX)
Musik för lärare IIa, inriktning gymnasieskolan, 15 högskolepoäng (musikalisk gestaltning, GXX)
Musik för lärare IIIa, inriktning gymnasieskolan, 15 högskolepoäng (musikalisk gestaltning, GXX)
Musik för lärare IVa, inriktning gymnasieskolan, 15 högskolepoäng (musikalisk gestaltning, GXX)
Musik för lärare Va, inriktning gymnasieskolan, 7,5 högskolepoäng (musikalisk gestaltning, AXX)

Musikpedagogik för lärare Ia, inriktning gymnasieskolan, 15 högskolepoäng (musikpedagogik, GXX)
Musikpedagogik för lärare IIa, inriktning gymnasieskolan, 15 högskolepoäng (musikpedagogik, GXX)
Musikpedagogik för lärare IIIa, inriktning gymnasieskolan, 7,5 högskolepoäng (musikpedagogik, AXX)
Musikpedagogik för lärare IVa, Självständigt arbete, inriktning gymnasieskolan, 15 högskolepoäng (musikpedagogik, AXX)


Musiklärare fördjupning Ib, Instrument och ensemble, 22,5 högskolepoäng (musikalisk gestaltning, GXX)
Musiklärare fördjupning IIb, Instrument och ensemble, 15 högskolepoäng (musikalisk gestaltning, GXX)
Musiklärare fördjupning IIIb, Instrument och ensemble, 22,5 högskolepoäng (musikalisk gestaltning, AXX)

Musiklärare fördjupning Ib, Arrangering och komposition, 22,5 högskolepoäng (musikalisk gestaltning, GXX)
Musiklärare fördjupning IIb, Arrangering och komposition, 15 högskolepoäng (musikalisk gestaltning, GXX)
Musiklärare fördjupning IIIb, Arrangering och komposition, 22,5 högskolepoäng (musikalisk gestaltning, AXX)

Musiklärare fördjupning Ib, Kör, 22,5 högskolepoäng (musikalisk gestaltning, GXX)
Musiklärare fördjupning IIb, Kör, 15 högskolepoäng (musikalisk gestaltning, GXX)
Musiklärare fördjupning IIIb, Kör, 22,5 högskolepoäng (musikalisk gestaltning, AXX)

Musiklärare fördjupning Ib, Rytmik, 22,5 högskolepoäng (musikalisk gestaltning, GXX)
Musiklärare fördjupning IIb, Rytmik, 15 högskolepoäng (musikalisk gestaltning, GXX)
Musiklärare fördjupning IIIb, Rytmik, 22,5 högskolepoäng (musikalisk gestaltning, AXX)

Musiklärare fördjupning Ib, Musikproduktion och media, 22,5 högskolepoäng (musikalisk gestaltning, GXX)
Musiklärare fördjupning IIb, Musikproduktion och media, 15 högskolepoäng (musikalisk gestaltning, GXX)
Musiklärare fördjupning IIIb, Musikproduktion och media, 22,5 högskolepoäng (musikalisk gestaltning, AXX)

Musiklärare fördjupning Ib, Estetisk kommunikation, 22,5 högskolepoäng (musikalisk gestaltning, GXX)
Musiklärare fördjupning IIb, Estetisk kommunikation, 15 högskolepoäng (musikalisk gestaltning, GXX)
Musiklärare fördjupning IIIb, Estetisk kommunikation, 22,5 högskolepoäng (musikalisk gestaltning, AXX)

Musiklärare fördjupning IVb, Självständigt arbete, 15 högskolepoäng (musikalisk gestaltning, GXX)


Ämnesdidaktik Ib, Instrument och ensemble, 7,5 högskolepoäng (musikpedagogik, GXX)
Ämnesdidaktik Ib, Arrangering och komposition, 7,5 högskolepoäng (musikpedagogik, GXX)
Ämnesdidaktik Ib, Kör, 7,5 högskolepoäng (musikpedagogik, GXX)
Ämnesdidaktik Ib, Rytmik, 7,5 högskolepoäng (musikpedagogik, GXX)
Ämnesdidaktik Ib, Musikproduktion och media, 7,5 högskolepoäng (musikpedagogik, GXX)
Ämnesdidaktik Ib, Estetisk kommunikation, 7,5 högskolepoäng (musikpedagogik, GXX)

Ämnesdidaktik IIb, Instrument och ensemble, 7,5 högskolepoäng (musikpedagogik, GXX)
Ämnesdidaktik IIb, Arrangering och komposition, 7,5 högskolepoäng (musikpedagogik, GXX)
Ämnesdidaktik IIb, Kör, 7,5 högskolepoäng (musikpedagogik, GXX)
Ämnesdidaktik IIb, Rytmik, 7,5 högskolepoäng (musikpedagogik, GXX)
Ämnesdidaktik IIb, Musikproduktion och media, 7,5 högskolepoäng (musikpedagogik, GXX)
Ämnesdidaktik IIb, Estetisk kommunikation, 7,5 högskolepoäng (musikpedagogik, GXX)

Utbildningsvetenskaplig kärna I, inriktning gymnasieskolan, 30 högskolepoäng, (pedagogik, GXX)
Utbildningsvetenskaplig kärna II, inriktning gymnasieskolan, 15 högskolepoäng (pedagogik, GXX)
Utbildningsvetenskaplig kärna III, inriktning gymnasieskolan, 30 högskolepoäng, (pedagogik, AXX)

DEN HUVUDSAKLIGA UPPLÄGGNINGEN AV UTBILDNINGSPROGRAMMET

Programmet omfattar 300 högskolepoäng (hp) och leder till en ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i gymnasieskolan. Utbildningen omfattar studier i utbildningsvetenskaplig kärna, ämnen och ämnesdidaktik. Studier i ämnen och ämnesdidaktik utgör undervisningsämnen. Programmet ges med följande kombination av undervisningsämnen (där förstaämnet anges först, följt av andraämnet), som även utgör anmälningsalternativ till programmet:

- Musik, Instrument och ensemble
- Musik, Arrangering och komposition
- Musik, Kör
- Musik, Rytmik
- Musik, Musikproduktion och media
- Musik, Estetisk kommunikation

Nedan följer den huvudsakliga uppläggningen av programmet enligt anmälningsalternativen.

Termin 1 ägnas åt studier i kursen Musik för lärare Ia, inriktning gymnasieskolan, 30 hp.

Termin 2 ägnas åt studier inom förstaämnet (Musik). Terminen inleds med kursen Musik för lärare II, inriktning gymnasieskolan, 15 hp. Terminen avslutas med kursen Musikpedagogik för lärare I, inriktning gymnasieskolan, 15 hp, som bland annat innehåller fem veckors verksamhetsförlagd utbildning (VFU).

Termin 3 ägnas åt studier i kurs I inom Utbildningsvetenskaplig kärna, som bland annat innehåller fem veckors VFU.

Termin 4 ägnas åt studier inom andraämnet. Beroende av vald inriktning läser studenten enligt något av följande upplägg.

Musiklärare fördjupning Ib, Instrument och ensemble, 22,5 hp,
Ämnesdidaktik Ib, Instrument och ensemble, 7,5 hp,

eller

Musiklärare fördjupning Ib, Arrangering och komposition, 22,5 hp,
Ämnesdidaktik Ib, Arrangering och komposition, 7,5 hp,

eller

Musiklärare fördjupning Ib, Kör, 22,5 hp,
Ämnesdidaktik Ib, Kör, 7,5 hp,

eller

Musiklärare fördjupning Ib, Rytmik, 22,5 hp,
Ämnesdidaktik Ib, Rytmik, 7,5 hp,

eller

Musiklärare fördjupning Ib, Musikproduktion och media, 22,5 hp,
Ämnesdidaktik Ib, Musikproduktion och media, 7,5 hp,

eller

Musiklärare fördjupning Ib, Estetisk kommunikation, 22,5 hp,
Ämnesdidaktik Ib, Estetisk kommunikation, 7,5 hp.

Termin 5 ägnas åt studier inom förstaämnet (Musik). Terminen inleds med kursen Musik för lärare IIIa, inriktning gymnasieskolan, 15 hp. Terminen avlutas med kursen Musikpedagogik för lärare IIa, inriktning gymnasieskolan, 15 hp som bland annat innehåller fem veckors VFU.

Termin 6 inleds med studier inom förstaämnet med kursen Musik för lärare IVa, inriktning gymnasieskolan, 15 hp.

Beroende av vald inriktning avslutas terminen med någon av följande kurser.

Musiklärare fördjupning IIb, Instrument och ensemble, 15 hp,

eller

Musiklärare fördjupning IIb, Arrangering och komposition, 15 hp,

eller

Musiklärare fördjupning IIb, Kör, 15 hp,

eller

Musiklärare fördjupning IIb, Rytmik, 15 hp,

eller

Musiklärare fördjupning IIb, Musikproduktion och media, 15 hp,

eller

Musiklärare fördjupning IIb, Estetisk kommunikation, 15 hp.

Termin 7 ägnas åt studier inom andraämnet. Beroende av vald inriktning läser studenten enligt något av följande upplägg.

Musiklärare fördjupning IIIb, Instrument och ensemble, 22,5 hp,
Ämnesdidaktik IIb, Instrument och ensemble, 7,5 hp,

eller

Musiklärare fördjupning IIIb, Arrangering och komposition, 22,5 hp,
Ämnesdidaktik IIb, Arrangering och komposition, 7,5 hp,

eller

Musiklärare fördjupning IIIb, Kör, 22,5 hp,
Ämnesdidaktik IIb, Kör, 7,5 hp,

eller

Musiklärare fördjupning IIIb, Rytmik, 22,5 hp,
Ämnesdidaktik IIb, Rytmik, 7,5 hp,

eller

Musiklärare fördjupning IIIb, Musikproduktion och media, 22,5 hp,
Ämnesdidaktik IIb, Musikproduktion och media, 7,5 hp,

eller

Musiklärare fördjupning IIIb, Estetisk kommunikation, 22,5 hp,
Ämnesdidaktik IIb, Estetisk kommunikation, 7,5 hp.

Termin 8 inleds med studier i kursen Utbildningsvetenskaplig kärna II, musiklärare, inriktning gymnasieskolan, 15 högskolepoäng

Terminen avslutas med kursen Musiklärare fördjupning IVb, Självständigt arbete, 15 hp, som är ett självständigt arbete i andraämnet.


Termin 9 ägnas åt studier inom förstaämnet (Musik). Terminen inleds med kursen Musik för lärare Va, inriktning gymnasieskolan, 7,5 hp. Därpå följer kursen Musikpedagogik för lärare IIIa, inriktning gymnasieskolan, 7,5 hp. Terminen avlutas med Musikpedagogik för lärare IV, Självständigt arbete, inriktning gymnasieskolan, 15 hp, ett självständigt arbete i förstaämnet.

Termin 10 ägnas åt studier i kurs III inom utbildningsvetenskaplig kärna, som bland annat innehåller fem veckors VFU.

EXAMEN

Ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i gymnasieskolan

Ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i gymnasieskolan uppnås efter att studenten har fullgjort kursfordringar om 300 eller, när så krävs, 330 högskolepoäng. Inom ramen för kursfordringarna ska studenten ha fullgjort minst ett självständigt arbete (examensarbete) om minst 30 högskolepoäng eller minst två sådana arbeten om vardera minst 15 högskolepoäng i ett eller två av de ämnen som studeras inom utbildningen.

För examen krävs att utbildningen omfattar följande områden: ämnes- och ämnesdidaktiska studier med relevans för undervisning i något av skolväsendets ämnen för vilket det finns en fastlagd kurs- eller ämnesplan, utbildningsvetenskaplig kärna om 60 högskolepoäng och verksamhetsförlagd utbildning om 30 högskolepoäng, förlagd inom relevant verksamhet och ämne.

För ämneslärarexamen med inriktning mot gymnasieskolan ska utbildningen omfatta ämnes- och ämnesdidaktiska studier om 225 eller, när så krävs, 255 högskolepoäng och omfatta ämnesstudier i två undervisningsämnen. Av de ämnes- och ämnesdidaktiska studierna ska 15 högskolepoäng utgöra ämnesrelaterad verksamhetsförlagd utbildning. Utbildningen ska omfatta en fördjupning om 120 högskolepoäng i relevant ämne eller ämnesområde och en fördjupning om 90 högskolepoäng. När svenska, samhällskunskap eller musik ingår krävs dock alltid 120 högskolepoäng inom de ämnesområden som är relevanta för dessa ämnen.

Inriktningen ges med ett begränsat antal ämneskombinationer.
Studierna inom den utbildningsvetenskapliga kärnan ska anknyta till kommande yrkesutövning och omfatta följande:
- skolväsendets historia, organisation och villkor samt skolans värdegrund, innefattande de grundläggande demokratiska värderingarna och de mänskliga rättigheterna,
- läroplansteori och didaktik,
- vetenskapsteori och forskningsmetodik,
- utveckling, lärande och specialpedagogik,
- sociala relationer, konflikthantering och ledarskap,
- bedömning och betygsättning, och
- utvärdering och utvecklingsarbete.

BEHÖRIGHETSVILLKOR FÖR TILLTRÄDE TILL UTBILDNINGSPROGRAMMET

Arrangering och komposition

Grundläggande behörighet samt Engelska B och Samhällskunskap A (områdesbehörighet 6c).
Dessutom krävs godkänt färdighetsprov. (Högskoleverkets beslut 2011-06-21, dnr CF 50-56/2011).

eller

Grundläggande behörighet samt Samhällskunskap 1b / 1a1+1a2 (områdesbehörighet A6c).
Dessutom krävs godkänt färdighetsprov. (Högskoleverkets beslut 2011-06-21, dnr CF 50-56/2011).

Estetisk kommunikation

Grundläggande behörighet samt Engelska B och Samhällskunskap A (områdesbehörighet 6c).
Dessutom krävs godkänt färdighetsprov. (Högskoleverkets beslut 2011-06-21, dnr CF 50-56/2011).

eller

Grundläggande behörighet samt Samhällskunskap 1b / 1a1+1a2 (områdesbehörighet A6c).
Dessutom krävs godkänt färdighetsprov. (Högskoleverkets beslut 2011-06-21, dnr CF 50-56/2011).

Instrument och ensemble

Grundläggande behörighet samt Engelska B och Samhällskunskap A (områdesbehörighet 6c).
Dessutom krävs godkänt färdighetsprov. (Högskoleverkets beslut 2011-06-21, dnr CF 50-56/2011).

eller

Grundläggande behörighet samt Samhällskunskap 1b / 1a1+1a2 (områdesbehörighet A6c).
Dessutom krävs godkänt färdighetsprov. (Högskoleverkets beslut 2011-06-21, dnr CF 50-56/2011).

Kör

Grundläggande behörighet samt Engelska B och Samhällskunskap A (områdesbehörighet 6c).
Dessutom krävs godkänt färdighetsprov. (Högskoleverkets beslut 2011-06-21, dnr CF 50-56/2011).

eller

Grundläggande behörighet samt Samhällskunskap 1b / 1a1+1a2 (områdesbehörighet A6c).
Dessutom krävs godkänt färdighetsprov. (Högskoleverkets beslut 2011-06-21, dnr CF 50-56/2011).

Musikproduktion och media

Grundläggande behörighet samt Engelska B och Samhällskunskap A (områdesbehörighet 6c).
Dessutom krävs godkänt färdighetsprov. (Högskoleverkets beslut 2011-06-21, dnr CF 50-56/2011).

eller

Grundläggande behörighet samt Samhällskunskap 1b / 1a1+1a2 (områdesbehörighet A6c).
Dessutom krävs godkänt färdighetsprov. (Högskoleverkets beslut 2011-06-21, dnr CF 50-56/2011).

Rytmik

Grundläggande behörighet samt Engelska B och Samhällskunskap A (områdesbehörighet 6c).
Dessutom krävs godkänt färdighetsprov. (Högskoleverkets beslut 2011-06-21, dnr CF 50-56/2011).

eller

Grundläggande behörighet samt Samhällskunskap 1b / 1a1+1a2 (områdesbehörighet A6c).
Dessutom krävs godkänt färdighetsprov. (Högskoleverkets beslut 2011-06-21, dnr CF 50-56/2011).

För tillträde till kurser inom programmet kan andra behörighetsvillkor ställas än ovanstående. Dessa villkor föreskrivs genom aktuell kursplan.

URVAL OCH PLATSGARANTI

Arrangering och komposition

Betyg (66 procent av platserna) och resultat från högskoleprovet (34 procent av platserna).

Estetisk kommunikation

Betyg (66 procent av platserna) och resultat från högskoleprovet (34 procent av platserna).

Instrument och ensemble

Betyg (66 procent av platserna) och resultat från högskoleprovet (34 procent av platserna).

Kör

Betyg (66 procent av platserna) och resultat från högskoleprovet (34 procent av platserna).

Musikproduktion och media

Betyg (66 procent av platserna) och resultat från högskoleprovet (34 procent av platserna).

Rytmik

Betyg (66 procent av platserna) och resultat från högskoleprovet (34 procent av platserna).

Den som antagits till programmet har platsgaranti till kurser inom programmet i den utsträckning och i den omfattning som framgår av utbildningsplanen. Platsgarantin omfattar högst 30 högskolepoäng per termin och gäller under förutsättning att den studerande uppfyller kraven för den särskilda behörigheten.

ÖVRIGA FÖRESKRIFTER

Örebro universitet har tecknat avtal om samverkan kring verksamhetsförlagd utbildning (VFU) med skolhuvudmännen i regionen. Avtalen innebär att VFU ska göras inom den verksamhet dessa bedriver. Den studerande ska söka VFU-placering i skolområde/arbetslag genom Lärarutbildningsverktyget LUV. VFU-placering ska ske så att jäv ej kan uppstå i samband med genomförandet samt bedömningen av VFU.

Inom programmet kan vissa kostnader för studenten tillkomma. Exempel på detta är resor i samband med VFU och i vissa kurser även utrustning samt tillfälligt högre levnadsomkostnader vid förläggning av vissa moment på annan studieort.

För de i programmet ingående kurserna anges de föreskrifter som gäller för respektive kurs i kursplanen. Information om regler för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (till exempel antagning, examination, tillgodoräknande och examina samt delegationer) nås via Örebro universitets webbsida, https://www.oru.se.

ÖVERGÅNGSBESTÄMMELSER

Information

Den som antagits till och registrerats på programmet har rätt att genomföra utbildningen enligt den utbildningsplan som gällde vid antagningstillfället och i enlighet med den studietakt som gällde vid antagningstillfället.
Den som har beviljats att fortsätta studierna efter ett studieuppehåll har rätt att fortsätta utbildningen i enlighet med den utbildningsplan som gällde vid antagningstillfället.
Rätten att examineras på kurser som reviderats eller avvecklats regleras i respektive kursplan eller i särskilt beslut.