UTBILDNINGSPLAN

Analysvetenskapligt program i kemi med inriktning mot forensik, 180 högskolepoäng

Analytical Science Programme in Chemistry with a Focus on Forensics, 180 Credits

Programkod:
NAK1K
Utbildningsnivå:
Grundnivå
Inrättat:
2001-06-07 (dnr CF 306/2001)
Fastställd:
2014-12-12 (dnr ORU 4.1-4239/2014)
Ikraftträdande:
Höstterminen 2015
Beslutad av:
Fakultetsnämnden för ekonomi-, natur- och teknikvetenskap
Institution:
Institutionen för naturvetenskap och teknik

UTBILDNINGENS MÅL

Mål för utbildning på grundnivå

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

(1 kap. 8 § högskolelagen)

Mål för utbildningsprogrammet

KANDIDATEXAMEN

Kunskap och förståelse
För kandidatexamen ska studenten
- visa kunskap och förståelse inom huvudområdet för utbildningen, inbegripet kunskap om områdets vetenskapliga grund, kunskap om tillämpliga metoder inom området, fördjupning inom någon del av området samt orientering om aktuella forskningsfrågor.

Färdighet och förmåga
För kandidatexamen ska studenten
- visa förmåga att söka, samla, värdera och kritiskt tolka relevant information i en problemställning samt att kritiskt diskutera företeelser, frågeställningar och situationer,
- visa förmåga att självständigt identifiera, formulera och lösa problem samt att genomföra uppgifter inom givna tidsramar,
- visa förmåga att muntligt och skriftligt redogöra för och diskutera information, problem och lösningar i dialog med olika grupper, och
- visa sådan färdighet som fordras för att självständigt arbeta inom det område som utbildningen avser.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
För kandidatexamen ska studenten
- visa förmåga att inom huvudområdet för utbildningen göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter,
- visa insikt om kunskapens roll i samhället och om människors ansvar för hur den används, och
- visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att utveckla sin kompetens.

(bilaga 2, högskoleförordningen)

Lokala mål för utbildningsprogrammet

Efter avslutad utbildning ska studenten
- visa kunskap om kemiska och biologiska analystekniska metoder inklusive forensiska metoder,
- visa kunskap om och visa färdigheter i provtagning och analys av kriminaltekniskt samt annat experimentellt material,
- visa förmåga att tillämpa för området grundläggande laborativa experimentella metoder samt hantera avancerad analytisk apparatur,
- visa grundläggande kunskap om nationella och internationella lagar och förordningar, och
- visa kunskap om grundläggande kemiska och biologiska processer.

DE KURSER SOM UTBILDNINGSPROGRAMMET OMFATTAR

Grundläggande kemi, 30 högskolepoäng (kemi, G1N)
Oorganisk kemi, 7,5 högskolepoäng (kemi, G1F)
Analytisk kemi, 7,5 högskolepoäng (kemi, G1F)
Analysvetenskap och forensik, 15 högskolepoäng (kemi, G1F)
Grundläggande biologi, Cellbiologi, 15 högskolepoäng (biologi, G1N)
Grundläggande biologi, Fysiologi, 15 högskolepoäng (biologi, G1N)
Från brott till påföljd, om det svenska rättssystemet, 7,5 högskolepoäng (kriminologi, G1N)
Allmän förvaltningsrätt med miljörätt, 7,5 högskolepoäng (rättsvetenskap, G1N)
Valfri(a) kurs(er) inom kemi med beteckningen G2F omfattande totalt 15 högskolepoäng
Valfri(a) kurs(er) inom ramen för universitetets utbud omfattande totalt 45 högskolepoäng
Självständigt arbete för kandidatexamen i kemi, 15 högskolepoäng (kemi, G2E)

DEN HUVUDSAKLIGA UPPLÄGGNINGEN AV UTBILDNINGSPROGRAMMET

Analysvetenskap och undersökande tekniker studeras inom huvudområdena kemi och biologi. Inom ramen för utbildningen rekommenderas studenten att läsa de kurser som framgår under rubriken ovan, vilket innebär 90 högskolepoäng (hp), inom kemi som är utbildningens huvudområde. Dessutom läser studenten minst 30 högskolepoäng inom huvudområdet biologi. Programmet inleds med den obligatoriska kursen Grundläggande kemi.

EXAMEN

Naturvetenskaplig kandidatexamen

En naturvetenskaplig kandidatexamen uppnås efter att studenten fullgjort kursfordringar om 180 högskolepoäng, varav
- minst 90 högskolepoäng med successiv fördjupning inom ett naturvetenskapligt huvudområde (kurser med beteckningen G1N, G1F/G1E och G2F/G2E) inklusive ett självständigt arbete (examensarbete) om minst 15 högskolepoäng med beteckningen G2E,
- minst 30 högskolepoäng inom annat naturvetenskapligt huvudområde/andra naturvetenskapliga huvudområden.

BEHÖRIGHETSVILLKOR FÖR TILLTRÄDE TILL UTBILDNINGSPROGRAMMET

Grundläggande behörighet samt Biologi B, Fysik A, Kemi B och Matematik D (områdesbehörighet 14).

eller

Grundläggande behörighet samt Biologi 2, Fysik 1a / 1b1+1b2, Kemi 2 och Matematik 4 (områdesbehörighet A11).

För tillträde till kurser inom programmet kan andra behörighetsvillkor ställas än ovanstående. Dessa villkor föreskrivs genom aktuell kursplan.

URVAL OCH PLATSGARANTI

Betyg (66 procent av platserna) och resultat från högskoleprovet (34 procent av platserna).

Den som antagits till programmet har platsgaranti till kurser inom programmet i den utsträckning och i den omfattning som framgår av utbildningsplanen. Platsgarantin omfattar högst 30 högskolepoäng per termin och gäller under förutsättning att den studerande uppfyller kraven för den särskilda behörigheten.

ÖVRIGA FÖRESKRIFTER

Delar av undervisningen kan ske på engelska.

För de i programmet ingående kurserna anges de föreskrifter som gäller för respektive kurs i kursplanen. Information om regler för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (till exempel antagning, examination, tillgodoräknande och examina samt delegationer) nås via Örebro universitets webbsida, https://www.oru.se.

ÖVERGÅNGSBESTÄMMELSER

Information

Den som antagits till och registrerats på programmet har rätt att genomföra utbildningen enligt den utbildningsplan som gällde vid antagningstillfället och i enlighet med den studietakt som gällde vid antagningstillfället.
Den som har beviljats att fortsätta studierna efter ett studieuppehåll har rätt att fortsätta utbildningen i enlighet med den utbildningsplan som gällde vid antagningstillfället.
Rätten att examineras på kurser som reviderats eller avvecklats regleras i respektive kursplan eller i särskilt beslut.