UTBILDNINGSPLAN

Matematikerprogrammet, 180 högskolepoäng

Mathematics Programme, 180 Credits

Programkod:
NMP1K
Utbildningsnivå:
Grundnivå
Inrättat:
2001-06-07 (dnr CF 303/2001)
Fastställd:
2014-12-12 (dnr ORU 4.1-4246/2014)
Ikraftträdande:
Höstterminen 2015
Beslutad av:
Fakultetsnämnden för ekonomi-, natur- och teknikvetenskap
Institution:
Institutionen för naturvetenskap och teknik

UTBILDNINGENS MÅL

Mål för utbildning på grundnivå

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

(1 kap. 8 § högskolelagen)

Mål för utbildningsprogrammet

KANDIDATEXAMEN

Kunskap och förståelse
För kandidatexamen ska studenten
- visa kunskap och förståelse inom huvudområdet för utbildningen, inbegripet kunskap om områdets vetenskapliga grund, kunskap om tillämpliga metoder inom området, fördjupning inom någon del av området samt orientering om aktuella forskningsfrågor.

Färdighet och förmåga
För kandidatexamen ska studenten
- visa förmåga att söka, samla, värdera och kritiskt tolka relevant information i en problemställning samt att kritiskt diskutera företeelser, frågeställningar och situationer,
- visa förmåga att självständigt identifiera, formulera och lösa problem samt att genomföra uppgifter inom givna tidsramar,
- visa förmåga att muntligt och skriftligt redogöra för och diskutera information, problem och lösningar i dialog med olika grupper, och
- visa sådan färdighet som fordras för att självständigt arbeta inom det område som utbildningen avser.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
För kandidatexamen ska studenten
- visa förmåga att inom huvudområdet för utbildningen göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter,
- visa insikt om kunskapens roll i samhället och om människors ansvar för hur den används, och
- visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att utveckla sin kompetens.

(bilaga 2, högskoleförordningen)

Lokala mål för utbildningsprogrammet

Efter avslutad utbildning ska studenten
- visa förmåga att lösa matematiska och tillämpat matematiska problem med analytiska och numeriska metoder från linjär algebra, reell och komplex analys, algebra, optimering, kombinatorik och matematisk statistik,
- visa förmåga att redogöra för definitioner av, och exemplifiera, grundläggande begrepp inom linjär algebra, reell och komplex analys, algebra, optimering, kombinatorik och matematisk statistik,
- visa förmåga att redogöra för och bevisa grundläggande resultat inom algebra och matematisk analys,
- visa fördjupad problemlösningsförmåga inom beräkningsmatematik eller matematisk statistik,
- visa förmåga att arbeta med beräkningsmatematiska eller statistiska arbetsuppgifter, och
- visa förmåga att muntligt och skriftligt, på ett logiskt sammanhängande och matematiskt korrekt sätt, redogöra för lösningen av matematiska problem.

DE KURSER SOM UTBILDNINGSPROGRAMMET OMFATTAR

Elementär algebra, 7,5 högskolepoäng (matematik, G1N)
Envariabelanalys I, 7,5 högskolepoäng (matematik, G1N)
Linjär algebra, 7,5 högskolepoäng (matematik, G1F)
Envariabelanalys II, 7,5 högskolepoäng (matematik, G1F)
Kombinatorik, 6 högskolepoäng (matematik, G1F)
Flervariabelanalys, 9 högskolepoäng (matematik, G1F)
Beräkningsmatematik, 9 högskolepoäng (matematik, G1F)
Matematisk modellering och problemlösning, 6 högskolepoäng (matematik, G1F)
Algebraiska strukturer, 7,5 högskolepoäng (matematik, G1F)
Analysens grunder, 7,5 högskolepoäng (matematik, G1F)
Komplex analys, 7,5 högskolepoäng (matematik, G1F)
Programmering grundkurs, 7,5 högskolepoäng, (datateknik, G1N)
Optimering, 7,5 högskolepoäng (matematik, G2F)
Linjär analys, 7,5 högskolepoäng (matematik, G2F)
Differentialekvationer, 7,5 högskolepoäng (matematik, G2F)
Statistisk teori, fortsättningskurs, 15 högskolepoäng (statistik, G1F)

Regressionsanalys, grundkurs, 7,5 högskolepoäng (statistik, G1F)
Tidsserieanalys och prognosmetodik, fortsättningskurs, 7,5 högskolepoäng (statistik, G1F)
Ekonometri, fortsättningskurs, 7,5 högskolepoäng (statistik, G1F)
Urvalsmetodik, kandidatkurs, 7,5 högskolepoäng (statistik, G1F)
Biostatistik, kandidatkurs, 7,5 högskolepoäng (statistik, G1F)
Fallstudier inom matematisk statistik, 7,5 högskolepoäng (matematik, G2F)

Numeriska metoder för differentialekvationer, 7,5 högskolepoäng (matematik, G2F)
Numerisk linjär algebra, 7,5 högskolepoäng (matematik, G2F)
Beräkningsmatematik II, 7,5 högskolepoäng (matematik, G2F)
Tillämpad matematik, 7,5 högskolepoäng (matematik, G2F)
Fallstudier inom beräkningsmatematik, 7,5 högskolepoäng (matematik, G2F)

Självständigt arbete för kandidatexamen i matematik, 15 högskolepoäng (matematik, G2E)

DEN HUVUDSAKLIGA UPPLÄGGNINGEN AV UTBILDNINGSPROGRAMMET

Programmet inleds med de obligatoriska kurserna Elementär algebra, Envariabelanalys 1, Linjär algebra, Envariabelanalys II, Kombinatorik, Flervariabelanalys, Beräkningsmatematik I och Matematisk modellering och problemlösning.

Under den resterande delen av utbildningen rekommenderas studenten att läsa kurserna Analysens grunder, Algebraiska strukturer, Programmering grundkurs, Komplex analys, Optimering, Differentialekvationer, Linjär analys och Statistisk teori, fortsättningskurs.

Utöver dessa kurser rekommenderas studenten att välja antingen en inriktning mot beräkningsmatematik eller en inriktning mot statistik. Rekommenderade kurser inom inriktningen mot beräkningsmatematik är Numeriska metoder för differentialekvationer, Numerisk linjär algebra, Beräkningsmatematik II, Tillämpad matematik och Fallstudier inom beräkningsmatematik. Rekommenderade kurser inom inriktningen mot statistik är Regressionsanalys, grundkurs, Tidsserieanalys och prognosmetodik, fortsättningskurs, Ekonometri, fortsättningskurs, Fallstudier inom matematisk statistik, samt Urvalsmetodik, kandidatkurs eller Biostatistik, kandidatkurs.

Programmet avslutas med att studenten läser kursen Självständigt arbete för kandidatexamen i matematik.

EXAMEN

Kandidatexamen

En kandidatexamen uppnås efter att studenten fullgjort kursfordringar om 180 högskolepoäng, varav minst 90 högskolepoäng med successiv fördjupning inom ett huvudområde (kurser med beteckningen G1N, G1F/G1E och G2F/G2E) inklusive ett självständigt arbete (examensarbete) om minst 15 högskolepoäng med beteckningen G2E.

BEHÖRIGHETSVILLKOR FÖR TILLTRÄDE TILL UTBILDNINGSPROGRAMMET

Grundläggande behörighet samt Fysik B, Kemi A och Matematik D (områdesbehörighet 8).
Undantag medges från kravet på Fysik B och Kemi A (rektors beslut 2009-10-15, dnr CF 52-622/2009).

eller

Grundläggande behörighet samt Fysik 2, Kemi 1 och Matematik 3c (områdesbehörighet A8).
Undantag medges från kravet på Fysik 2 och Kemi 1 (rektors beslut 2009-10-15, dnr CF 52-622/2009).

För tillträde till kurser inom programmet kan andra behörighetsvillkor ställas än ovanstående. Dessa villkor föreskrivs genom aktuell kursplan.

URVAL OCH PLATSGARANTI

Betyg (66 procent av platserna) och resultat från högskoleprovet (34 procent av platserna).

Den som antagits till programmet har platsgaranti till kurser inom programmet i den utsträckning och i den omfattning som framgår av utbildningsplanen. Platsgarantin omfattar högst 30 högskolepoäng per termin och gäller under förutsättning att den studerande uppfyller kraven för den särskilda behörigheten.

ÖVRIGA FÖRESKRIFTER

För de i programmet ingående kurserna anges de föreskrifter som gäller för respektive kurs i kursplanen. Information om regler för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (till exempel antagning, examination, tillgodoräknande och examina samt delegationer) nås via Örebro universitets webbsida, https://www.oru.se.

ÖVERGÅNGSBESTÄMMELSER

Information

Den som antagits till och registrerats på programmet har rätt att genomföra utbildningen enligt den utbildningsplan som gällde vid antagningstillfället och i enlighet med den studietakt som gällde vid antagningstillfället.
Den som har beviljats att fortsätta studierna efter ett studieuppehåll har rätt att fortsätta utbildningen i enlighet med den utbildningsplan som gällde vid antagningstillfället.
Rätten att examineras på kurser som reviderats eller avvecklats regleras i respektive kursplan eller i särskilt beslut.