UTBILDNINGSPLAN

Masterprogram i informatik - systemvetenskap, 120 högskolepoäng

Master's Programme in Information Systems, 120 Credits

Programkod:
SIS2M
Utbildningsnivå:
Avancerad nivå
Inrättat:
2005-10-04 (dnr CF 52-532/2005)
Fastställd:
2014-11-05 (dnr ORU 4.1-3570/2014 )
Ikraftträdande:
Höstterminen 2015
Beslutad av:
Fakultetsnämnden för ekonomi-, natur- och teknikvetenskap
Institution:
Handelshögskolan vid Örebro universitet

UTBILDNINGENS MÅL

Mål för utbildning på avancerad nivå

Utbildning på avancerad nivå ska innebära fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och ska, utöver vad som gäller för utbildning på grundnivå,
- ytterligare utveckla studenternas förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper,
- utveckla studenternas förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, och
- utveckla studenternas förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete.

(1 kap. 9 § högskolelagen)

Mål för utbildningsprogrammet

MAGISTEREXAMEN

Kunskap och förståelse
För magisterexamen ska studenten
- visa kunskap och förståelse inom huvudområdet för utbildningen, inbegripet såväl överblick över området som fördjupade kunskaper inom vissa delar av området samt insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete, och
- visa fördjupad metodkunskap inom huvudområdet för utbildningen.

Färdighet och förmåga
För magisterexamen ska studenten
- visa förmåga att integrera kunskap och att analysera, bedöma och hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer även med begränsad information,
- visa förmåga att självständigt identifiera och formulera frågeställningar samt att planera och med adekvata metoder genomföra kvalificerade uppgifter inom givna tidsramar,
- visa förmåga att muntligt och skriftligt klart redogöra för och diskutera sina slutsatser och den kunskap och de argument som ligger till grund för dessa i dialog med olika grupper, och
- visa sådan färdighet som fordras för att delta i forsknings- och utvecklingsarbete eller för att arbeta i annan kvalificerad verksamhet.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
För magisterexamen ska studenten
- visa förmåga att inom huvudområdet för utbildningen göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter samt visa medvetenhet om etiska aspekter på forsknings- och utvecklingsarbete,
- visa insikt om vetenskapens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och människors ansvar för hur den används, och
- visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att ta ansvar för sin kunskapsutveckling.

(bilaga 2, högskoleförordningen)

MASTEREXAMEN

Kunskap och förståelse
För masterexamen ska studenten
- visa kunskap och förståelse inom huvudområdet för utbildningen, inbegripet såväl brett kunnande inom området som väsentligt fördjupade kunskaper inom vissa delar av området samt fördjupad insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete, och
- visa fördjupad metodkunskap inom huvudområdet för utbildningen.

Färdighet och förmåga
För masterexamen ska studenten
- visa förmåga att kritiskt och systematiskt integrera kunskap och att analysera, bedöma och hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer även med begränsad information,
- visa förmåga att kritiskt, självständigt och kreativt identifiera och formulera frågeställningar, att planera och med adekvata metoder genomföra kvalificerade uppgifter inom givna tidsramar och därigenom bidra till kunskapsutvecklingen samt att utvärdera detta arbete,
- visa förmåga att i såväl nationella som internationella sammanhang muntligt och skriftligt klart redogöra för och diskutera sina slutsatser och den kunskap och de argument som ligger till grund för dessa i dialog med olika grupper, och
- visa sådan färdighet som fordras för att delta i forsknings- och utvecklingsarbete eller för att självständigt arbeta i annan kvalificerad verksamhet.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
För masterexamen ska studenten
- visa förmåga att inom huvudområdet för utbildningen göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter samt visa medvetenhet om etiska aspekter på forsknings- och utvecklingsarbete,
- visa insikt om vetenskapens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och människors ansvar för hur den används, och
- visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att ta ansvar för sin kunskapsutveckling.

(bilaga 2, högskoleförordningen)

Lokala mål för utbildningsprogrammet

Efter avslutad utbildning ska studenten:
- visa kunskaper om teorier och praktiker inom området informatik,
- visa förmåga att initiera, analysera och delta i de förändringsarbeten som sker med hjälp av informationsteknik (IT) i organisationer och samhälle,
- visa förmåga att förstå vilka roller teknik kan spela i dessa förändringar
- visa kunskap och förståelse om hur information skapas och används i organisatoriska processer, och hur dessa processer kan styras och förbättras,
- visa färdigheter i att använda vetenskaplig kunskap relaterad till IT och förändring för att lösa strategiska och operativa problem i verksamheter,
- visa kunskap om avancerad problemlösning med IT som medel samt förmåga att hantera förändringar i situationer där många aktörer med många motstridiga intressen är inblandade; till exempel myndigheter och företag, lagstiftning och etiska normer, samt sociala och tekniska aspekter,
- visa förmåga att kunna delta i forsknings- och utvecklingsarbete och därigenom bidra till kunskapsutveckling inom området, samt
- visa förmåga att identifiera, kritiskt värdera och analysera relevanta frågor rörande användning och utveckling av IT.

Specialisering IT-projektledning
Efter avslutad utbildning ska studenten:
- visa kunskaper om teorier och praktiker inom området IT-projektledning,
- visa förmåga att initiera, analysera och delta i de förändringsarbeten som handlar om IT-projektledning,
- visa färdigheter i att använda vetenskaplig kunskap relaterad till IT-projektledning för att lösa strategiska och operativa problem i verksamheter,
- visa kunskap om avancerad problemlösning med IT-projektledning som medel samt förmåga att hantera förändring i situationer där många aktörer med många motstridiga intressen är inblandade; till exempel myndigheter och företag, lagstiftning och etiska normer, samt sociala och tekniska aspekter,
- visa förmåga att bedöma hur man lämpligen organiserar IT-projekt för att lösa problem i verksamheter, samt
- visa förmåga att kunna delta i forsknings- och utvecklingsarbete inom IT-projekt och därigenom bidra till kunskapsutveckling inom området.

Specialisering IT i offentlig sektor
Efter avslutad utbildning ska studenten:
- visa kunskaper om teorier och praktiker inom området IT i offentlig sektor,
- visa förmåga att initiera, analysera och delta i de förändringsarbeten som sker med hjälp av IT inom offentlig sektor,
- visa kunskap och förståelse för den europeiska och globala utveckling som ligger bakom IT i offentlig sektor; det vill säga legala, sociala, tekniska och organisatoriska förändringar kopplade till användning av IT i offentlig förvaltning,
- visa färdigheter i att använda vetenskaplig kunskap relaterad till IT i offentlig sektor för att lösa strategiska och operativa problem i myndigheters verksamheter,
- visa kunskap om avancerad problemlösning inom IT i offentlig sektor samt förmåga att hantera förändring i situationer där många aktörer med många motstridiga intressen är inblandade; till exempel myndigheter och företag, lagstiftning och etiska normer, samt sociala och tekniska aspekter,
- visa förmåga att bedöma hur man bäst kan använda IT för att lösa problem i den offentliga sektorns verksamhet,
- visa förmåga att kunna delta i forsknings- och utvecklingsarbete inom IT i offentlig sektor och därigenom bidra till kunskapsutveckling inom området.

DE KURSER SOM UTBILDNINGSPROGRAMMET OMFATTAR

Informatik, avancerad nivå, Projektarbete och projektledning, 7,5 högskolepoäng (A1N)
Informatik, avancerad nivå, Kravställande och kravhantering, 7,5 högskolepoäng (A1N)
Informatik, avancerad nivå, Utvärdering och investeringsbedömning, 7,5 högskolepoäng (A1N)
Informatik, avancerad nivå, Professionell rapportering och kommunikation, 7,5 högskolepoäng (A1N)
Informatik, avancerad nivå, Kvalitativa forskningsmetoder och vetenskapsteori, 7,5 högskolepoäng (A1N)
Informatik, avancerad nivå, Kvantitativa forskningsmetoder, 7,5 högskolepoäng (A1N)
Informatik, avancerad nivå, Projektarbete, 15 högskolepoäng (A1E)
Informatik, avancerad nivå, IT i offentlig sektor, 7,5 högskolepoäng (A1N)
Statskunskap, avancerad nivå, Politics and Administration in a Changing World, 7,5 högskolepoäng (A1N)
Informatik, avancerad nivå, Informationsinfrastrukturer och e-tjänster, 7,5 högskolepoäng (A1N)
Informatik, avancerad nivå, Verksamhetsmodellering & verksamhetsarkitektur, 7,5 högskolepoäng (A1N)
Informatik, avancerad nivå, Temakurs, 7,5 högskolepoäng (A1N)
Informatik, avancerad nivå, Aktuell forskning, 7,5 högskolepoäng (A1N)
Informatik, avancerad nivå, Uppsats, 15 högskolepoäng (A2E)

DEN HUVUDSAKLIGA UPPLÄGGNINGEN AV UTBILDNINGSPROGRAMMET

Utbildningsprogrammet omfattar 120 högskolepoäng (hp) uppdelade på två år. Programmet ger utrymme för fördjupning inom specialområdena IT-projektledning samt IT inom offentlig sektor inom huvudområdet Informatik. Studenterna rekommenderas att fördjupa specialiseringsområdena inom ramen för programmets fördjupningsuppgifter och självständiga arbeten. Programmet innefattar såväl teoretiska som praktiska element.

För studenter antagna till studiegång IT-projektledning och IT i offentlig sektor startar programmet med kurserna Projektarbete och projektledning, 7,5 hp, Kravställande och kravhantering, 7,5 hp, Utvärdering och investeringsbedömning, 7,5 hp, samt Professionell rapportering och kommunikation, 7,5 hp.

För studenter antagna till studiegång IT i offentlig sektor och IT-projektledning startar programmet med kurserna IT i offentlig sektor, 7,5 hp, Politics and Administration in a Changing World, 7,5 hp, Informationsinfrastrukturer och e-tjänster, 7,5 hp, samt Verksamhetsmodellering & verksamhetsarkitektur, 7,5 hp.

Vidare syftar det första året till att ge kunskap om och färdigheter i forsknings- och utvecklingsarbete, att studenten ska kunna identifiera och tillgodose sitt kunskapsbehov samt kunna kommunicera sin kunskap.

Det andra året syftar till ökad grad av reflektionsförmåga kring forsknings- och utvecklingsverksamhet inom IT-området. Det andra året är viktigt inte bara för dem som väljer att gå vidare till utbildning på forskarnivå, utan också för dem som på olika sätt vill arbeta med att utveckla eller värdera IT-användning.

Programmet ger möjlighet till en etappavgång efter det första året och utbildningen leder då till en magisterexamen. Programmet avslutas då med kursen Informatik, avancerad nivå, Projektarbete, 15 högskolepoäng.

EXAMEN

Magisterexamen

En magisterexamen uppnås efter att studenten fullgjort kursfordringar om 60 högskolepoäng, varav minst 45 högskolepoäng på avancerad nivå, varav minst 30 högskolepoäng med fördjupning inom ett huvudområde (kurser med beteckningen A1N/A1F/A1E) inklusive ett självständigt arbete (examensarbete) om minst 15 högskolepoäng med beteckningen A1E.

Därtill ställs krav på avlagd kandidatexamen, konstnärlig kandidatexamen, yrkesexamen om minst 180 högskolepoäng eller motsvarande utländsk examen.

Masterexamen

En masterexamen uppnås efter att studenten fullgjort kursfordringar om 120 högskolepoäng, varav minst 90 högskolepoäng på avancerad nivå, varav minst 60 högskolepoäng med fördjupning inom ett huvudområde (kurser med beteckningen A1N/A1F/A1E och A2E) inklusive ett självständigt arbete (examensarbete) om minst 30 högskolepoäng med beteckningen A2E.

Därtill ställs krav på avlagd kandidatexamen, konstnärlig kandidatexamen, yrkesexamen om minst 180 högskolepoäng eller motsvarande utländsk examen.

BEHÖRIGHETSVILLKOR FÖR TILLTRÄDE TILL UTBILDNINGSPROGRAMMET

Studiegång IT i offentlig sektor och IT-projektledning

Examen på grundnivå om minst 180 högskolepoäng, varav minst 90 högskolepoäng med successiv fördjupning inom något huvudområde och minst 60 högskolepoäng inom informatik eller datateknik. Dessutom krävs kunskaper motsvarande Engelska kurs B eller kurs 6 från gymnasieskolan.

Studiegång IT-projektledning och IT i offentlig sektor

Examen på grundnivå om minst 180 högskolepoäng, varav minst 90 högskolepoäng med successiv fördjupning inom något huvudområde och minst 60 högskolepoäng inom informatik eller datateknik. Dessutom krävs kunskaper motsvarande Engelska kurs B eller kurs 6 från gymnasieskolan.

För tillträde till kurser inom programmet kan andra behörighetsvillkor ställas än ovanstående. Dessa villkor föreskrivs genom aktuell kursplan.

URVAL OCH PLATSGARANTI

Studiegång IT i offentlig sektor och IT-projektledning

Antal högskolepoäng inom IT-området senast sista anmälningsdag.

Studiegång IT-projektledning och IT i offentlig sektor

Antal högskolepoäng inom IT-området senast sista anmälningsdag.

Den som antagits till programmet har platsgaranti till kurser inom programmet i den utsträckning och i den omfattning som framgår av utbildningsplanen. Platsgarantin omfattar högst 30 högskolepoäng per termin och gäller under förutsättning att den studerande uppfyller kraven för den särskilda behörigheten.

ÖVRIGA FÖRESKRIFTER

Då undervisningen kan komma att ske på engelska, krävs det att studenterna obehindrat kan uttrycka sig på engelska i tal och skrift.

Undervisningen har inslag av distansundervisning.

För de i programmet ingående kurserna anges de föreskrifter som gäller för respektive kurs i kursplanen. Information om regler för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (till exempel antagning, examination, tillgodoräknande och examina samt delegationer) nås via Örebro universitets webbsida, https://www.oru.se.

ÖVERGÅNGSBESTÄMMELSER

Information

Den som antagits till och registrerats på programmet har rätt att genomföra utbildningen enligt den utbildningsplan som gällde vid antagningstillfället och i enlighet med den studietakt som gällde vid antagningstillfället.
Den som har beviljats att fortsätta studierna efter ett studieuppehåll har rätt att fortsätta utbildningen i enlighet med den utbildningsplan som gällde vid antagningstillfället.
Rätten att examineras på kurser som reviderats eller avvecklats regleras i respektive kursplan eller i särskilt beslut.