UTBILDNINGSPLAN

Personalvetarprogrammet, 180 högskolepoäng

Personnel Work Programme, 180 Credits

Programkod:
SPE1K
Utbildningsnivå:
Grundnivå
Inrättat:
1993-12-14
Fastställd:
2015-03-06 (dnr ORU 4.1-01317/2015)
Ikraftträdande:
Höstterminen 2015
Beslutad av:
Fakultetsnämnden för humaniora och socialvetenskap
Institution:
Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

UTBILDNINGENS MÅL

Mål för utbildning på grundnivå

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

(1 kap. 8 § högskolelagen)

Mål för utbildningsprogrammet

KANDIDATEXAMEN

Kunskap och förståelse
För kandidatexamen ska studenten
- visa kunskap och förståelse inom huvudområdet för utbildningen, inbegripet kunskap om områdets vetenskapliga grund, kunskap om tillämpliga metoder inom området, fördjupning inom någon del av området samt orientering om aktuella forskningsfrågor.

Färdighet och förmåga
För kandidatexamen ska studenten
- visa förmåga att söka, samla, värdera och kritiskt tolka relevant information i en problemställning samt att kritiskt diskutera företeelser, frågeställningar och situationer,
- visa förmåga att självständigt identifiera, formulera och lösa problem samt att genomföra uppgifter inom givna tidsramar,
- visa förmåga att muntligt och skriftligt redogöra för och diskutera information, problem och lösningar i dialog med olika grupper, och
- visa sådan färdighet som fordras för att självständigt arbeta inom det område som utbildningen avser.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
För kandidatexamen ska studenten
- visa förmåga att inom huvudområdet för utbildningen göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter,
- visa insikt om kunskapens roll i samhället och om människors ansvar för hur den används, och
- visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att utveckla sin kompetens.

(bilaga 2, högskoleförordningen)

Lokala mål för utbildningsprogrammet

Efter avslutad utbildning ska studenten:
- visa både djup och bred samhällsvetenskaplig kompetens inom området personal- och arbetslivsfrågor,
- visa goda kunskaper i samhällsvetenskaplig organisationsteori och ledarskapsteori,
- visa goda kunskaper om arbetsmiljö och hur sättet att organisera arbetet påverkar människor och deras hälsa,
- visa goda insikter i arbetsrättslig lagstiftning och dess tillämpning i organisationer, och
- visa kunskap om betydelsen av frågor om genus och mångfald, särskilt etnisk mångfald, i arbetslivet.

DE KURSER SOM UTBILDNINGSPROGRAMMET OMFATTAR

Samhällsvetenskaplig grundkurs I, 30 högskolepoäng (sociologi, G1N)
Samhällsvetenskaplig grundkurs II, 30 högskolepoäng (sociologi, G1F)
Sociologi, fortsättningskurs, inriktning organisation och arbetsliv, 30 högskolepoäng (G1F)
Arbetsrätt med arbetsmiljörätt, 30 högskolepoäng (rättsvetenskap, G1N)
Sociologi, kandidatkurs, inriktning organisation och arbetsliv, 30 högskolepoäng (G2E)
Personalarbetets teori, 15 högskolepoäng (sociologi, GXX)
Personalarbetets praktik, 15 högskolepoäng (sociologi, GXX)

DEN HUVUDSAKLIGA UPPLÄGGNINGEN AV UTBILDNINGSPROGRAMMET

Programmet inleds med de flervetenskapliga kurserna Samhällsvetenskaplig grundkurs I och II, på vardera 30 högskolepoäng (hp), där de centrala områdena är sociologi, pedagogik och psykologi, alla med inriktning mot organisations- och arbetslivsfrågor. Därpå följer kursen Sociologi, fortsättningskurs, inriktning organisation och arbetsliv, 30 hp. Termin fyra bör den studerande läsa kursen Arbetsrätt med arbetsmiljörätt, 30 hp som tillhör huvudområdet rättsvetenskap. Den femte terminen läses Sociologi, kandidatkurs, inriktning organisation och arbetsliv, 30 hp där även ett självständigt arbete om 15 hp ingår. Som avslutning på programmet rekommenderas studenten läsa kurserna Personalarbetets teori, 15 högskolepoäng, och Personalarbetets praktik, 15 högskolepoäng. I kursen Personalarbetets praktik ingår verksamhetsförlagda studier, som innebär att studenten självständigt under handledning genomför ett kvalificerat utredningsuppdrag på en utvald arbetsplats.

EXAMEN

Filosofie kandidatexamen

En filosofie kandidatexamen uppnås efter att studenten fullgjort kursfordringar om 180 högskolepoäng, varav
- minst 90 högskolepoäng med successiv fördjupning inom ett huvudområde inrättat för examen med förledet filosofie (kurser med beteckningen G1N, G1F/G1E och G2F/G2E) inklusive ett självständigt arbete (examensarbete) om minst 15 högskolepoäng med beteckningen G2E,
- minst 30 högskolepoäng inom annat huvudområde/andra huvudområden inrättat/de för examen med förledet filosofie.

BEHÖRIGHETSVILLKOR FÖR TILLTRÄDE TILL UTBILDNINGSPROGRAMMET

Grundläggande behörighet.

För tillträde till kurser inom programmet kan andra behörighetsvillkor ställas än ovanstående. Dessa villkor föreskrivs genom aktuell kursplan.

URVAL OCH PLATSGARANTI

Betyg (60 procent av platserna) och resultat från högskoleprovet (40 procent av platserna).

Den som antagits till programmet har platsgaranti till kurser inom programmet i den utsträckning och i den omfattning som framgår av utbildningsplanen. Platsgarantin omfattar högst 30 högskolepoäng per termin och gäller under förutsättning att den studerande uppfyller kraven för den särskilda behörigheten.

ÖVRIGA FÖRESKRIFTER

För de i programmet ingående kurserna anges de föreskrifter som gäller för respektive kurs i kursplanen. Information om regler för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (till exempel antagning, examination, tillgodoräknande och examina samt delegationer) nås via Örebro universitets webbsida, https://www.oru.se.

ÖVERGÅNGSBESTÄMMELSER

Information

Den som antagits till och registrerats på programmet har rätt att genomföra utbildningen enligt den utbildningsplan som gällde vid antagningstillfället och i enlighet med den studietakt som gällde vid antagningstillfället.
Den som har beviljats att fortsätta studierna efter ett studieuppehåll har rätt att fortsätta utbildningen i enlighet med den utbildningsplan som gällde vid antagningstillfället.
Rätten att examineras på kurser som reviderats eller avvecklats regleras i respektive kursplan eller i särskilt beslut.