UTBILDNINGSPLAN

Socionomprogrammet, 210 högskolepoäng

Social Work Programme, 210 Credits

Programkod:
SSO1Y
Utbildningsnivå:
Grundnivå och avancerad nivå
Inrättat:
1993-06-30
Fastställd:
2015-03-04 (dnr ORU 4.1-00928/2015)
Ikraftträdande:
Höstterminen 2015
Beslutad av:
Fakultetsnämnden för humaniora och socialvetenskap
Institution:
Institutionen för beteende- social- och rättsvetenskap

UTBILDNINGENS MÅL

Mål för utbildning på grundnivå och avancerad nivå

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

(1 kap. 8 § högskolelagen)

Utbildning på avancerad nivå ska innebära fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och ska, utöver vad som gäller för utbildning på grundnivå,
- ytterligare utveckla studenternas förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper,
- utveckla studenternas förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, och
- utveckla studenternas förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete.

(1 kap. 9 § högskolelagen)

Mål för utbildningsprogrammet

SOCIONOMEXAMEN

För socionomexamen ska studenten visa sådan kunskap och förmåga som krävs för självständigt socialt arbete på individ-, grupp- och samhällsnivå.

Kunskap och förståelse
För socionomexamen ska den studerande
- visa kunskap om områdets vetenskapliga grund samt kännedom om aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete,
- visa kunskap om och förståelse för samspelet mellan individers och gruppers sociala situation, levnadsvillkor, fysiska och psykiska hälsa samt funktionsförmåga i förhållande till samhälleliga och andra bakomliggande faktorer,
- visa kunskap om ledning av socialt arbete, och
- visa kunskap om och förståelse för barns behov och sådana samhälls- och familjeförhållanden som påverkar kvinnors och mäns livsbetingelser

Färdighet och förmåga
För socionomexamen ska studenten
- visa sådan färdighet och förmåga som krävs för att utveckla och genomföra socialt arbete på olika nivåer i samhället i samarbete med de människor som berörs,
- visa förmåga att tillämpa relevanta författningar i synnerhet inom det sociala området,
- visa förmåga att förstå, utreda och analysera sociala processer och problem, och
- visa förmåga att identifiera, strukturera, utreda och utvärdera insatser på individ-, grupp- och samhällsnivå.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
För socionomexamen ska studenten
- visa självkännedom och empatisk förmåga
- visa förmåga att med helhetssyn på människan göra åtgärdsbedömningar utifrån relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter med särskilt beaktande av de mänskliga rättigheterna,
- visa förmåga till ett professionellt bemötande och förhållningssätt,
- visa insikt om betydelsen av lagarbete och samverkan med andra yrkesgrupper, och
- visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att fortlöpande utveckla sin kompetens.

(bilaga 2, högskoleförordningen)

DE KURSER SOM UTBILDNINGSPROGRAMMET OMFATTAR

Socialt arbete som vetenskap och profession, 30 högskolepoäng (socialt arbete, G1N)
Socionomens yrkeskunskaper och handlingsstrategier, 15 högskolepoäng (socialt arbete, G1N)
Vetenskaplig metod, utvärdering och evidens i socialt arbete, 15 högskolepoäng (socialt arbete, G1F)
Juridik i socialt arbete, 30 högskolepoäng (socialt arbete, G2F)
Människans psykosociala utveckling och förändring, 30 högskolepoäng (socialt arbete, G2F)
Yrkesroll, praxis och utövande i socialt arbete, 30 högskolepoäng (socialt arbete, G2F)
Teorier och metoder i socialt arbete samt examensarbete, 30 högskolepoäng (socialt arbete, G2E)
Socionomprofessionen i dagens och morgondagens samhälle, 30 högskolepoäng (socialt arbete, A1N)

DEN HUVUDSAKLIGA UPPLÄGGNINGEN AV UTBILDNINGSPROGRAMMET

Socionomprogrammet är ett yrkesprogram som omfattar 210 högskolepoäng (hp), det vill säga sju terminers teoretiska, verksamhetsförlagda och professionsförberedande studier. Socialt arbete utgör programmets huvudområde inom vilket fördjupning sker. Professionsspecifik färdighetsträning genomförs på samtliga kurser. Studentens personliga och professionella utveckling (PPU) utgör ett genomgående tema i hela utbildningen. PPU bidrar till fortlöpande reflektioner om egna värderingar, attityder och förhållningssätt i relation till yrkesetiska överväganden och yrkesroller.

Programmet inleds med kursen Socialt arbete som vetenskap och profession, 30 hp, vilken ger en introduktion till det sociala arbetets centrala forskningsområden på individ-, grupp- och samhällsnivå samt till människors levnadsvillkor ur ett livsloppsperspektiv. Ett vetenskapligt och professionellt förhållningssätt introduceras. Samhällsstruktur, välfärd och socialpolitiska modeller studeras. Under termin två läser studenten en kurs om vetenskapsteoretiska och metodologiska frågor samt en kurs som sätter socionomens yrkeskunskaper och yrkesidentitet i centrum genom att fokusera på teorier och metoder i socialt arbete, vetenskapligt förhållningssätt, etik och människosyn. Termin tre ger en introduktion till juridik i socialt arbete med fokus på social- och förvaltningsrätt samt familjerättsliga regler. Kursen behandlar utredningsförfarande, professionell handläggning och dokumentation. Termin fyra behandlar människans psykosociala utveckling och socialisationsprocess i ett livsloppsperspektiv. Under termin fem läser studenten en verksamhetsförlagd kurs om 30 hp. Termin sex innehåller en teoretisk och metodologisk fördjupning samt ett självständigt arbete, examensarbete, om 15 hp. Under programmets sjunde och avslutande termin läser studenten en kurs på avancerad nivå. I denna ingår en gemensam del om samverkan, organisation och ledarskap samt ett antal valbara delkurser.

EXAMEN

Socionomexamen

Socionomexamen uppnås efter att studenten fullgjort kursfordringar om 210 högskolepoäng. Inom ramen för kursfodringarna ska studenten ha fullgjort ett självständigt arbete (examensarbete) om minst 15 högskolepoäng.

BEHÖRIGHETSVILLKOR FÖR TILLTRÄDE TILL UTBILDNINGSPROGRAMMET

Grundläggande behörighet samt Matematik B och Samhällskunskap A (områdesbehörighet 5).

eller

Grundläggande behörighet samt Matematik 2a / 2b / 2c och Samhällskunskap 1b / 1a1+1a2 (områdesbehörighet A5).

För tillträde till kurser inom programmet kan andra behörighetsvillkor ställas än ovanstående. Dessa villkor föreskrivs genom aktuell kursplan.

URVAL OCH PLATSGARANTI

Betyg (60 procent av platserna) och resultat från högskoleprovet (40 procent av platserna).

Den som antagits till programmet har platsgaranti till kurser inom programmet i den utsträckning och i den omfattning som framgår av utbildningsplanen. Platsgarantin omfattar högst 30 högskolepoäng per termin och gäller under förutsättning att den studerande uppfyller kraven för den särskilda behörigheten.

ÖVRIGA FÖRESKRIFTER

Plats för verksamhetsförlagd utbildning anvisas av universitetet och kan förläggas utanför Örebro, vilket kan medföra merkostnad för studenten i form av resor och bostad.

För de i programmet ingående kurserna anges de föreskrifter som gäller för respektive kurs i kursplanen. Information om regler för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (till exempel antagning, examination, tillgodoräknande och examina samt delegationer) nås via Örebro universitets webbsida, https://www.oru.se.

ÖVERGÅNGSBESTÄMMELSER

Information

Den som antagits till och registrerats på programmet har rätt att genomföra utbildningen enligt den utbildningsplan som gällde vid antagningstillfället och i enlighet med den studietakt som gällde vid antagningstillfället.
Den som har beviljats att fortsätta studierna efter ett studieuppehåll har rätt att fortsätta utbildningen i enlighet med den utbildningsplan som gällde vid antagningstillfället.
Rätten att examineras på kurser som reviderats eller avvecklats regleras i respektive kursplan eller i särskilt beslut.