UTBILDNINGSPLAN

Byggingenjörsprogrammet, 180 högskolepoäng

Construction Engineering Programme, 180 Credits

Programkod:
TBY1Y
Utbildningsnivå:
Grundnivå
Inrättat:
1993-06-30
Fastställd:
2014-12-12 (dnr ORU 4.1-4240/2014)
Ikraftträdande:
Höstterminen 2015
Beslutad av:
Fakultetsnämnden för ekonomi-, natur- och teknikvetenskap
Institution:
Institutionen för naturvetenskap och teknik

UTBILDNINGENS MÅL

Mål för utbildning på grundnivå

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

(1 kap. 8 § högskolelagen)

Mål för utbildningsprogrammet

HÖGSKOLEINGENJÖRSEXAMEN

För högskoleingenjörsexamen ska studenten visa sådan kunskap och förmåga som krävs för att självständigt arbeta som högskoleingenjör.

Kunskap och förståelse
För högskoleingenjörsexamen ska studenten
- visa kunskap om det valda teknikområdets vetenskapliga grund och dess beprövade erfarenhet samt kännedom om aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete, och
- visa brett kunnande inom det valda teknikområdet och relevant kunskap i matematik och naturvetenskap.

Färdighet och förmåga
För högskoleingenjörsexamen ska studenten
- visa förmåga att med helhetssyn självständigt och kreativt identifiera, formulera och hantera frågeställningar och analysera och utvärdera olika tekniska lösningar,
- visa förmåga att planera och med adekvata metoder genomföra uppgifter inom givna ramar,
- visa förmåga att kritiskt och systematiskt använda kunskap samt visa förmåga att modellera, simulera, förutsäga och utvärdera skeenden med utgångspunkt i relevant information,
- visa förmåga att utforma och hantera produkter, processer och system med hänsyn till människors förutsättningar och behov och samhällets mål för ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling,
- visa förmåga till lagarbete och samverkan i grupper med olika sammansättning, och
- visa förmåga att muntligt och skriftligt redogöra för och diskutera information, problem och lösningar i dialog med olika målgrupper.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
För högskoleingenjörsexamen ska studenten
- visa förmåga att göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter,
- visa insikt i teknikens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och människors ansvar för dess nyttjande, inbegripet sociala och ekonomiska aspekter samt miljö- och arbetsmiljöaspekter, och
- visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att fortlöpande utveckla sin kompetens.

(bilaga 2, högskoleförordningen)

DE KURSER SOM UTBILDNINGSPROGRAMMET OMFATTAR

Byggteknik I, 7,5 högskolepoäng (byggteknik, G1N)
Matematik I, 7,5 högskolepoäng (matematik, G1N)
Byggmekanik och hållfasthetslära, 7,5 högskolepoäng (byggteknik, G1N)
CAD- och ritteknik för byggingenjörer, 7,5 högskolepoäng (byggteknik, G1N)
Betongkonstruktion, 7,5 högskolepoäng (byggteknik, G1N)
Matematik II, 7,5 högskolepoäng (matematik, G1N)
Byggteknik II, 7,5 högskolepoäng (byggteknik, G1N)
Teknik och samhälle i utveckling, 7,5 högskolepoäng (teknik, GXX)
Byggprojektering I, 7,5 högskolepoäng (byggteknik, G1F)
Geoteknik med vägbyggnad, 7,5 högskolepoäng (byggteknik, G1F)
Projektarbete I för byggingenjörer, 7,5 högskolepoäng (byggteknik, G1F)
Byggproduktionsteknik I, 7,5 högskolepoäng (byggteknik, G1F)
Energi- och byggteknik med matematisk modellering, 7,5 högskolepoäng (byggteknik G1F)
Byggprojektering II, 7,5 högskolepoäng (byggteknik, G1F)
Byggproduktionsteknik II, 7,5 högskolepoäng (byggteknik, G1F)
Installations- och VA-teknik för byggingenjörer, 7,5 högskolepoäng (byggteknik, G1F)
Konstruktion, trä och stål, 7,5 högskolepoäng (byggteknik, G1F)
Byggproduktionsteknik III, 7,5 högskolepoäng (byggteknik, G1F)
Mätningsteknik för byggingenjörer, 7,5 högskolepoäng (byggteknik, G1F)
Betongteknik, 7,5 högskolepoäng (byggteknik, G1F)
Rättsvetenskap, Juridik för företagande, 7,5 högskolepoäng (rättsvetenskap, G1N)
Matematik III, 7,5 högskolepoäng (matematik, G1F)
Industrialiserat byggande, 7,5 högskolepoäng (byggteknik, G2F)
Projektarbete II inriktning byggteknik, 7,5 högskolepoäng (byggteknik, G2F)
Projektarbete II inriktning byggproduktion, 7,5 högskolepoäng (byggteknik, G2F)
Lågenergibyggnader, 7,5 högskolepoäng (byggteknik, G2F)
Entreprenörskap och företagande för ingenjörer, 7,5 högskolepoäng (företagsekonomi, G1N)
Matematik IV, 7,5 högskolepoäng (matematik, G1F)
Kvalitetsutveckling I, 7,5 högskolepoäng (kvalitetsteknik, GXX)
Examensarbete för högskoleingenjörsexamen i byggteknik, 15 högskolepoäng (byggteknik, GXX)

DEN HUVUDSAKLIGA UPPLÄGGNINGEN AV UTBILDNINGSPROGRAMMET

Utbildningen omfattar 180 högskolepoäng (hp) det vill säga sex terminer, där varje termin indelas i två perioder inom vilka studenten läser två kurser parallellt. Förutom kurser inom huvudområdet byggteknik läses kurser inom bland annat områdena teknik och matematik. Huvudområdet byggteknik behandlar främst kunskaper om fastigheter från projektering och produktion, till drift och förvaltning.

Under programmets första termin läser studenten kurserna Byggteknik I, 7,5 hp, Matematik I, 7,5 hp, Byggmekanik och hållfasthetslära, 7,5 hp och CAD- och ritteknik för byggingenjörer, 7,5 hp.

Inför termin 4 väljer studenten inriktning mot byggteknik eller mot byggproduktion. För studenten som valt inriktning mot byggteknik ingår under termin 4 kurserna Byggprojektering II, 7,5 hp och Konstruktion, trä och stål, 7,5 hp. För studenten som valt inriktning mot byggproduktion ingår kurserna Byggproduktionsteknik II, 7,5 hp och Byggproduktionsteknik III, 7,5 hp. Även under termin 5 läser studenten olika kurser beroende på vald inriktning: Projektarbete II inriktning byggteknik, 7,5 hp respektive Projektarbete II inriktning byggproduktion, 7,5 hp.

Under tredje året väljer alla studenter en av kurserna Betongteknik, 7,5 hp, Rättsvetenskap, Juridik för företagande, 7,5 hp eller Matematik III, 7,5 hp samt en av kurserna Matematik IV, 7,5 hp, Entreprenörskap och företagande för ingenjörer 7,5 hp eller Kvalitetsutveckling I, 7,5 hp.

Utbildningen avslutas med ett examensarbete (självständigt arbete) om 15 hp där studenten använder de förvärvade kunskaperna i ett projektarbete som företrädesvis genomförs ute på ett företag med verksamhet inom byggbranschen.

EXAMEN

Högskoleingenjörsexamen

Högskoleingenjörsexamen uppnås efter att studenten fullgjort kursfordringar om 180 högskolepoäng. Inom ramen för kursfordringarna ska studenten ha fullgjort ett självständigt arbete om minst 15 högskolepoäng.

BEHÖRIGHETSVILLKOR FÖR TILLTRÄDE TILL UTBILDNINGSPROGRAMMET

Grundläggande behörighet samt Fysik B, Kemi A och Matematik D (områdesbehörighet 8).

eller

Grundläggande behörighet samt Fysik 2, Kemi 1 och Matematik 3c (områdesbehörighet A8).

För tillträde till kurser inom programmet kan andra behörighetsvillkor ställas än ovanstående. Dessa villkor föreskrivs genom aktuell kursplan.

URVAL OCH PLATSGARANTI

Betyg (66 procent av platserna) och resultat från högskoleprovet (34 procent av platserna).

Den som antagits till programmet har platsgaranti till kurser inom programmet i den utsträckning och i den omfattning som framgår av utbildningsplanen. Platsgarantin omfattar högst 30 högskolepoäng per termin och gäller under förutsättning att den studerande uppfyller kraven för den särskilda behörigheten.

ÖVRIGA FÖRESKRIFTER

För de i programmet ingående kurserna anges de föreskrifter som gäller för respektive kurs i kursplanen. Information om regler för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (till exempel antagning, examination, tillgodoräknande och examina samt delegationer) nås via Örebro universitets webbsida, https://www.oru.se.

ÖVERGÅNGSBESTÄMMELSER

Information

Den som antagits till och registrerats på programmet har rätt att genomföra utbildningen enligt den utbildningsplan som gällde vid antagningstillfället och i enlighet med den studietakt som gällde vid antagningstillfället.
Den som har beviljats att fortsätta studierna efter ett studieuppehåll har rätt att fortsätta utbildningen i enlighet med den utbildningsplan som gällde vid antagningstillfället.
Rätten att examineras på kurser som reviderats eller avvecklats regleras i respektive kursplan eller i särskilt beslut.