UTBILDNINGSPLAN

Civilingenjör, Datateknik, 300 högskolepoäng

Programme for Master of Science in Engineering in Computer Science, 300 Credits

Programkod:
TDT2Y
Utbildningsnivå:
Grundnivå och avancerad nivå
Inrättat:
2014-10-21 (dnr ORU 4.1-3466/2014)
Fastställd:
2014-10-21 (dnr ORU 4.1-3466/2014)
Ikraftträdande:
Höstterminen 2015
Beslutad av:
Fakultetsnämnden för ekonomi-, natur- och teknikvetenskap
Institution:
Institutionen för naturvetenskap och teknik

UTBILDNINGENS MÅL

Mål för utbildning på grundnivå och avancerad nivå

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

(1 kap. 8 § högskolelagen)

Utbildning på avancerad nivå ska innebära fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och ska, utöver vad som gäller för utbildning på grundnivå,
- ytterligare utveckla studenternas förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper,
- utveckla studenternas förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, och
- utveckla studenternas förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete.

(1 kap. 9 § högskolelagen)

Mål för utbildningsprogrammet

CIVILINGENJÖRSEXAMEN

För civilingenjörsexamen ska studenten visa sådan kunskap och förmåga som krävs för att självständigt arbeta som civilingenjör.

Kunskap och förståelse
För civilingenjörsexamen ska studenten
- visa kunskap om det valda teknikområdets vetenskapliga grund och beprövade erfarenhet samt insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete, och
- visa såväl brett kunnande inom det valda teknikområdet, inbegripet kunskaper i matematik och naturvetenskap, som väsentligt fördjupade kunskaper inom vissa delar av området.

Färdighet och förmåga
För civilingenjörsexamen ska studenten
- visa förmåga att med helhetssyn kritiskt, självständigt och kreativt identifiera, formulera och hantera komplexa frågeställningar samt att delta i forsknings- och utvecklingsarbete och därigenom bidra till kunskapsutvecklingen,
- visa förmåga att skapa, analysera och kritiskt utvärdera olika tekniska lösningar,
- visa förmåga att planera och med adekvata metoder genomföra kvalificerade uppgifter inom givna ramar,
- visa förmåga att kritiskt och systematiskt integrera kunskap samt visa förmåga att modellera, simulera, förutsäga och utvärdera skeenden även med begränsad information,
- visa förmåga att utveckla och utforma produkter, processer och system med hänsyn till människors förutsättningar och behov och samhällets mål för ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling,
- visa förmåga till lagarbete och samverkan i grupper med olika sammansättning, och
- visa förmåga att i såväl nationella som internationella sammanhang muntligt och skriftligt i dialog med olika grupper klart redogöra för och diskutera sina slutsatser och den kunskap och de argument som ligger till grund för dessa.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
För civilingenjörsexamen ska studenten
- visa förmåga att göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter samt visa medvetenhet om etiska aspekter på forsknings- och utvecklingsarbete,
- visa insikt i teknikens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och människors ansvar för hur den används, inbegripet sociala och ekonomiska aspekter samt miljö- och arbetsmiljöaspekter, och
- visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att fortlöpande utveckla sin kompetens.

(bilaga 2, högskoleförordningen)

Lokala mål för utbildningsprogrammet

Efter avslutad utbildning ska studenten
- visa fördjupade kunskaper om datorers programvara och maskinvara,
- visa kunskaper om teoretiska begrepp inom datavetenskapen,
- visa förståelse för hur datorer och deras programvaror kan användas som komponenter i större system,
- visa förmåga att tillämpa metoder för att utveckla programvaror samt system där programvaror behöver integreras med andra tekniska komponenter, och
- visa förmåga att arbeta på ett ingenjörsmässigt sätt genom att identifiera och analysera problem, utveckla och realisera lösningar i system där datorer ingår samt ta i drift, underhålla och vidareutveckla dessa system.

DE KURSER SOM UTBILDNINGSPROGRAMMET OMFATTAR

Datateknik A, Introduktion för ingenjörer, 6 högskolepoäng
Matematik A, Funktioner och derivator, 4,5 högskolepoäng
Matematik A, Diskret matematik och logik, 6 högskolepoäng
Matematik A, Linjär algebra, 7,5 högskolepoäng
Datateknik A, Imperativ programmering, 6 högskolepoäng
Matematik A, Integraler och differentialekvationer, 7,5 högskolepoäng
Datateknik A, Algoritmer, datastrukturer och komplexitet, 7,5 högskolepoäng
Datateknik A, Databaser, 7,5 högskolepoäng
Datateknik A, Datorkommunikation och nätverk, 7,5 högskolepoäng
Matematik B, Flervariabelanalys, 7,5 högskolepoäng
Datateknik B, Objektorienterad programmering, 7,5 högskolepoäng
Fysik A, Våg- och materiefysik, 6 högskolepoäng
Fysik A, Ellära 4,5, högskolepoäng
Teknik A, Hållbar utveckling, 4,5 högskolepoäng
Elektroteknik B, Elektronik, 7,5 högskolepoäng
Matematik B, Statistik och sannolikhetslära, 7,5 högskolepoäng
Datateknik B, Programvaruutveckling, 15 högskolepoäng
Datateknik B, Numeriska metoder, 7,5 högskolepoäng
Datateknik B, Datorteknik, 7,5 högskolepoäng
Matematik C, Optimeringslära, 7,5 högskolepoäng
Datateknik C, Inbyggda system, 7,5 högskolepoäng
Datateknik C, Operativsystem, 4,5 högskolepoäng
Företagsekonomi A, Ekonomi för ingenjörer, 6 högskolepoäng
Datateknik C, Människa-dator-interaktion 4,5 högskolepoäng
Datateknik C, Artificiell intelligens 7,5 högskolepoäng
Elektroteknik C, Reglerteknik, 7,5 högskolepoäng
Datateknik C, Webbsystem, 7,5 högskolepoäng
Rättsvetenskap A, Juridik och etik för ingenjörer, 6 högskolepoäng
Datateknik C, Kompilatorer och interpretatorer, 7,5 högskolepoäng
Elektroteknik C, Digital signalbehandling, 6 högskolepoäng
Datateknik C, Datorgrafik, 7,5 högskolepoäng
Datateknik avancerad nivå, Distribuerade system 6 högskolepoäng
Datateknik avancerad nivå, Modellering och numerisk simulering, 6 högskolepoäng
Datateknik avancerad nivå, Sensorer, 6 högskolepoäng
Datateknik avancerad nivå, Artificiell intelligens för webben, 6 högskolepoäng
Datateknik avancerad nivå, Avancerad Människa-dator-interaktion, 6 högskolepoäng
Datateknik avancerad nivå, Datasäkerhet, 6 högskolepoäng
Datateknik avancerad nivå, Integrerat projektarbete, 15 högskolepoäng
Datateknik avancerad nivå, Kvalitetsteknik inriktning datateknik, 7,5 högskolepoäng
Datateknik avancerad nivå, Programvaruarkitekturer, 7,5 högskolepoäng
Datateknik avancerad nivå, Robotteknik, 7,5 högskolepoäng
Datateknik avancerad nivå, Mobila plattformar, 7,5 högskolepoäng
Datateknik avancerad nivå, Digital bildbehandling, 7,5 högskolepoäng
Datateknik avancerad nivå, Parallell programmering, 7,5 högskolepoäng
Datateknik avancerad nivå, Lärande system, 7,5 högskolepoäng
Datateknik avancerad nivå, Examensarbete, 30 högskolepoäng

DEN HUVUDSAKLIGA UPPLÄGGNINGEN AV UTBILDNINGSPROGRAMMET

Programmet inleds med kurserna Introduktion för ingenjörer (vilken bland annat introducerar den pedagogiska metod, CDIO, som används i utbildningen), Diskret matematik och logik samt Funktioner och derivator. Första terminen läses även kurserna Linjär algebra och Imperativ programmering. De första två åren fokuseras på matematik, samt på grunderna för programvara och maskinvara. Under år 2 ges även en längre projektkurs i programvaruutveckling. Under år 3 introduceras interaktion mellan datorsystem och andra tekniska system, och även mellan datorsystem och användare.

Från och med år 3 kan studenten välja att fördjupa sina kunskaper inom autonoma intelligenta system eller inom mobila distribuerade system. För en fördjupning inom autonoma intelligenta system är följande kurser lämpliga: Reglerteknik, Digital signalbehandling, Sensorer, Avancerad Människa-dator-interaktion, Robotteknik, Digital bildbehandling, samt Lärande system. För en fördjupning inom mobila distribuerade system är följande kurser lämpliga: Webbsystem, Datasäkerhet, Artificiell intelligens för webben, Distribuerade system, Programvaruarkitekturer, Mobila plattformar samt Parallell programmering.

Det fjärde året ingår en integrerad projektkurs, och under år 5 även andra metodorienterade kurser. I programmet ingår också kurser som sätter in tekniken i ett företags- och samhällsperspektiv. Det avslutas med ett examensarbete omfattande 30 högskolepoäng.

EXAMEN

Civilingenjörsexamen

Civilingenjörsexamen uppnås efter att studenten fullgjort kursfordringar om 300 högskolepoäng. Inom ramen för kursfordringarna ska studenten ha fullgjort ett självständigt arbete (examensarbete) om minst 30 högskolepoäng.

BEHÖRIGHETSVILLKOR FÖR TILLTRÄDE TILL UTBILDNINGSPROGRAMMET

Grundläggande behörighet samt Fysik B, Kemi A och Matematik E (områdesbehörighet 9).

eller

Grundläggande behörighet samt Fysik 2, Kemi 1 och Matematik 4 (områdesbehörighet A9).

För tillträde till kurser inom programmet kan andra behörighetsvillkor ställas än ovanstående. Dessa villkor föreskrivs genom aktuell kursplan.

URVAL OCH PLATSGARANTI

Betyg (66 procent av platserna) och resultat från högskoleprovet (34 procent av platserna).

Den som antagits till programmet har platsgaranti till kurser inom programmet i den utsträckning och i den omfattning som framgår av utbildningsplanen. Platsgarantin omfattar högst 30 högskolepoäng per termin och gäller under förutsättning att den studerande uppfyller kraven för den särskilda behörigheten.

ÖVRIGA FÖRESKRIFTER

I vissa av programmets kurser sker undervisningen på engelska.

För de i programmet ingående kurserna anges de föreskrifter som gäller för respektive kurs i kursplanen. Information om regler för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (till exempel antagning, examination, tillgodoräknande och examina samt delegationer) nås via Örebro universitets webbsida, https://www.oru.se.

ÖVERGÅNGSBESTÄMMELSER

Information

Den som antagits till och registrerats på programmet har rätt att genomföra utbildningen enligt den utbildningsplan som gällde vid antagningstillfället och i enlighet med den studietakt som gällde vid antagningstillfället.
Den som har beviljats att fortsätta studierna efter ett studieuppehåll har rätt att fortsätta utbildningen i enlighet med den utbildningsplan som gällde vid antagningstillfället.
Rätten att examineras på kurser som reviderats eller avvecklats regleras i respektive kursplan eller i särskilt beslut.