UTBILDNINGSPLAN

Civilingenjör, Industriell ekonomi, 300 högskolepoäng

Programme for Master of Science in Industrial and Management Engineering, 300 Credits

Programkod:
TIE2Y
Utbildningsnivå:
Grundnivå och avancerad nivå
Inrättat:
2015-09-10 (dnr ORU 4.1-03464/2015)
Fastställd:
2016-02-10 (dnr ORU 4.1-00255/2016)
Ikraftträdande:
Höstterminen 2016
Beslutad av:
Fakultetsnämnden för ekonomi-, natur- och teknikvetenskap
Institution:
Institutionen för naturvetenskap och teknik

UTBILDNINGENS MÅL

Mål för utbildning på grundnivå och avancerad nivå

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

(1 kap. 8 § högskolelagen)

Utbildning på avancerad nivå ska innebära fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och ska, utöver vad som gäller för utbildning på grundnivå,
- ytterligare utveckla studenternas förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper,
- utveckla studenternas förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, och
- utveckla studenternas förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete.

(1 kap. 9 § högskolelagen)

Mål för utbildningsprogrammet

CIVILINGENJÖRSEXAMEN

För civilingenjörsexamen ska studenten visa sådan kunskap och förmåga som krävs för att självständigt arbeta som civilingenjör.

Kunskap och förståelse
För civilingenjörsexamen ska studenten
- visa kunskap om det valda teknikområdets vetenskapliga grund och beprövade erfarenhet samt insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete, och
- visa såväl brett kunnande inom det valda teknikområdet, inbegripet kunskaper i matematik och naturvetenskap, som väsentligt fördjupade kunskaper inom vissa delar av området.

Färdighet och förmåga
För civilingenjörsexamen ska studenten
- visa förmåga att med helhetssyn kritiskt, självständigt och kreativt identifiera, formulera och hantera komplexa frågeställningar samt att delta i forsknings- och utvecklingsarbete och därigenom bidra till kunskapsutvecklingen,
- visa förmåga att skapa, analysera och kritiskt utvärdera olika tekniska lösningar,
- visa förmåga att planera och med adekvata metoder genomföra kvalificerade uppgifter inom givna ramar,
- visa förmåga att kritiskt och systematiskt integrera kunskap samt visa förmåga att modellera, simulera, förutsäga och utvärdera skeenden även med begränsad information,
- visa förmåga att utveckla och utforma produkter, processer och system med hänsyn till människors förutsättningar och behov och samhällets mål för ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling,
- visa förmåga till lagarbete och samverkan i grupper med olika sammansättning, och
- visa förmåga att i såväl nationella som internationella sammanhang muntligt och skriftligt i dialog med olika grupper klart redogöra för och diskutera sina slutsatser och den kunskap och de argument som ligger till grund för dessa.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
För civilingenjörsexamen ska studenten
- visa förmåga att göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter samt visa medvetenhet om etiska aspekter på forsknings- och utvecklingsarbete,
- visa insikt i teknikens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och människors ansvar för hur den används, inbegripet sociala och ekonomiska aspekter samt miljö- och arbetsmiljöaspekter, och
- visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att fortlöpande utveckla sin kompetens.

(bilaga 2, högskoleförordningen)

Lokala mål för utbildningsprogrammet

Efter avslutad utbildning ska studenten
- visa goda kunskaper om industriföretagets organisatoriska uppbyggnad, ekonomi och affärer,
- visa förtrogenhet med produktionstekniska förhållanden och problem i verkliga producerande företag,
- visa förmåga att bedriva utveckling av produktion på såväl systemnivå som delsystem-/tillverkningsmetodnivå,
- visa förståelse för komplexiteten i samspelet teknik-ekonomi-management och behärska verktyg för att utveckla värde och nyskapande i industriföretag,
- visa förtrogenhet med ledarskap och gruppdynamik i industriföretagets utvecklings- och produktionsprocesser,
- visa förståelse för industriella marknader och deras funktionssätt,
- visa förmåga att hantera industriföretagets externa resursflöden och behärska olika logistiska lösningar för fysiska flöden,
- visa förmåga att värdera och kritiskt utvärdera olika praktiska tillvägagångssätt att bedriva FoU i industriföretag och
- visa förmåga att kritiskt värdera rapporter, litteratur, utredningar och statistisk information och skilja relevant/viktig information från mindre relevant/viktig information, och färdighet och förmåga att på eget initiativ inhämta kompletterande information.

DE KURSER SOM UTBILDNINGSPROGRAMMET OMFATTAR

Elteknik för civilingenjörer, 4,5 högskolepoäng (Elektroteknik, G1F)
Reglerteknik för civilingenjörer, 7,5 högskolepoäng (Elektroteknik, G1F)
Våg- och materiefysik för civilingenjörer, 6 högskolepoäng (Fysik, GXX)
Ellära för civilingenjörer, 4,5 högskolepoäng (Fysik, GXX)
Industriell ekonomi, 7,5 högskolepoäng (Företagsekonomi, G1N)
Ekonomistyrning, industriell budgetering och kalkylering, 7,5 högskolepoäng (Företagsekonomi, G1N)
Ekonomisk planering och styrning med industriella investeringar och finansiering, 7,5 högskolepoäng (Företagsekonomi, G1F)
Industriell marknadsföring och strategi, 7,5 högskolepoäng (Företagsekonomi, G1F)
Kvalitetsutveckling i produktionsprocesser, 6 högskolepoäng (Företagsekonomi, G1F)
Datorbaserad kalkylering och redovisning för civilingenjörer, 15 högskolepoäng (Företagsekonomi A1N)
Industriell logistik, 15 högskolepoäng (Företagsekonomi, A1N)
Ekonomisk organisering och teknologiledning, 30 högskolepoäng (Företagsekonomi, A1F)
Introduktion till ingenjörsarbete inom maskinteknik, 10,5 högskolepoäng (Maskinteknik, G1N)
Mekanik för civilingenjörer, 7,5 högskolepoäng (Maskinteknik, G1N)
Hållfasthetslära för civilingenjörer, 7,5 högskolepoäng (Maskinteknik, G1F)
Materiallära för civilingenjörer, 7,5 högskolepoäng (Maskinteknik, G1F)
Konstruktionselement för civilingenjörer, 7,5 högskolepoäng (Maskinteknik, G1F)
Termodynamik, energi- och miljöteknik, 7,5 högskolepoäng (Maskinteknik, G1F)
Tillverkningsteknik för civilingenjörer, 9 högskolepoäng (Maskinteknik, G1F)
Elmaskiner, 3 högskolepoäng (Maskinteknik, G1F)
Konstruktionsteknik för civilingenjörer, 9 högskolepoäng (Maskinteknik, G1F)
Lean och produktionsteknik för civilingenjörer, 7,5 högskolepoäng (Maskinteknik, G1F)
Produktionsutveckling, 30 högskolepoäng (Maskinteknik, A1N)
Processutveckling och innovation, 30 högskolepoäng (Maskinteknik, A1F)
Examensarbete för civilingenjörsexamen i maskinteknik, inriktning industriell ekonomi, 30 högskolepoäng (Maskinteknik, A2E)
Funktioner och derivator, 4,5 högskolepoäng (Matematik, G1N)
Linjär algebra för civilingenjörer, 7,5 högskolepoäng (Matematik, G1N)
Integraler och differentialekvationer, 7,5 högskolepoäng (Matematik, G1N)
Flervariabelanalys för civilingenjörer, 7,5 högskolepoäng (Matematik, G1N)
Matematisk statistik och sannolikhetslära, 7,5 högskolepoäng (Matematik, G1F)
Juridik och etik för civilingenjörer, 6 högskolepoäng (Rättsvetenskap, G1N)
Hållbar utveckling för civilingenjörer, 4,5 högskolepoäng (Teknik, GXX)

DEN HUVUDSAKLIGA UPPLÄGGNINGEN AV UTBILDNINGSPROGRAMMET

Utbildningen omfattar 300 högskolepoäng (hp), vilket innebär tio terminers studier. Varje termin är indelad i två läsperioder. I de flesta läsperioder studeras två kurser parallellt. Programmet inleds med kurserna Introduktion till ingenjörsarbete inom maskinteknik, 10,5 hp och Funktioner och derivator, 4,5 hp. Under första terminen läser studenterna även kurserna Linjär algebra för civilingenjörer, 7,5 hp och Industriell ekonomi, 7,5 hp. Under utbildningens näst sista termin väljer studenten mellan kurserna Processutveckling och innovation, 30 hp samt Ekonomisk organisering och teknologiledning, 30 hp. Utbildningen avslutas med ett examensarbete om 30 hp.

EXAMEN

Civilingenjörsexamen

Civilingenjörsexamen uppnås efter att studenten fullgjort kursfordringar om 300 högskolepoäng. Inom ramen för kursfordringarna ska studenten ha fullgjort ett självständigt arbete (examensarbete) om minst 30 högskolepoäng.

BEHÖRIGHETSVILLKOR FÖR TILLTRÄDE TILL UTBILDNINGSPROGRAMMET

Grundläggande behörighet samt Fysik B, Kemi A och Matematik E (områdesbehörighet 9).

eller

Grundläggande behörighet samt Fysik 2, Kemi 1 och Matematik 4 (områdesbehörighet A9).

För tillträde till kurser inom programmet kan andra behörighetsvillkor ställas än ovanstående. Dessa villkor föreskrivs genom aktuell kursplan.

URVAL OCH PLATSGARANTI

Betyg (66 procent av platserna) och resultat från högskoleprovet (34 procent av platserna).

Den som antagits till programmet har platsgaranti till kurser inom programmet i den utsträckning och i den omfattning som framgår av utbildningsplanen. Platsgarantin omfattar högst 30 högskolepoäng per termin och gäller under förutsättning att den studerande uppfyller kraven för den särskilda behörigheten.

ÖVRIGA FÖRESKRIFTER

Undervisning på engelska kan förekomma.
Examensarbetet kan vara förlagt till företag som ligger utanför studieorten. I flera av kurserna kan också studiebesök och företagsförlagda projekt ingå. Eventuella reskostnader står studenten själv för.

För de i programmet ingående kurserna anges de föreskrifter som gäller för respektive kurs i kursplanen. Information om regler för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (till exempel antagning, examination, tillgodoräknande och examina samt delegationer) nås via Örebro universitets webbsida, https://www.oru.se.

ÖVERGÅNGSBESTÄMMELSER

Information

Den som antagits till och registrerats på programmet har rätt att genomföra utbildningen enligt den utbildningsplan som gällde vid antagningstillfället och i enlighet med den studietakt som gällde vid antagningstillfället.
Den som har beviljats att fortsätta studierna efter ett studieuppehåll har rätt att fortsätta utbildningen i enlighet med den utbildningsplan som gällde vid antagningstillfället.
Rätten att examineras på kurser som reviderats eller avvecklats regleras i respektive kursplan eller i särskilt beslut.