Musikhögskolan

Skräck, retorik och konflikter på jobbet – här är Örebro universitets sommarkurser

En bok som fladdrar i sommarbrisen på en strand.

Från hbtq+ och gängkriminalitet till skräcklitteratur, kriskommunikation och mixteknik i musik. Idag öppnar anmälan till Örebro universitets sommarkurser.
– Här finns något både för dig som vill utvecklas i din yrkesroll och för dig som vill smaka på vad det innebär att vara student, säger Henric Bagerius, forskare och lärare vid Örebro universitet.

Örebro universitet erbjuder 19 sommarkurser inom bland annat kulturgeografi, historia, litteraturvetenskap, sociologi och musikalisk gestaltning. De flesta kräver inte tidigare högskolestudier. Alla utom två är på distans. Alla sommarkurser ger rätt att söka studiemedel. Här hittar du Örebro universitets nitton sommarkurser.

Det är första gången på flera år som Örebro universitet erbjuder sommarkurser.

– Att läsa en sommarkurs är ett perfekt sätt att känna sig för och prova något nytt, säger Henric Bagerius, som är projektledare för satsningen på sommarkurser vid Örebro universitet.

Introduktion till genusvetenskap, Juridisk översiktskurs eller Grundkurs i retorik är några exempel som kan passa både den som är nyfiken på studier och den som redan jobbat eller studerat ett tag och vill bredda sina kunskaper.

Utvecklas i din yrkesroll

För yrkesverksamma finns flera chanser till fördjupning i aktuella ämnen. Att hantera konflikter ger nyttiga verktyg som är användbara i hela arbetslivet. Retorik för yrkeslivet kan ge kött på benen till den som vill bli bättre på att tala inför folk.

Sommarkursen Hbtq (+): psykologiska perspektiv och bemötande ger både grundläggande och fördjupande kunskap om hbtq-perspektiv som är viktiga för alla som jobbar i ett yrke där gott bemötande är avgörande, till exempel inom vård och skola.

– Forskning visar att hbtqi-personer har en ökad risk för utsatthet, inte bara i sitt privatliv utan även när de träffar yrkesverksamma. Här får studenten både möjlighet att diskutera och fördjupa sig i litteratur och öva bemötande praktiskt, berättar Matilda Wurm, kursansvarig och forskare i socialt arbete vid Örebro universitet.

Därför blir vissa kriminella

Kriminalitet är en annan samhällsaktuell fråga. Sommarkursen Kriminalitet ur ett utvecklingsperspektiv – när blir det grova våldet ett alternativ? ger en inblick i varför vissa personer blir kriminella.

– Kursen handlar om utvecklingen av antisocialt och kriminellt beteende i allmänhet och våldsbrottslighet i synnerhet med start i barndomen. Den riktar sig till alla som vill lära sig mer om kriminalitet ur ett utvecklingsperspektiv, arbeta brottsförebyggande eller som träffar barn och unga i sitt arbete, säger Louise Frogner, kursansvarig och forskare i kriminologi vid Örebro universitet.

Anmälan till sommarkurserna är öppen mellan de 19 februari och 15 mars.

Text: Anna Lorentzon