Här startar universitetets 25-årsfirande

Johan Schnürer talar.

Det har gått 25 år sedan Örebro slutade vara en högskola och blev ett universitet. Med stöd av Örebro University Choir drog rektor igång jubileumsåret.

Örebro universitet fyller 25 år i år.
Nu har firandet dragit i gång – med tal, sång och bubbel för anställda, tidigare medarbetare och studenter.

Det är någon vecka kvar till den riktiga födelsedagen, men jubileet kommer att firas under hela året. Lördagen den 6 februari 1999 invigdes Örebro universitet, som då var landets tolfte. Sedan dess har lärosätet växt snabbt och har i dag runt 15 000 studenter och 1 600 anställda.

Under året kommer firandet att märkas på fler sätt, bland annat genom att universitetet ordnar fria föreläsningar för allmänheten.

Två trumslagare.

Studenterna Oskar Christoffersson och Johan Sundqvist inledde firandet med en slagverksfanfar.

Anna-Karin Andershed och Fredrik Berglund på scenen.

Prorektor Anna-Karin Andershed berättade – och sjöng – om Örebro universitets 25 år. Tillsammans med Fredrik Berglund vid flygeln gav hon ett koncentrat av 25 års utveckling. Fyra rektorer har styrt universitetet hittills: Ingemar Lind, Janerik Gidlund, Jens Schollin och Johan Schnürer.

Anna-Karin Andershed talar.

Men de fyra rektorerna hade aldrig haft en chans att nå framgång utan alla de tusentals anställda som har bidragit till lärosätets snabba utveckling. – Ett universitet bygger man inte ensam, konstaterade Anna-Karin Andershed i sitt tal.

Cornelia Granquist sjunger.

Cornelia Granquist, som studerar på kandidatprogrammet för klassisk sång, uppträdde under invigningen. Hon är en av många som har flyttat till Örebro för att studera här. I hennes fall gick resan från Skåne. – Jag tycker att Örebro som stad är så himla mysig. Det är verkligen en studentvänlig stad, säger hon.

Rektor talar

Rektor Johan Schnürer var stolt över lärosätets utveckling – och såg hur forskningen kommer att fortsätta växa i omfång och kvalitet i framtiden. – För att vara ett universitet räcker det inte att ha aldrig så bra utbildning. Man måste ha bra forskning också.

Efter de två föreställningarna bjöds det in till välbesökta mingel i Musikhögskolan.

Alkoholfritt bubbel hälls upp i glas.

Bland annat bjöds det på alkoholfritt bubbel.

Text och foto: Jesper Mattsson