”Linje 14 får mig att vilja plugga lite extra”

Sara Jabari och Melita Rizvanovic.

För Sara Jabari och Melita Rizvanovic på Västra Engelbrektsskolan i Örebro är Linje 14 en trygg plats där de får studiero och inspiration.
– Studentambassadörerna får mig att vilja plugga lite extra så att jag kan bli en av dem i framtiden, säger Melita Rizvanovic.

Både Sara Jabari och Melita Rizvanovic går till studiestöd på Linje 14 så ofta de kan. Här slipper de störas av familjemedlemmar och de kan dessutom få stöd med läxorna.

– Min mamma pratar inte svenska och kan inte ge mig den hjälp jag behöver. Ibland är hela familjen hemma med syskon och syskonbarn som stör mig. Då går jag hellre till studiestödet med mina vänner, berättar Sara Jabari som går i 7B på Västra Engelbrektsskolan i Örebro.

Melita Rizvanovic i klass 9A på samma skola har två yngre syskon hemma. Hon uppskattar att kunna göra läxor i en lugnare miljö.

– Mina föräldrar förstår inte svenska så bra, så skolan är helt mitt eget ansvar. Jag hade F i matte förut, men tack varje Linje 14 kunde jag få hjälp och bli godkänd, berättar hon.

”Studentambassadörerna är som mina systrar”

Det är studenter från olika utbildningar vid Örebro universitet som arbetar som studentambassadörer på Linje 14 och hjälper eleverna med skolarbete, tipsar om studieteknik och kan förhöra inför ett prov.

– De använder samma språk som oss och kan förklara på ett helt annat sätt än lärarna. Vi får så mycket gjort här och det blir ett bättre pluggande än i klassrummet, säger Melita Rizvanovic.

Studentambassadörerna fyller också en viktig funktion som förebilder och stöd, berättar Melita Rizcvanovic.

De är som mina systrar. Vi kan prata om hur skolan har varit och om hur man kan förbättra sig eller tänka inför olika val. De förstår mig och får mig att må bra.

Sara Jabari, som drömmer om att bli läkare, håller med.

– Studentambassadörerna ger dig tips. De har varit med om samma som vi. Och de är vanliga personer som har gjort saker och klarat av det. Om de kunde – då kan jag också, säger hon.

”Om du pluggar kan du komma långt”

Även Melita Rizvanovic har planer att läsa vidare efter gymnasiet. Just nu är hon inne på att bli fritidspedagog eller idrottslärare i gymnasieskolan.

– Jag gillar att hjälpa människor och träning får mig att må bra. Jag vill verkligen hjälpa andra att få bättre betyg och må bättre.

Varför är det viktigt med en utbildning?

– Utan examen får du inget jobb, men om du kämpar för dina betyg och pluggar kan du komma långt. Du får ett bättre socialt liv och ett bättre jobb. Det är din framtid som står på spel, säger Melita Rizvanovic.