Lärarutbildning vid Örebro universitet

Röster om Specialpedagogiskt nätverk

Fyra stora färgade pusselbitar som sätts ihop av sex händer

Här kan du läsa mer om vad våra deltagare tycker om det specialpedagogiska nätverket.

Charlotta Pettersson, forskare vid Örebro universitet

Ta chansen att på ett enkelt sätt träffa yrkesverksamma som är intresserade av specialpedagogik och specialpedagogiska frågor i skolans alla verksamheter.

  • Varför medverkar du som forskare i RUC:s didaktiska nätverk?
    Jag blir uppdaterad om vilka specialpedagogiska frågor som är aktuella på fältet och i verksamheterna.
  • Vilket är det viktigaste resultatet som nätverksträffarna ger dig som forskare?
    Det viktigaste för mig är att få presentera min forskning för verksamma specialpedagoger och elevhälsoteam.
  • Vad är det absolut bästa med nätverksträffarna?
    Det bästa med träffarna är nätverkandet och skapandet av nya kontakter med verksamheterna.
  • Vad vill du säga till andra forskare som ännu inte medverkat i RUC:s didaktiska nätverk?
    Ta chansen att på ett enkelt sätt träffa yrkesverksamma som är intresserade av specialpedagogik och specialpedagogiska frågor i skolans alla verksamheter.
  • Jag vill sammanfatta min medverkan i nätverksträffarna med följande tre ord:
    nyfikenhet, diskussionsvilja, forskningsresultat.

Ingrid Eisengarten, speciallärare på Grillska gymnasiet i Örebro

De didaktiska nätverken är en professionell, lättillgänglig och alldeles gratis fortbildning som fler borde kroka på.

  • Varför deltar du i RUC:s didaktiska nätverk?
    Jag tycker att det ger näring i min yrkesutövning att vara nära forskningen. Skönt att inte behöva läsa sig till allt, utan få det serverat av er och dessutom specificerat efter ämnesområde eller efter profession.
  • Vilket är det viktigaste resultatet som nätverksträffarna ger dig?
    Jag serveras nyheter som gör att jag kan ”ligga i startblocken” i jobbet.
  • Vad är det absolut bästa med nätverksträffarna?
    Det bästa är länken mellan universitet, forskning och skola, som annars inte är naturlig om man inte pluggar parallellt.
  • Vad vill du säga till andra som ännu inte deltagit i RUC:s didaktiska nätverk?
    De didaktiska nätverken är en professionell, lättillgänglig och alldeles gratis fortbildning som fler borde kroka på.
  • Jag vill sammanfatta mitt deltagande i nätverksträffarna med följande tre ord:
    professionellt, forskningsnära, lättillgängligt.