Lärande och professionsutveckling
Om gruppen
Gruppuppgifter
Kontaktperson
Forskningsämne
Forskningsmiljöer
Hur stödjer vi bäst olika aspekter av studenters lärande? Hur sker professionell utveckling i ett livslångt lärande? Det är två övergripande frågor som bearbetas i denna forskargrupp. Vi utvecklar och forskar kring lärprocesser i utbildning och yrkesverksamhet för en hälso- och sjukvård i förändring. Ett viktigt led i professionskompetensen är samverkan med andra varför den kollaborativa aspekten är framträdande både inom och mellan professioner. Interprofessionell samverkan behövs i yrkeslivet och förutsättningarna för det läggs i grundutbildningens interprofessionella lärande. Flera projekt kretsar kring lärande till och inom sjuksköterskeprofessionen som har en nyckelroll i vården och i välfärdsutveckling.
Den metodologiska spännvidden i gruppens projekt är stor och speglar såväl kvalitativa som kvantitativa inriktningar beroende på frågeställningar. Nyckelord är medicinsk pedagogik, professionsinriktad högskolepedagogik, praktiskt färdighetslärande, simuleringsbaserat lärande, och peer-learning.
Forskningsprojekt
Pågående projekt
- Att beskriva studentaktivt lärande under handlednings-processen av examensarbete inom ramen för sjuksköterskeutbildningen.
- Grupphandledning i omvårdnad - en modell för att stärka nyblivna sjuksköterskors yrkesroll och professionella utveckling
- Handledningsmodeller i verksamhetsförlagd utbildning
- Interprofessionell kompetens: Systematisk litteraturöversikt av bedömningsformulär och dess användning
- Lärande av praktiska färdigheter
- Lärande under verksamhetsförlagd utbildning utifrån anestesisjuksköterskestudenten och handledarens perspektiv
- REALE: Om relationen mellan förberedelser, erfarenheter och hälsa vid arbete i kriser och katastrofer
- Ökad professionell medvetenhet hos hälsoprofessioner: Enkätbaserat erfarenhetsbaserat lärande på Balkan.
Avslutade projekt
- Arbetsrelaterad motivation - identifiering och utveckling av mätinstrument
- DID-ACT, ett europeiskt samverkansprojekt om kliniskt resonemang inom hälsoprofessionerna
- EKG-kompetens för läkarstudenter
- Evidensbaserad omvårdnad - hur når vi dit?
- Färdighetsträning och simulering som pedagogiskt verktyg för att utveckla professionskunskap
- Grupphandledning i omvårdnad som pedagogiskt verktyg
- Ramar för verksamhetsförlagd utbildning i sjuksköterskeutbildning
Finansiärer
- Alice Lindströms studiefond
- The international medical programme (IMP)