Didaktik i idrott och hälsa
Om gruppen
Gruppuppgifter
SMED (Studies of Meaning-making in Educational Discourses) är en ämnesövergripande forskningsmiljö inom området didaktik och utbildningsvetenskap med nära koppling till Örebro universitets lärarutbildning. Forskningsmiljön etablerades 2003 som ett samarbete mellan forskare baserade på Örebro universitet och Uppsala universitet. Numera är SMED Örebro en självständig forskningsmiljö, men samarbetet med Uppsalamiljön är alltjämt livaktigt. Medlemmar i SMED Örebro är forskare och forskarstuderande med anknytning till ämnena pedagogik, idrottsvetenskap och musikvetenskap. Forskningsansvariga i miljöns idrottsvetenskapliga forskningsgrupp är professorerna Mikael Quennerstedt och Marie Öhman.
Forskare
- Joacim Andersson
- Annica Caldeborg
- Ninitha Maivorsdotter
- Robert Primus
- Mikael Quennerstedt
- Karin Rudsberg
- Björn Tolgfors
- Johan Öhman
- Marie Öhman
- Karl Jansson, Doktorand
- Karin Sjödin, Doktorand
Forskningsprojekt
Pågående projekt
- Don't touch! - Pedagogical consequences of the "forbidden" body in Physical Education
- Idrottsdidaktik
- Möten med naturen i utbildningspraktik
- Skolämnet idrott och hälsa: innehåll och lärande
- Teaching traditions and learning. Comparative didactic analysis of science education and physical education and health in Sweden, Switzerland and France.
- TV-spel som hälsofostran