Specialpedagogik, utbildning och lärande
Om gruppen
Gruppuppgifter
Specialpedagogisk forskning ställer frågor om vad kunskap, undervisning och lärande är, för vem och hur detta kommer till. Forskningen rör ofta relationen mellan individ och samhälle och aspekter av tillgänglighet, delaktighet, inkludering och exkludering.
Syftet med den specialpedagogiska forskningsinriktningen inom HumUS är att arbeta fram förhållningssätt, metoder och arbetssätt för att utveckla lärande och undervisning. I den specialpedagogiska forskningen vid HumUS pågår specialpedagogisk forskning om elevers perspektiv på särskilt stöd, kommunikation och språk, matematiksvårigheter, aspekter av bedömning och kunskap, policy och värdegrundsfrågor, IKT som hjälpmedel, formativ bedömning, samverkan och elevhälsa. Dessa områden sätts i relation till funktionsnedsättningar eller elever i behov av stöd på olika sätt.
Externa deltagare i forskargruppen
Vivian Santos, Federal University of São Carlos
Seminarier äger rum den sista tisdagen i varje månad och är öppet för anställda och forskare vid Örebro Universitet som har ett forskningsintresse inom specialpedagogik.