Konferens: Våld mot kvinnor och barn - Bär lagstiftaren sitt ansvar?

24 november 2022 09:00 – 15:30 Konsertsalen, Musikhögskolan, Örebro universitet

Årets konferenstema är rättsväsendets möjligheter och utmaningar att hantera våld mot kvinnor och barn, med särskilt fokus på lagstiftning och utvärdering av olika brott som riktas mot deras utsatthet för olika typer av våld. Konferensen utforskar olika former av utsatthet i olika relationer, exempelvis partnerrelationer, familjerelationer, och relationer inom skola och föreningsliv.

Konferensen sätter samverkan mellan forskning och praktik i fokus, och består av en forskarstafett med flera kortare föredrag om de senaste forskningsresultaten om rättsväsendets hantering av våld mot kvinnor och barn, paneldiskussioner samt en avslutande talare.

Fika och lunch ingår och konferensen är kostnadsfri.

Konferensen anordnas av Örebro universitet i samarbete med Länsstyrelsen i Örebro.

Konferensprogram och anmälningsformulär hittar du här.