ORU Talks

Nu lanserar Örebro universitet ORU Talks som ska vara en populärvetenskaplig och folkbildande podcast som knyter an till den aktuella samhällsdebatten genom att lyfta fram spännande forskning från lärosätet.

I premiäravsnittet berättar Kriminologidocent Susanne Strand om sin forskning om stalkning och de fem olika typer av stalkare som man kan råka ut för.
- Ett spännande avsnitt där vi lyfter fram unik forskning i Sverige. Susanne är ensam om att forska om stalkare i Sverige, berättar Linus Mattisson som är programledare för ORU Talks och till vardags jobbar som marknadsförare på Örebro universitet.

Flera avsnitt är redan inspelade och kommer att släppas med jämna mellanrum framöver.

-Förutom intressant forskning kommer vi också lyfta fram våra spännande utbildningar, men också träffa alumner som gjort en spännande yrkeskarriär, berättar Linus och fortsätter:
- Men det här konceptet går att vidareutveckla på massor av olika sätt. Vi skulle exempelvis kunna erbjuda intressanta tvärvetenskapliga samtal med flera gäster samtidigt. Något som känns väldigt relevant så här i coronatider.

ORU Talks är en video podcast, dvs en filmad podcast och huvudkanalen kommer att vara Youtube till att börja med.
- Jag ser en väldigt stor potential i Youtube. ORU Talks kommer ju spreta i ämnen, men då finns det möjligheter att optimera innehållet för varje enskilt avsnitt för att nå specifika målgrupper.

Men enligt Linus är tanken att göra ORU Talks tillgängligt som en renodlad ”ljudpodd” i kanaler som Spotify och Itunes framöver.