Care about Caring (CaC)
Forskningsmiljön fokuserar på relationsskapande vård. Det innebär forskning som sträcker sig från student till patient, från lärande och professionsutveckling till mötet med patienten. Miljön samverkar nationellt och internationellt med forskargrupper samlade under tre teman.
Forskningsteman
Om forskningsmiljön
Miljöuppgifter
Kontaktperson
Vetenskapsområden
- Medicin
Forskningsområden
- Didaktik
- Etik
- Hälsa
- Hälsopsykologi
- Högskolepedagogik
- Implementering
- Kommunikation
- Kompetens
- Lärande
- Mat och måltid
- Medicin
- Omvårdnadsvetenskap
- Pedagogik
- Professionsutveckling
- Samtal
- Trygghetsskapande insatser
Det övergripande målet med forskningsmiljön är att utveckla och implementera interventioner i syfte att främja en vård som baseras på ett relationsskapande förhållningssätt där värdighet och delaktighet främjas, oavsett vårdkontext och patientgrupp.
För att utveckla en hållbar relationsskapande hälso- och sjukvård behövs även en kultur där professionsutveckling och lärande mellan och inom professioner är centralt.
Forskningsprojekt och utbildning/undervisning inom kompetenscentret fokuserar på:
- Relationen mellan vårdgivare och patient/närstående
- Relationen mellan professionerna i vårdteamet
- Vårdgivarens färdigheter och professionella förhållningssätt
Forskningsmiljön har betydande nationell och internationell samverkan och omfattar forskare inom omvårdnad, medicin, pedagogik, sociologi, psykologi och etik. Inom miljön finns specifik kompetens och erfarenhet av utveckling, implementering och utvärdering av komplexa interventioner inom hälso- och sjukvård. Studierna bedrivs och genomförs i nära samarbete med vårdverksamheter, både inom regional och kommunal hälso- och sjukvård och inkluderar oftast ett patient- och närståendeperspektiv. I studier som omfattar informations- och kommunikationsteknologiska innovationer inom hälso- och sjukvård finns samarbete med näringslivet.
Forskare
- Renée Allvin
- Elisabeth Bergdahl
- Peter Berggren
- Karin Blomberg
- Samuel Edelbring
- Mats Eriksson
- Karin Falk-Brynhildsen
- Hans Hjelmqvist
- Karin Hugelius
- Maria Hälleberg-Nyman
- Maria Jaensson
- Malin Karlberg Traav
- Marie Lidskog
- Sigrid Odencrants
- Ulla Ohlsson
- Helena Sjölin
- Mia Svantesson
- Annika Söderman
- Elisabet Welin
- Desiree Wiegleb Edström
- Jenny Windahl
- Erika Fjordkvist, Doktorand
- Annika Granath, Doktorand
- Jakob Hedlund, Doktorand
- Kaja Heidenreich, Doktorand
- Ruhija Hodza-Beganovic, Doktorand
- Anna-Karin Mouazzen, Doktorand
- Christina Nilsson, Doktorand
- Emely Sager, Doktorand
- Camilla Wall, Doktorand
- Anna Watz, Doktorand
Forskargrupper
Forskningsprojekt
Pågående projekt
- Akuta insatser och transporter till akutsjukhus av döende patienter i hemmet; en nödvändighet eller ett onödigt lidande?
- Att beskriva studentaktivt lärande under handlednings-processen av examensarbete inom ramen för sjuksköterskeutbildningen.
- Creating Learning Environments for Compassionate Care
- Egenförmåga, hälsolitteracitet och livskvalitet hos en grupp som genomgått överviktskirurgi
- Grupphandledning i omvårdnad - en modell för att stärka nyblivna sjuksköterskors yrkesroll och professionella utveckling
- Hur krokigt ser jag egentligen? Subjektiv och objektiv förbättring efter operation av epiretinalt membran.
- Initialt stöd till efterlevande vid suicid - utveckling av kunskap och en stödmodell i samarbete med berörda medaktörer
- Lärande av praktiska färdigheter
- Lärande under verksamhetsförlagd utbildning utifrån anestesisjuksköterskestudenten och handledarens perspektiv
- Mot teknikstödd VFU-förberedelse: behovsanalys och design (TekViS)
- OPTION: Att förebygga att äldre som genomgår höftkirurgi drabbas av postoperativ urinretention - en studie av kunskapsöverföring med kliniska multiprofessionella implementeringsteam inom ortopedi.
- PRICOV-19 - vårdkvalitet och patientsäkerhet i primärvården under en pandemi
- REALE: Om relationen mellan förberedelser, erfarenheter och hälsa vid arbete i kriser och katastrofer
- Upplevelser och effekter av behandling med hostmaskin för personer med progredierande neurologisk sjukdom
- Värdighetsbevarande vård för äldre personer med palliativa vårdbehov
- Ökad professionell medvetenhet hos hälsoprofessioner: Enkätbaserat erfarenhetsbaserat lärande på Balkan.
Avslutade projekt
- Arbetsrelaterad motivation - identifiering och utveckling av mätinstrument
- DID-ACT, ett europeiskt samverkansprojekt om kliniskt resonemang inom hälsoprofessionerna
- EKG-kompetens för läkarstudenter
- Evidensbaserad omvårdnad - hur når vi dit?
- Fysisk beröring i professionsutbildningar? förekomst och behov
- Färdighetsträning och simulering som pedagogiskt verktyg för att utveckla professionskunskap
- Grupphandledning i omvårdnad som pedagogiskt verktyg
- Handledningsmodeller i verksamhetsförlagd utbildning
- Interprofessionell kompetens: Systematisk litteraturöversikt av bedömningsformulär och dess användning
- Ramar för verksamhetsförlagd utbildning i sjuksköterskeutbildning
Nyheter
-
Örebroforskare får 5,6 miljoner – studerar hur vården vid höftkirurgi kan förbättras
Örebroforskaren Maria Hälleberg-Nyman får 5,6 miljoner kronor för att studera hur vården vid höftkirurgi kan bli säkrare. Målet är att minska risken för vårdskador som urinretention. – Det kan ge men för livet om man inte åtgärdar problemet, säger hon.
-
Nypublicerat från forskningsmiljön
Den svenska forskargruppen för värdighetsbevarande vård (DCI-SWE) har publicerat en integrativ litteratursammanställning, där Annika Söderman och medarbetare har identifierat utfallsmått som har använts för att utvärdera värdighetsbevarande vård.
-
Skrivarinternat
Fokuserat skrivande vid årets sista CaC-aktivitet.
Kalender
Inga kalenderhändelser