This page in English

Cardiovascular Research Centre

Masterprogrammet öppnade för forskning: ”Vi njuter av att vara här vid Örebro universitet”

Myrto Chatzopoulou och Jishamol Veettil på Campus USÖ vid Örebro universitet.

För Jishamol Veettil och Myrto Chatzopoulou blev Masterprogrammet i experimentell medicin startskottet för en karriär som forskare vid Örebro universitet. Nu arbetar de sida vid sida i laboratoriet med sina lärare från utbildningen.
– Alla är så inbjudande och generösa med sin kunskap, säger Myrto Chatzopoulou.

Jishamol Veettil har en masterexamen i bioteknologi från sitt hemland Indien. Hon sökte sig till Masterprogrammet i experimentell medicin för att lära sig mer om forskning och tog examen i våras.

Utbildningen ledde till en tjänst som forskningsassistent vid Institutionen för medicinska vetenskaper på Örebro universitet, där hon är verksam inom forskningsmiljön Cardiovascular Research Center (CVRC). Där pågår forskning som handlar om sjukdomar i hjärta, blod och blodkärl.

– Jag ingår i ett globalt projekt där vi på Örebro universitet bland annat samarbetar med forskare i Kanada och Australien samt företag i biomedicinbranschen. Syftet med projektet är att identifiera de viktigaste biomarkörerna och kartlägga de molekylära mekanismerna som ligger bakom hjärtproblem, till exempel i samband med influensainfektion. Vårt långsiktiga mål är att utveckla en konstgjord modell av ett hjärta för att kunna studera mekanismerna i detalj på labbet, berättar hon.

– Jag är extremt glad över att få vara en del av det här projektet, som verkligen kommer att göra skillnad för patienter. På lång sikt är mitt mål att disputera och genom min forskning kunna bidra till att minska dödligheten i till exempel hjärtattack, vilket är en väldigt vanlig dödsorsak till exempel i regionen Kerala i Indien, där jag kommer ifrån, säger hon.

Först Masterprogrammet – sedan doktorandtjänst

För Myrto Chatzopoulou, som kommer från Grekland, var det den starka forskningen inom fältet nutrition-tarm-hjärna som lockade henne till Örebro universitet. Hon gjorde praktik här och bestämde sig sedan för att gå det tvååriga Masterprogrammet i experimentell medicin.

Efter examen blev Myrto Chatzopoulou antagen till forskarutbildningen som doktorand vid Institutionen för medicinska vetenskaper. Nu kan hon studera samspelet mellan tarm och hjärna på heltid.

– I mitt projekt jobbar vi framför allt med äldre personer för att ta reda på om det går att förbättra den mentala hälsan och den kognitiva förmågan genom kosten, till exempel om man äter en speciell diet eller till tar tillskott i form av probiotika, berättar hon.

– Det är verkligen jätteroligt, det här är precis vad jag hade letat efter: en chans att få fördjupa mig i hur bakterier i tarmkanalen kan påverka vårt beteende och vår hjärna. I Grekland hade jag framför allt jobbat med hjärnan, så det var verkligen intressant att få lära sig mer om magen. Det var som att allt föll på plats under masterprogrammet, säger Myrto Chatzopoulou.

Vill sprida kunskap om hälsosam kost

När hon tagit sin doktorsexamen ser Myrto Chatzopoulou fram emot att fortsätta forska inom sitt expertisområde – och hon hoppas att hennes kunskaper ska kunna bidra till att fler människor mår bättre.

– Jag vill vara en förespråkare för vikten av en god mag-tarm-miljö och sprida kunskap om hur en hälsosam diet kan ha betydelse till och med för din hjärna, säger hon.

Hur är det att forska tillsammans med dem som förut var era lärare?

– Även under masterprogrammet var alla forskare här så måna om att dela med sig och lära oss om sina forskningsfält, utan att vara det minsta hierarkiska. Så på sätt och vis har de alltid känts mer som kollegor. Men visst är det fint att kunna gå till fikarummet och ta en kaffe tillsammans – nu får vi se de roliga sidorna av forskarna också, säger Myrto Chatzopoulou och skrattar.

Stark forskning – på hög nivå

ishamol Veettil och Myrto Chatzopoulou i labbet.

De utmärkta lokalerna på Campus USÖ innebär att det går att utföra experiment på väldigt hög nivå, enligt Jishamol Veettil och Myrto Chatzopoulou.

Både Jishamol Veettil och Myrto Chatzopoulou uttrycker en glädje över att få vara del av den starka och internationellt erkända forskningsmiljön inom det medicinska området vid Örebro universitet.

– Våra kollegor är verkligen experter inom sina fält. Vi har dessutom fantastiska lokaler här på Campus USÖ vilket ger möjlighet att utföra experiment på väldigt hög nivå. Säg vad du vill göra – och det går att genomföra. Jag njuter verkligen av att få vara här, säger Jishamol Veettil.

– Dessutom är livet här i Örebro helt fantastiskt. Det är nära till naturen, du kan vandra och besöka vackra sjöar och till och med uppleva norrsken. Och det är enkelt att lära känna studenter och forskare inom andra områden också, säger Myrto  Chatzopoulou.

Text och foto: Anna Lorentzon